9.11.2022

Nimi muutettu: Kuninkaankantajia, linnoituksia ja tähtijärjestelmiä – eurooppalaisten hylkäämiä tila-autoja

Volkswagen lopetti tila-auto Sharanin valmistuksen lokakuun lopussa. Seat Alhambra lakkautettiin jo kaksi vuotta sitten, ja Ford Galaxyn aika koittaa ensi keväänä. Pitkään nämä isot tila-autot olivat Euroopassakin bisnestä, jota kannatti tehdä yhteistyönä.

Moottori uutisoi 1. marraskuuta, kuinka Ford päätti pikkuauto Fiestan lisäksi isojen tila-autojen, Galaxyn ja S-Maxin siirtymisestä syrjään. Päätös tuli melko lailla yksi yhteen sen kanssa, kun Volkswagen valmisti viimeiset Sharaninsa Euroopassa.

Nyt kyseessä olevia isoja eurooppalaisia tila-autoja yhdistää koon ja käytännöllisyyden lisäksi se, että ne perustuvat henkilöautoon, eivät esimerkiksi Volkswagen Caddyn tai Ford Tourneo Connectin tavoin pakettiautoon. Tämä tekee niistä vähemmän työkalumaisia, ja muun muassa ajettavuudeltaan usein parempia. Ne ovat silti seitsenpaikkaisia, ja monissa malleissa jopa takasivuovet on toteutettu liukuoviratkaisulla.

Mitä menetimme? Tämän autoluokan mukana meni iso annos silkkaa tilaa, muunneltavuutta, käytännöllisyyttä ja vaivattomuutta, jota korvaavat autoluokat eivät suoraan pysty paikkaamaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahvat perinteet

Nimenomaisen autoluokan juuret juontavat 80-luvulle, Nimi muutetussakin jo aiemmin käsiteltyyn italialais-ranskalaiseen Eurovan-nelikkoon sekä Renaultin omaan Espaceen.

Panostus näkyi myös jylhissä mallinimissä: Sharan muistuttaa persian kielen sanaa "kuningasten kantaja"...

Saksalais-espanjalainen vastine eurovaneille nähtiin vuonna 1995. Volkswagenin, Seatin ja Fordin yhteinen tila-autohanke loi kolme tunnettua tila-automallia, samassa järjestyksessä Sharanin, Alhambran ja Galaxyn.

...Alhambra puolestaan lainaa nimensä historialliselta linnoituskompleksilta Granadassa, Andalusiassa.

Uusia tila-autoja varten VW ja Ford perustivat Portugaliin yhteisen tehtaan, AutoEuropan. Vaikka autot olivat rakenteellisesti yhteneviä, erottui Ford Galaxy VAG-kaksikosta kosmeettisesti. Kaikki mallit hyödynsivät Volkswagenin tekniikkaa, joskin pari bensiinimoottoria johdettiin myös Fordin Euroopan-toimistolta. Kojelauta oli kaikissa sisaruksissa aluksi niin ikään Fordin suunnittelua.

Yhteistila-autot olivat tuotannossa melkoisen pitkään. Ainoa merkittävämpi - joskin lähinnä muotoilullinen - muutos kolmikkoon tuli vuonna 2000. Sen jälkeen Sharan ja Alhambra porskuttivat tuotantolinjoilla vielä 10 vuoden ajan. Ford puolestaan pudottautui yhteistyöstä pois vuonna 2006, tehden Galaxylle seuraavan sukupolven Mondeon ja kumppaneiden kanssa jaetulle alustalle.

Ensimmäisen polven Sharania ei koskaan tuotu Suomeen, mutta tuontiautoina niitä on toki tännekin päätynyt. Kuvassa faceliftin jälkeinen keulailme.

Galaxysta nähtiin vuonna 2015 vielä kolmaskin sukupolvi, jonka valmistus on siis määrä lopettaa ensi huhtikuussa.

2010 Ford Galaxy

Pudotuspelit käyty

Yhteishankkeeseen jääneet saman konsernin edustajat Volkswagen ja Seat uudistivat Sharanin ja Alhambran juuriaan myöten vuonna 2010, kun siis edeltäjiä oli valmistettu peräti 15 vuoden jaksolla. Uudet mallit perustuivat Passatiin, olivat merkittävissä määrin suurempikokoisia, ja saivat taakse liukuovet lapsiperhearkea helpottamaan.

Myös nämä mallit olivat pitkäikäisiä. Varsinkin loppuaikoina ne alkoivat näyttää muuhun tarjontaan suhteutettuna vanhanaikaisilta, sillä kovin isoja päivityksiä niihin ei 10-/12 vuoden aikana tehty. Esimerkiksi Sharanin 12 tuotantovuoden ajanjaksolla nähtiin jopa kolme kokonaan eri sukupolven VW Golfia.

Aivan tarkalleen ottaen Sharanin valmistus jatkuu edelleen Kiinassa. Mutta vaikka Peugeot 405:tä valmistetaan Iranissa edelleen, katsomme silti yleisesti sen valmistuksen päättyneen vuonna 1997. Soveltakaamme siis samaa ajatusmallia myös Sharaniin. 

Seat lopetti oman, hieman Sharania edullisemman Alhambransa valmistuksen jo vuonna 2020, Volkswagenin seuratessa päätöksessään lopettaa Sharan tämän jutun julkaisuhetkellä vain parisen viikkoa sitten. 27 vuoden aikana Seat myi noin 500 000 Alhambraa, kun taas Volkswagen ehti jo viime vuonna miljoonan Sharanin rajapyykin yli.

AutoEuropan tehdas ei tästä uutisesta huolimatta suinkaan hiljene, vaan tuossa Palmelan kaupungissa on jo aiemminkin valmistettu muita VW-malleja, kuten Eosia ja Sciroccoa. Juuri tällä hetkellä tehtaalla on T-Rocin myötä crossover-buumi, kuten aivan kaikkialla.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autogear, Portugal Resident, valmistajat Kuvat: Ford, Seat, Volkswagen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat