12.8.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Renault Dauphine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Dauphine on käytännössä sama auto kuin Alfa Romeo, mutta sen nimeksi piti alun perin tulla Corvette. Yhdistelmä on hämmentävä. Renault Dauphine esiteltiin vuonna 1956 Geneven autonäyttelyssä. Uuden pikkuauton edullinen hinta ja onnistunut muotoilu kiinnostivat kovasti paikalla ollutta yleisöä. Sen tarina alkoi kuitenkin jo selvästi aiemmin.Vuonna 1956 esitelty Renault Dauphine ihastutti ensin ulkomuodollaan ja edullisella hinnallaan.Vuonna 1949 Renaultilla käynnistettiin 4CV:n seuraajan suunnitteleminen. Ranskalaismerkki tahtoi parannella ja kasvattaa lähes kaikkea kulutusta lukuun ottamatta. Muiden asioiden ratkettua muotoiluun ei oltu vielä täysin tyytyväisiä, joten viimeiset linjat haettiin Italiasta Ghian koripajalta.Lisäksi tarvittiin myyvä nimi, sillä 5CV ei olisi enää vastannut muodikasta nimeämispolitiikkaa. Renault Corvette oli mielessä, mutta Chevrolet ehti apajille jo vuonna 1953. Prinsessaa ja naarasdelfiiniä tarkoittava sana ehdittiin onneksi kaapata ennen ranskalaiskilpailija Citroënia.Lopulta Dauphineksi nimettyä pikkautoa ruvettiin valmistamaan ympäri maailman. Alfa Romeo valmisti Italiassa lähes identtistä autoa Renaultin luvalla.Kerroimme Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa jo aiemmin Suezin kriisin vaikutuksista autoteollisuuteen. Aiheesta voi lukea tarkemmin Mini Cooper -jutusta, mutta käytännössä polttoainekriisi kasvatti kummasti pienten autojen kysyntää. Renault Dauphine oli yksi hyötyjistä.Siitä tuli merkin myydyin malli ja menestys kantoi myös Yhdysvalloissa. Suosittu automalli toimi pohjana kaksiovisille malleille, joista avokattoinen Renault Caravelle onkin esiintynyt juttusarjassamme. Dauphinea valmistettiin ympäri maailman, mutta eurooppalaisittain erityisen mielenkiintoinen on italiassa vain pienin muutoksin valmistettu Dauphine Alfa Romeo.Kuvissa esiintyvä tavanomaisempi Renault Dauphine kalpenee Gordinin virittämän version rinnalla.Dauphinen matkalle mahtui vielä yksi merkkipylväs, kun moottoriurheilusta tuttu virittäjätaituri Amédée Gordini tuli Dauphinen myötä tutuksi myös katuautokansalle. Renault Dauphine Gordini kasvoi legendaksi Gordinin nimen mukana ja kyseisestä autosta löytyy Moottorin verkosta oma Autoklassikko-juttunsa, joka kannattaa ehdottomasti lukea. Se käy läpi Dauphinen historian huomattavasti tätä pintaraapaisua kattavammin.Tämän viikon Käytetty erikoisuus on museoajoneuvoksi rekisteröity vuonna 1962 käyttöönotettu Renault Dauphine.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Renault DauphineMyynnistä löytynyt Renault Dauphine sijaitsee Suomussalmella. Vuonna 1962 käyttöönotetun yksilön mittarilukemaa ei ole ilmoitettu eikä se todennäköisesti kuvaakaan näin vanhan auton kuntoa. Kirjoitushetkellä yksilö on katsastettu edellisen kerran kesäkuussa 2019.Tämä Dauphine on rekisteröity museoajoneuvoksi, joka nostanee auton arvoa mahdollisen ostajaehdokkaan silmissä. Kuvien perusteella siistiltä näyttävä auto lienee siis todellisuudessakin ainakin jonkinasteisessa kunnossa. Vaaleansinisen ja turkoosin välimaastossa vieraileva väri, jota löytyy myös vanteista, sopii somasti kellertävänä kuultavien ajovalojen pariksi.Dauphinen sisätiloista kertova kuvitus on valitettavan vähäistä, mutta antaa osviittaa kunnosta, muotoilusta, materiaaleista ja väristä.Dauphine on aina neliovinen, joka toimikin aikanaan myyntivalttina monia kaksiovisia pikkuautoja vastaan. Valitettavasti kuvat sisätiloista ovat vähissä. Valkoisen kojelauden parina näyttäisi olevan sinertävää sisustaa.Nelisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori on sijoitettu auton takaosaan ja sen tilavuus on hieman yli 0,8-litraa. Se tuottaa noin 30 hevosvoimaa, joka välitetään takapyörille. Manuaalivaihteisto on kolmepykäläinen.Alle nelimetrinen pikkuauto myydään nyt tarjousten perusteella. Renault Dauphine on jo harvinainen harrasteauto, joten halukkaan kannattanee pitää kiirettä.Alle neljä metriä autoa etsii nyt uutta omistajaa. Minkäänlaista hintapyyntöä myynti-ilmoitukseen ei ole kirjattu, joten jotakin on rohkeasti tarjottava.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla