30.11.2019 Ajoneuvot Reilukerhosta päivää: Toyota Camrysta nelivetomalli – muttei meille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan markkinoille paluun tehnyt Toyota Camry saa nelivetomallin Yhdysvaltojen markkinoilla. Toistaiseksi Euroopassa mallia saa vain etuvetoisena. Toyota ilmoitti tuovansa Yhdysvaltojen markkinoille nelivetoiset mallit uudesta Camrysta ja jenkkien yksinoikeusmalli Avalonista. Avalonia ei ole koskaan aiemmin saanut nelivetoisena, ja edellinen jokapyörävetoinen Camrykin oli markkinoilla vuonna 1991 All-Trac-lisänimellä.Toyota kertoo edellisvuosina kysynnän nelivetoisille autoille lisääntyneen, joka on tehnyt osansa katumaastureiden kasvussa. Nyt valmistaja haluaa houkutella ihmisiä takaisin suurien porrasperien pariin tarjoamalla USA:n suosituimpana keskikokoisena sedanina vuosikausia keikkunutta Camrya nelivetoisena.Neliveto-optio tulee saataville ainoastaan 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kanssa, jolloin nelivedosta voi nauttia pääsääntöisesti 202 hevosvoiman turvin, poikkeuksena mainitaan tuplapakoputkellinen XSE-malli, jossa tehoa on kolme hevosvoimaa enemmän.Totuttuun tapaan nelivetoisuus ilmoitetaan Camryssakin AWD-lätkällä kontin luukussa.Uusi voimalinja ei vaikuta valmistajan mukaan auton käytännöllisyyteen verrattuna etuvetoiseen malliin. Tavara- ja matkustustilat pysyvät vakiona. Lisäpainoa nelivedon myötä väistämättä tulee, mutta ainoastaan 75 kilogrammaa.Camryn ja Avalonin nelivetotekniikan kerrotaan perustuvan RAV4:stä tuttuun Dynamic Torque Control -järjestelmään. Tekniikan jakamisen kerrotaan onnistuvan yhteisen TNGA-pohjalevyn ansiosta.Korkeamman kaupunkimaasturin tekniikan siirtäminen henkilöautoon ei onnistu kuitenkaan aivan tuosta vain. Toyota kertoo tehneensä muutoksia näiden jenkkisuosikkien lattiarakenteeseen, myös polttoainesäiliön muotoa on muutettu sen tilavuuden säilyttämiseksi.Toyota on saanut odotetun uuden tietoviihdejärjestelmän Apple Car Play ja Android Auto -älypuhelintuilla.Valmistaja kuvaa nelivetomallien vastaavan ajettavuudeltaan etuvetoisia, mutta tietenkin paremmalla pidolla. Varusteluakaan useamman pyörän veto ei heikennä, 19-tuumaisten vanteiden kerrotaan mahtuvat pyörimään sporttialustaisessa nelivetomallissa samalla tavalla kuin etuvetoisessakin Camryssä.Markkinoille Yhdysvalloissa nelivetoinen Camry tulee alkukeväästä 2020. Poissuljettua ei voimalinjan saapuminen Eurooppaankaan ole, mutta toistaiseksi joudumme vajoamaan naapurikateuteen ja toivomaan parasta.Lähde ja kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Rakas Toyota, tuokaa Mark X GRMN Eurooppaan Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry Maistiainen: yllätä naapurisi – Toyota Camry on palannut Ison Toyotan paluu: Camry eurooppalaistuu komeasti Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”