
Ajoneuvot | Uutinen | 30.11.2019
Reilukerhosta päivää: Toyota Camrysta nelivetomalli – muttei meille
Euroopan markkinoille paluun tehnyt Toyota Camry saa nelivetomallin Yhdysvaltojen markkinoilla. Toistaiseksi Euroopassa mallia saa vain etuvetoisena.
Toyota ilmoitti tuovansa Yhdysvaltojen markkinoille nelivetoiset mallit uudesta Camrysta ja jenkkien yksinoikeusmalli Avalonista. Avalonia ei ole koskaan aiemmin saanut nelivetoisena, ja edellinen jokapyörävetoinen Camrykin oli markkinoilla vuonna 1991 All-Trac-lisänimellä.
Toyota kertoo edellisvuosina kysynnän nelivetoisille autoille lisääntyneen, joka on tehnyt osansa katumaastureiden kasvussa. Nyt valmistaja haluaa houkutella ihmisiä takaisin suurien porrasperien pariin tarjoamalla USA:n suosituimpana keskikokoisena sedanina vuosikausia keikkunutta Camrya nelivetoisena.
Neliveto-optio tulee saataville ainoastaan 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kanssa, jolloin nelivedosta voi nauttia pääsääntöisesti 202 hevosvoiman turvin, poikkeuksena mainitaan tuplapakoputkellinen XSE-malli, jossa tehoa on kolme hevosvoimaa enemmän.

Totuttuun tapaan nelivetoisuus ilmoitetaan Camryssakin AWD-lätkällä kontin luukussa.
Uusi voimalinja ei vaikuta valmistajan mukaan auton käytännöllisyyteen verrattuna etuvetoiseen malliin. Tavara- ja matkustustilat pysyvät vakiona. Lisäpainoa nelivedon myötä väistämättä tulee, mutta ainoastaan 75 kilogrammaa.
Camryn ja Avalonin nelivetotekniikan kerrotaan perustuvan RAV4:stä tuttuun Dynamic Torque Control -järjestelmään. Tekniikan jakamisen kerrotaan onnistuvan yhteisen TNGA-pohjalevyn ansiosta.
Korkeamman kaupunkimaasturin tekniikan siirtäminen henkilöautoon ei onnistu kuitenkaan aivan tuosta vain. Toyota kertoo tehneensä muutoksia näiden jenkkisuosikkien lattiarakenteeseen, myös polttoainesäiliön muotoa on muutettu sen tilavuuden säilyttämiseksi.

Toyota on saanut odotetun uuden tietoviihdejärjestelmän Apple Car Play ja Android Auto -älypuhelintuilla.
Valmistaja kuvaa nelivetomallien vastaavan ajettavuudeltaan etuvetoisia, mutta tietenkin paremmalla pidolla. Varusteluakaan useamman pyörän veto ei heikennä, 19-tuumaisten vanteiden kerrotaan mahtuvat pyörimään sporttialustaisessa nelivetomallissa samalla tavalla kuin etuvetoisessakin Camryssä.
Markkinoille Yhdysvalloissa nelivetoinen Camry tulee alkukeväästä 2020. Poissuljettua ei voimalinjan saapuminen Eurooppaankaan ole, mutta toistaiseksi joudumme vajoamaan naapurikateuteen ja toivomaan parasta.
Lähde ja kuvat: Toyota
Lue lisää:
Valmistajalta: Toyota
-
Koeajo: Tradition taidetta – Toyota Camry 2.5 Hybrid Koeajo
-
Reilukerhosta päivää: Toyota Camrysta nelivetomalli – muttei meille Uutinen
-
Toyotakin töpseliin – Toyota RAV4 PHEV Autonäyttely
-
Sen seitsemää sorttia – mutta mikä nousee Vuoden Autoksi? Uutinen
-
Rakas Toyota, tuokaa Mark X GRMN Eurooppaan Uutinen
-
Toyota sähköistää: uusi modulaarinen e-TNGA -perusrakenne Uutinen
-
Toyotan hybridimallisto laajenee – RAV4 ladattava hybridi esitellään loppuvuodesta Autonäyttely
-
Tyylikkäästi pidemmälle – Toyota Mirai kääntää kelkkaansa muotoilussa Uutinen
-
Koeistuttu: uusi Toyota Yaris panostaa jälleen vahvuuksiinsa Esittely
-
Toyota C-HR uudistui – nyt tarjolla myös 184 hv 2,0-litrainen hybridivoimalinja Uutinen
-
Uudelle Supralle takaisinkutsu – osaatko arvata kenen toimesta? Uutinen
-
Ensi vuonna vedytään taas: uusi Toyota Mirai saapuu 2020 Uutinen
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Carado
- Caterham
- CF Moto
- Chevrolet
- Citroën
- CrossCamp
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Indian
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Niu
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu