28.11.2021

Nykypäivän lastutus – tähän sähköautoon saa etäpäivityksellä 50 kW lisää tehoa

Autojen tehoja on lisätty vuosikaudet niin sanotuilla lastutuksilla, joissa muokataan moottorinohjausta. Sähköautojen kohdalla tämän yleistyminen lienee vain ajan kysymys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautojen myötä autojen etäpäivitykset ovat yleistyneet. Niin sanotulla OTA-päivityksellä (Over-The-Air) pystytään helposti muokkaaman auton ohjelmistoja ja siten vaikuttamaan erittäin moniin toiminnallisuuksiin. Tesla on ollut tässä selkeä edelläkävijä ja amerikkalaisvalmistaja onkin tarjonnut OTA-päivityksiä autoihinsa Model S:n alkuajoista lähtien. Myös monet muut valmistajat ovat hiljalleen siirtymässä langattomiin päivityksiin sähköautoihin siirtymisen myötä. Yksi näistä on ruotsalaisen Volvon alta omaksi merkikseen eriytetty Polestar. Sekä Volvo että Polestar ovatkin tarjonneet päivityksiä sähköautoihinsa aktiivisesti kuluvan vuoden aikana. Hyvä esimerkki käytettävyyden merkittävästi vaikuttavasta päivityksestä on ollut akuston esilämmitys ennen pikalatausta. Tämä ominaisuus tuli viimeisimmän päivityksen myötä sekä Polestar 2 että Volvo XC40 Recharge -autoihin syksyllä.

Lisää suorituskykyä

Valtaosa päivityksistä tulee automaattisesti kaikkiin autoihin. Nyt Polestar on tuonut tarjolle valinnaisen ja lisähintaisen ohjelmistopäivityksen, joka on tarjolla nelivetoisiin Polestar 2 -malleihin. 1 000 euron hintaan ostettava päivitys muuttaa sähkömoottorien ohjausta ja tuo autoon tehoa lisää 50 kW (68 hv). Vakiona Polestar 2:n nelivetoversio tarjoaa tehoa 300 kW (408 hv) ja päivityksen jälkeen lukema on siis 350 kW (476 hv). Samalla vääntölukema kasvaa 20 newntometrillä lukemaan 680 Nm. Näiden lisäksi kaasupolkimen vastetta on hieman terävöitetty. Muutoksen vaikutuksesta 0–100 km/h kiihdytys sujuu 4,4 sekunnissa, mikä on 0,3 sekuntia vakiomallia nopeampi. Ohituskiihtyvyys välillä 80–120 km/h puolestaan taittuu 2,2 sekunnissa, eli on 0,5 sekuntia aiempaa ripeämmin nopeammin. Kyseinen päivitys on toistaiseksi tarjolla vain yksityisasiakkaiden omistamiin autoihin. Yritysautoilijoille mahdollisuus on tulossa tarjolla hieman myöhemmin. Pelkän päivityksen lataamisen lisäksi omistajan on hyvä huomioida muutoskatsastuksen tarve; tehon kasvu pitää saattaa viranomaisten tietoon, jotta rekisteriotteessa lukee oikea tehomäärä. Tähän asiakas saa ohjeet ja valmiit tiedot päivityksen yhteydessä. Pääsimme kokeilemaan pikaisesti päivitettyä versiota Vuoden Auto Suomessa 2022 -kilpailun finalistien koeajon yhteydessä. Kaasupolkimen vasteessa ei ollut havaittavaa eroa rauhallisessa ajossa. Takapuolituntumalta myös eroa kiihtyvyydessä on käytännössä mahdoton huomata. Hiljattain ajettuun ”perrusmalliin” verrattuna oli kuitenkin havaittavissa jonkinlainen ero, kun tasaisesta ajosta polkaisee kaasun nopeasti pohjaan. Reagointi vaikutti siis olevan luvatusti aavistuksen terävämpää. Tällaisen päivityksen käytännön merkitys toki jää varsin vähäiseksi etenkin arkiajossa. Henkinen ero lienee merkittävämpi, mutta kokonaisuudessaan tällaisen päivitysmahdollisuuden tuominen tarjolle on keino viestiä uuden teknologian tuomista mahdollisuuksista. EDIT 30.11. klo 15.00: Päivitys on tarjolla kaikkiin nelivetoisiin Polestar 2 -malleihin. Alun perin mainittu Performance Pack ei vaikuta päivityksen saatavuuteen.

Lisää aiheesta

Luetuimmat