21.12.2020 Ajoneuvot Porsche palaa WEC- ja IMSA-sarjoihin – Le Mans odottaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche palaa moottoriurheilun kestävyysluokkien kuninkuusluokkaan kaudelle 2023. Tulevan LMDh-luokan auto on jo kehitteillä. Porsche palaa moottoriurheiluun kestävyyskilpailujen korkeimmalle tasolle vuonna 2023 aloittavan uuden LMDh-luokan myötä. Porsche on julkistanut kehittävänsä jo autoa kyseiseen luokkaan, jota tullaan ajamaan WEC- ja IMSA-sarjoissa. Uutisoimme jo aiemmin Audin Dakar-julkistuksen yhteydessä neljän rinkulan pohtivan luokkaan liittymistä, mutta muista osallistujista ei ole tietoa. Uusi LMDh-luokka tulee toimimaan maailmanlaajuisena kuninkuusluokkana, mutta Euroopassa sen kanssa kilpailee samalla tasolla LMH-luokka. Jälkimmäinen alkaa jo ensi vuonna ja esimerkiksi Peugeot on ilmoittanut liittyvänsä LMH-luokkaan vuonna 2022. Näiden kahden luokan tehoraja on sama 500 kilowattia, vaikka lopputulokseen päästään hieman eri keinoin. Tarkoituksena on selvästi ollut yrittää asettaa nämä kaksi luokkaa samalle tasolle, sillä samalle lähtöviivalle ne päätyvät kuitenkin. Tuleekin olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka tavoitteessa onnistutaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche palaa WEC-sarjaan Porsche Motorsport osallistuu WEC-sarjaan tehdastallilla, mutta myös samaa tekniikkaa hyödyntäviä yksityistalleja saatetaan nähdä sen rinnalla. Audi jättäytyi jo pois Formula E -sarjasta, mutta näillä näkymin Porsche palaa WEC-sarjaan Formula E -sarjassa jatkamisen lisäksi. Porsche uskoo itse asiassa Formula E -kokemuksen auttavan hybridivoimalinjan sähköpuolen kehitystyön ja kilpailukyvyn kanssa. Porschen kilpuri tulee pohjautumaan LMDh-sääntöjen mukaisesti LMP2-pohjaisen perusrakenteen yhdeltä neljästä toimittajasta, mutta korin ja voimalinjan suunnittelu jää Porsche Motorsportin harteille. Porsche on vihjannut sen LMDh-kilpurin polttomoottorin periytyvän katuauton koneesta kustannussyistä. Tähän yhdistetään sääntöjen mukainen 50 kilowatin hybridijärjestelmä, jonka toimittavat yhteistyössä Bosch ja Williams Advanced Engineering. Stuttgartin urheiluautomerkki on kertonut odottavansa kilpa-autonsa painavan noin 1000 kilogrammaa. Valmistajille sallitaan vain yksi aerodynamiikkapaketti koko kilpailuvuoden aikana – tämäkin auttaa kustannusten pitämisessä kurissa. Tuo onkin eräs koko sarjan perusajatuksista. Nykyinen LMP1-luokka on äärimmäisen kallis ja siten osallistujat ovat olleet harvassa. Tästä syystä on kehitetty selvästi edullisempi LMDh sekä osin samalla ajatuksella myös Eurooppaan LMH. Ajatuksena olisi myös luoda lähempi kytkös kilpa- ja katuautojen välille kuitenkin luokitustarvetta välttäen. Enemmän tai vähemmän varmoja osallistujia näihin tuleviin luokkiin näyttäisivät tällä hetkellä olevan: Audi, Peugeot, Porsche, Scuderia Cameron Glickenhaus sekä Toyota. Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen kestävyyskilpailujen tulevaisuus näyttää jälleen lupaavalta, joten toivottavasti sarjat saadaan uuteen nousuun. Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku