Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 12.8.2019

Käytetyt erikoisuudet – Renault Dauphine

Renault Dauphine on käytännössä sama auto kuin Alfa Romeo, mutta sen nimeksi piti alun perin tulla Corvette. Yhdistelmä on hämmentävä.

Jaa artikkeli

Renault Dauphine esiteltiin vuonna 1956 Geneven autonäyttelyssä. Uuden pikkuauton edullinen hinta ja onnistunut muotoilu kiinnostivat kovasti paikalla ollutta yleisöä. Sen tarina alkoi kuitenkin jo selvästi aiemmin.

Renault Dauphine - Takavasen - Tori.fi

Vuonna 1956 esitelty Renault Dauphine ihastutti ensin ulkomuodollaan ja edullisella hinnallaan.

Vuonna 1949 Renaultilla käynnistettiin 4CV:n seuraajan suunnitteleminen. Ranskalaismerkki tahtoi parannella ja kasvattaa lähes kaikkea kulutusta lukuun ottamatta. Muiden asioiden ratkettua muotoiluun ei oltu vielä täysin tyytyväisiä, joten viimeiset linjat haettiin Italiasta Ghian koripajalta.

Lisäksi tarvittiin myyvä nimi, sillä 5CV ei olisi enää vastannut muodikasta nimeämispolitiikkaa. Renault Corvette oli mielessä, mutta Chevrolet ehti apajille jo vuonna 1953. Prinsessaa ja naarasdelfiiniä tarkoittava sana ehdittiin onneksi kaapata ennen ranskalaiskilpailija Citroënia.

Renault Dauphine - Etuoikea - Tori.fi

Lopulta Dauphineksi nimettyä pikkautoa ruvettiin valmistamaan ympäri maailman. Alfa Romeo valmisti Italiassa lähes identtistä autoa Renaultin luvalla.

Kerroimme Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa jo aiemmin Suezin kriisin vaikutuksista autoteollisuuteen. Aiheesta voi lukea tarkemmin Mini Cooper -jutusta, mutta käytännössä polttoainekriisi kasvatti kummasti pienten autojen kysyntää. Renault Dauphine oli yksi hyötyjistä.

Siitä tuli merkin myydyin malli ja menestys kantoi myös Yhdysvalloissa. Suosittu automalli toimi pohjana kaksiovisille malleille, joista avokattoinen Renault Caravelle onkin esiintynyt juttusarjassamme. Dauphinea valmistettiin ympäri maailman, mutta eurooppalaisittain erityisen mielenkiintoinen on italiassa vain pienin muutoksin valmistettu Dauphine Alfa Romeo.

Renault Dauphine - Takaoikea - Tori.fi

Kuvissa esiintyvä tavanomaisempi Renault Dauphine kalpenee Gordinin virittämän version rinnalla.

Dauphinen matkalle mahtui vielä yksi merkkipylväs, kun moottoriurheilusta tuttu virittäjätaituri Amédée Gordini tuli Dauphinen myötä tutuksi myös katuautokansalle. Renault Dauphine Gordini kasvoi legendaksi Gordinin nimen mukana ja kyseisestä autosta löytyy Moottorin verkosta oma Autoklassikko-juttunsa, joka kannattaa ehdottomasti lukea. Se käy läpi Dauphinen historian huomattavasti tätä pintaraapaisua kattavammin.

Renault Dauphine - Paperi- Tori.fi

Tämän viikon Käytetty erikoisuus on museoajoneuvoksi rekisteröity vuonna 1962 käyttöönotettu Renault Dauphine.

Käytetty erikoisuus – Renault Dauphine

Myynnistä löytynyt Renault Dauphine sijaitsee Suomussalmella. Vuonna 1962 käyttöönotetun yksilön mittarilukemaa ei ole ilmoitettu eikä se todennäköisesti kuvaakaan näin vanhan auton kuntoa. Kirjoitushetkellä yksilö on katsastettu edellisen kerran kesäkuussa 2019.

Tämä Dauphine on rekisteröity museoajoneuvoksi, joka nostanee auton arvoa mahdollisen ostajaehdokkaan silmissä. Kuvien perusteella siistiltä näyttävä auto lienee siis todellisuudessakin ainakin jonkinasteisessa kunnossa. Vaaleansinisen ja turkoosin välimaastossa vieraileva väri, jota löytyy myös vanteista, sopii somasti kellertävänä kuultavien ajovalojen pariksi.

Renault Dauphine - Ovi - Tori.fi

Dauphinen sisätiloista kertova kuvitus on valitettavan vähäistä, mutta antaa osviittaa kunnosta, muotoilusta, materiaaleista ja väristä.

Dauphine on aina neliovinen, joka toimikin aikanaan myyntivalttina monia kaksiovisia pikkuautoja vastaan. Valitettavasti kuvat sisätiloista ovat vähissä. Valkoisen kojelauden parina näyttäisi olevan sinertävää sisustaa.

Nelisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori on sijoitettu auton takaosaan ja sen tilavuus on hieman yli 0,8-litraa. Se tuottaa noin 30 hevosvoimaa, joka välitetään takapyörille. Manuaalivaihteisto on kolmepykäläinen.

Renault Dauphine - Etuvasen - Tori.fi

Alle nelimetrinen pikkuauto myydään nyt tarjousten perusteella. Renault Dauphine on jo harvinainen harrasteauto, joten halukkaan kannattanee pitää kiirettä.

Alle neljä metriä autoa etsii nyt uutta omistajaa. Minkäänlaista hintapyyntöä myynti-ilmoitukseen ei ole kirjattu, joten jotakin on rohkeasti tarjottava.

 

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu