9.2.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacian historia ulottuu 54 vuoden taakse. Kommunistisesta Romaniasta piti tulla autoteollisuuden suurmaa, mihin haettiin hieman jeesiä Renaultilta. Tavoite toki toteutui, muttei aivan suunnitellusti. 1960-luvun lopulla Romanian diktaattori Nicolae Ceaușescun johtamalla hallinnolla oli tavoitteita maan nostamiseksi yhdeksi keskeisistä autoteollisuusmaista. Tyhjästä sellaiseen asemaan ei kuitenkaan nousta, joten turvautuminen oli monien muiden vastaavien maiden tapaan tekniikan lainaamiseen. Romanialaiset lähtivät yhteistyöhön Renaultin kanssa – ranskalaisvalmistaja voitti tarjouskilpailun. Kuinka erilaiselta Euraasian automarkkinat näyttäisivätkään, jos näin ei olisi tapahtunut, Renaultin ja Dacian yhteistyö kun ulottuu pintaa syvemmälle. Dacian 50-vuotisjuhlakuvassa yhteen potrettiin on saatu kaikki tärkeimmät historialliset Dacia-mallit, alkaen 1100:sta vuodelta 1968, päättyen uuden alun Loganiin vuodelta 2004. Dacialle – joka nimettiin Romanian alueella antiikin aikana vaikuttaneen Daakian alueen, kansan ja kuningaskunnan mukaan – perustettiin ikioma tehdas eteläiseen Romaniaan. Siellä käynnistyi elokuussa 1968 Renault 8-mallin tuotanto Dacian väreissä. Autotuotannon aloituksella oli tärkeä merkitys köyhän alueen talouden kehityksen kannalta. Näin on edelleen, vaikka Romania on toki nykyään aivan eri tilanteessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dacia 1100 ja niin edelleen Renault 8:n sympaattinen ilme päätyi romanialaisversioon omilla tunnuksilla ja hieman ylimääräisistä kromilistoista riisuttuna. Mallimerkintä 1100 kielii tietysti 1,1-litraisesta voimanlähteestä, joka oli sijoitettu Dauphineen perustuen taakse. Rinnakkaistuotannon alkuaikoina laatutaso vastasi Daciassa oikeastaan täysin Renaultia. Näin oli osittain siksi, että suurin osa komponenteista laivattiin Ranskasta, ja toisaalta siksi, että Piteștin tehdas oli aivan tuore, uusine laitteineen ja orientoituneine autonrakentajineen. Vaikka 1100 tehtiin ilman muuta arkiautoksi, ei se vierastanut myöskään ralliratoja. Hevosvoimia takatuupparista löytyi 46. Ikään kuin välimalliksi tarkoitettua Dacia 1100:aa ehdittiin valmistaa vuoden 1971 loppuun mennessä noin 37 500 kappaletta. Ajossa niitä on edelleen kourallinen. Dacia 1300, etualalla pilkistää suunnittelun kukkanen. Tarina jatkuu. Eletään loppukesää 1969. Ihminen on käynyt kuussa ja mannertenvälinen yliäänimatkustajakone lentää. Renault tulee esittelemään uuden 12-sedanin Ranskassa elokuussa ja Dacia oman versionsa siitä sopimuksen mukaisesti tismalleen samaan aikaan Romaniassa. Dacia saa mallinimen 1300, ja vaikka laatutaso ei pysykään loppuun asti täydellisenä, leviää se laajalle Romanian rajojen ulkopuolelle, aina Suomeen asti Renault 12 Dacian nimellä, jokusen kappaleen voimalla 70-luvulla. Automaailmaa Dacia ja Romania eivät ehtineet kommunistivallan aikana monista yrityksistä huolimatta valloittaa, mutta ehkä jopa hieman ironisesti yli 20 vuotta sen päättymisen jälkeen se onnistui melkoisella tavalla. Asia on helppo todeta nyt, kahden miljoonan Dusterin ja Euroopan myydyimmän yksityisauton tittelin vuonna 2021 saavuttaneen Sanderon jälkeen. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autotoday, Autoevolution Kuvat: Dacia Lisää aiheesta Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla Nimi muutettu: Nissanilla oli Renault Twizylle omat ideansa Nimi muutettu: Nissan Juke auttoi tekemään Infinitistä Kiinassa tunnetun Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?