Ajoneuvot | Moottoriurheilu | Uutinen | 29.6.2019

Pikes Peak 2019: erilaisuus kunniaan

Perinteinen ylämäkikilpailu Pikes Peak starttaa sunnuntaina 16:30 Suomen aikaa. Osallistujalistalla on autoja aina 1940-luvulta uusiin konseptikilpureihin.

Jaa artikkeli

Vuonna 1806 sotilas ja tutkimuskirjailija Zebulon Pike yritti kiivetä Yhdysvaltojen Coloradossa sijaitsevan 4 302 metriä korkean vuoren huipulle, onnistumatta siinä. Pike kirjoitti, ettei vuoren huippu olisi koskaan saavutettavissa.

Piken ennustus ei tunnetusti pitänyt paikkaansa, vaan vuonna 1916 vuoren huipulle johtavalla tiellä alettiin jo kisaamaan ajoneuvoilla. Liikemies Spencer Penrose oli rakennuttanut vanhojen kärrypolkujen pohjalle huomattavasti leveämmän tien ja järjesti autoille ja moottoripyörille kilpailun. 19,99 kilometriä pitkä ja 156 mutkaa käsittävällä reitillä on kisattu siitä lähtien vuosittain maailmansotia lukuun ottamatta tähän päivään asti.

Nykyään vuoren päälle kilpaillaan useassa eri luokassa. Autoille on Unlimited Division, jossa autolle ei ole turvarajoitusten lisäksi muita sääntöjä. Time Attack Division on suunnattu tuotannossa oleville autoille suljetulla ohjaamolla. Pikes Peak Challenge Car Division sisältää kolme eri luokkaa: Avopyöräisille suunnattu, tuotantomalleihin perustuvat rajattomasti muokattavat autot ja vierailijaluokka autoille, jotka eivät täytä Pikes Peak International Hill Climb -järjestön sääntöjä.

Moottoripyörät kilpailevat kolmen iskutilavuuden mukaan määriteltävän sarjan lisäksi sähkömoottoripyörien, mönkijöiden ja kevyiden nelipyörien sarjassa.

Sähkö ja bensiini sulassa sovussa

Kilpailuun osallistuvien ajoneuvojen käyttövoimaa ei ole rajattu, joten mielenkiintoista on seurata perinteisten viritettyjen polttomoottorien ja uusien sähkömoottorien keskinäistä kilpailua. Tänä vuonna kilpailussa on mukana muun muassa Nissan Leaf -sähköauto, vuoden 1985 Audi Quattro S1 E2, vuoden 1949 Ford F1 ja uuden Dodge Charger SRT Hellcatin kilpaversio.

Vuoteen 2018 asti rataennätystä hallitsi rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb, joka kellotti vuonna 2013 Peugeot 208 T16 Pikes Peakilla ensimmäisenä alle yhdeksän minuutin ajan: 8 minuuttia ja 14 sekunttia. Ennätys oli voimassa viimevuoteen asti, jolloin Romain Dumas ajoi Volkswagen I.D. R:llä ajan 7 minuuttia 57 sekunttia. Nähtäväksi jää, tullaanko Pikes Peakin ennätystä enää tekemään polttomoottoriautolla. Ohessa video Volkswagen I.D. R.n hurjasta ennätysajosta.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: ppihc.org, Wikipedia Kuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu