21.12.2020 Ajoneuvot Porsche palaa WEC- ja IMSA-sarjoihin – Le Mans odottaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche palaa moottoriurheilun kestävyysluokkien kuninkuusluokkaan kaudelle 2023. Tulevan LMDh-luokan auto on jo kehitteillä. Porsche palaa moottoriurheiluun kestävyyskilpailujen korkeimmalle tasolle vuonna 2023 aloittavan uuden LMDh-luokan myötä. Porsche on julkistanut kehittävänsä jo autoa kyseiseen luokkaan, jota tullaan ajamaan WEC- ja IMSA-sarjoissa.Uutisoimme jo aiemmin Audin Dakar-julkistuksen yhteydessä neljän rinkulan pohtivan luokkaan liittymistä, mutta muista osallistujista ei ole tietoa. Uusi LMDh-luokka tulee toimimaan maailmanlaajuisena kuninkuusluokkana, mutta Euroopassa sen kanssa kilpailee samalla tasolla LMH-luokka. Jälkimmäinen alkaa jo ensi vuonna ja esimerkiksi Peugeot on ilmoittanut liittyvänsä LMH-luokkaan vuonna 2022.Näiden kahden luokan tehoraja on sama 500 kilowattia, vaikka lopputulokseen päästään hieman eri keinoin. Tarkoituksena on selvästi ollut yrittää asettaa nämä kaksi luokkaa samalle tasolle, sillä samalle lähtöviivalle ne päätyvät kuitenkin. Tuleekin olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka tavoitteessa onnistutaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche palaa WEC-sarjaanPorsche Motorsport osallistuu WEC-sarjaan tehdastallilla, mutta myös samaa tekniikkaa hyödyntäviä yksityistalleja saatetaan nähdä sen rinnalla. Audi jättäytyi jo pois Formula E -sarjasta, mutta näillä näkymin Porsche palaa WEC-sarjaan Formula E -sarjassa jatkamisen lisäksi. Porsche uskoo itse asiassa Formula E -kokemuksen auttavan hybridivoimalinjan sähköpuolen kehitystyön ja kilpailukyvyn kanssa.Porschen kilpuri tulee pohjautumaan LMDh-sääntöjen mukaisesti LMP2-pohjaisen perusrakenteen yhdeltä neljästä toimittajasta, mutta korin ja voimalinjan suunnittelu jää Porsche Motorsportin harteille. Porsche on vihjannut sen LMDh-kilpurin polttomoottorin periytyvän katuauton koneesta kustannussyistä. Tähän yhdistetään sääntöjen mukainen 50 kilowatin hybridijärjestelmä, jonka toimittavat yhteistyössä Bosch ja Williams Advanced Engineering.Stuttgartin urheiluautomerkki on kertonut odottavansa kilpa-autonsa painavan noin 1000 kilogrammaa. Valmistajille sallitaan vain yksi aerodynamiikkapaketti koko kilpailuvuoden aikana – tämäkin auttaa kustannusten pitämisessä kurissa.Tuo onkin eräs koko sarjan perusajatuksista. Nykyinen LMP1-luokka on äärimmäisen kallis ja siten osallistujat ovat olleet harvassa. Tästä syystä on kehitetty selvästi edullisempi LMDh sekä osin samalla ajatuksella myös Eurooppaan LMH. Ajatuksena olisi myös luoda lähempi kytkös kilpa- ja katuautojen välille kuitenkin luokitustarvetta välttäen.Enemmän tai vähemmän varmoja osallistujia näihin tuleviin luokkiin näyttäisivät tällä hetkellä olevan: Audi, Peugeot, Porsche, Scuderia Cameron Glickenhaus sekä Toyota. Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen kestävyyskilpailujen tulevaisuus näyttää jälleen lupaavalta, joten toivottavasti sarjat saadaan uuteen nousuun.Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?