21.10.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Canyon Pathlite:ON 8 SUV – Väkevä trekking-pyörä myös mukavaan työmatka-ajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Canyon Pathlite:ON 8 SUV on monipuolista pyörää kaipaavan valinta. Ennen kaikkea siinä huokuu huippulaatu. Hyvää: monipuolisuus, integroidut valot, kuormankantokyky, huoltovapaa voimansiirto, ajettavuus. Huonoa: paino, lievä kömpelyys. Saksalainen pyörävalmistaja Canyon tuli markkinoille alunperin markkinoiden laadukkaita pyöriä, mutta edullisempaan hintaan kuin muut huippuvalmistajat. Canyon tae edullisemmalle hinnalle oli se, että he myyvät pyöränsä ilman välikäsiä, suoraan itse. Tämä ei ole Canyonin 20 vuoden historian aikana muuttunut, Canyonilla ei ole vieläkään jälleenmyyjiä ja se myy pyöränsä edelleen itse globaalista verkkokaupastaan. Hintaero ei välttämättä muihin huippuvalmistajiin ole enää niin suuri, mutta Canyon Pathlite:ON 8 SUV on kuitenkin hyvä osoitus siitä, että pyörän hankkija saa erinomaista vastinetta rahalleen. Canyon Pathlite:On 8 SUV on uskomattoman mukava pyörä. Jos olisi mahdollista valita yksi pyörä jokaista eri käyttötarkoitusta varten, Canyon Pathlite: ON 8 olisi ehdoton suosikki työmatkapyöräksi. Canyon Pathlite on melkein niin hyvä, että siitä on vaikea löytää mitään huonoa sanottavaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lähes 30 kiloa painava pyörä Huonoa Canyonissa on ehkä se, että se näyttää laadukkaasti valmistetulta, mutta vähän kömpelöltä pyörältä, mutta on myös hieman sitä. Painopiste pyörässä on hyvin alhaalla ja siihen on syy – jos ja kun pyörään lastataan painoa, ajaminen on paljon helpompaa kun painopiste on jo valmiiksi alhaalla. Pyörän oma paino tuntuu kuitenkin yllättävän vähän, vaikka Pathlite:On painaa melkein 30 kiloa. Mutta miellyttävän työmatkapyörän lisäksi Canyon Pathlite:On 8 on paljon muutakin. Se on sähköpyörä myös pitkille vaelluksille tavarakuorman kanssa, epäilemättä se toimii erinomaisesti siinäkin, jos se on toimiva ja miellyttävä pyörä työmatka- kuin myös ihan vapaa-ajan ajossa. Miellyttävä ajoasento Miellyttäväksi Pathlite:On 8:n tekee nimenomaan se, että ajoasento pyörässä on todella mukana – pyörä ei käytännössä tunnu ei käsien eikä persauksen alla, asento on niin tasapainoinen kuin leijuisi pyörän päällä. Kun näin on, se tarkoittaa myös sitä, että pidemmälläkään matkalla kuskin paikat eivät ala puutua. Canyonin pyörämallista on myös vaakaputkella oleva malli saatavilla, mutta koeajettu läpiastuttava runko helpottaa pyörän selkään nousemista silloin, kun pyörän päällä on kuormaa. Siihenhän Canyon Pathlite:On 8 on ensisijaisesti tehtykin – trekking-pyöräksi, jolla voi lähteä pidemmällekin reissulle, ja miksi tosiaan ei, kun ergonomia pyörässä on kunnossa. Canyonin runko on myös jäykkä, vaikka vaakaputki puuttuu. Lisäksi laskettava satulatolppa eli hissitolppa helpottaa kovasti pyörällä ajoa tietyissä tilanteissa – esimerkiksi silloin kun päällä on kuormaa. Satulan voi peukalon painalluksella laskea, jolloin sen hallinta eri tilanteissa on helpompaa. Tehokkaat valot Canyonille pisteet myös siitä, että pyörä on varustettu hyvin. Pyörään on integroitu takalokasuojaan takavalo ja myös ohjaustankoon on kiinnitetty tehokas led-valo, jossa on myös valittavissa pitkät tai lyhyet valot napin painalluksella. Valokytkin on sijoitettu mukavasti ja käytännöllisesti vasemmalla peukalolla käytettäväksi. Etuvalona Canyon käyttää Supernova M99 Mini Pro -valoa, joka on itse asiassa pyöräkaupasta ostettaessa yli 300 euron valo. Tämän hintaluokan valoissa valotehokin on yleensä kunnossa, Supernova M99 -valo tarjoaa valotehoa 450/1150 lumenia. Takaa Canyonista löytyy lokasuojaan nätisti integroitu punainen led-valojen sarja, tosin se on hyvin alhaalla lokasuojassa eikä välttämättä näy aina kaikkialle. Pyörän tukeva tavarateline kestää hyvin kuormaa, Canyonin päälle voi lastata kaikkiaan 25 kiloa kuormaa ja sen perään on helppo kiinnittää myös peräkärry. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Boschin moottorilla Canyon käyttää pyörissään Boschin sähkömoottoreita, joka on laadukkaita pyöriä valmistaville pyörävalmistajalle laadukas ja hyvä valinta. Boschin moottorit ovat hiljaisia ja ne tarjoavat pyyteetöntä vastetta polkijalle, niin tälläkin kertaa. Bosch Performance Line CX -moottori, joka koeajopyörään on asennettu, tarjoaa vääntöä maksimissaan 85 newtonmetriä. Se on tarpeen Pathliteen, jos pyörällä lähtee retkeilemään painavan kuorman kanssa. Virtaa matkalle tarjoaa iso 750 wattitunnin akku, joka itsessään painaa 4,3 kiloa. Akun luonnollisesti tällaisessa pyörässä täytyy olla myös iso, jotta virtaa riittää suuremmallakin kuormalla. Ajo-ohjelmia Bosch tarjoaa neljä, Eco, Tour+, eMTB ja Turbo ja tietysti avustuksen saa pois myös päältä. Toimintasäde riippuu tietysti kaikista olosuhteista, ja siitä kuinka paljon sähköavustusta käytetään. Hihnavedolla eteenpäin Bosch on vienyt myös huippuluokan pyörissään sähkömoottorin ohjattavuuden pitkälle. Pyörästä löytyy oma ajotietokone, jota ohjataan samasta ohjaimesta, mistä pyörän sähköavustusta säädetään. Nyt se toinen negatiivinen kommentti – kun vastusta tai ajotietokonetta säätää hanska kädessä pimeässä, se on hieman hapuilua, peukalolla on vaikea osua oikeaan nappiin ja katseen joutuu irroittamaan tiestä, koska napit ovat niin lähellä toisiaan. Boschin Kiox-järjestelmään voi myös yhdistää älypuhelimen ja se kannattaakin, koska tällöin pyörän kaikki ominaisuudet saa parhaiten käyttöön. Canyon Pathlite:On 8:ssa on voimansiirrossa erikoinen, mutta luotettavalta tuntuva ratkaisu. Pyörä ei ole ketjuvetoinen, vaan hihnavetoinen. Gatesin hihnavedossa on se hyvä puoli, että se on käytännössä huoltovapaa, sitä ei tarvitse rasvata. Hihna myös kestää hyvin ja pitkään. Vaihteisto Canyonissa on portaaton Enviolo-napavaihteisto, jossa välitys säätyy portaattomasti oikeasta kahvasta kääntämällä. Se sopii hyvin tähän pyörään, vaikkakin vaatii alussa vähän totuttelua. Ja sitten kun tottuu, Canyon Pathlite: On 8 SUV on melkein niin mukava pyörä ajaa, että sillä ajamista ei malta lopettaa. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Canyon Pathlite:On 8 SUV Hinta: 4 899 euroa Paino: 28,9 kg Runko: Canyon Pathlite:ON Step-Through, alumiini Rungon koko: S, M, L Etuhaarukka: SR Suntour AION35 EVO BOOST, 80 mm Ohjaustanko: Canyon CP23, Ergon GA30 Twist Shift Supernova down left -kädensijat Jarrut: Magura MT thirty, 2-mäntäiset, jarrulevyt Magura MDR-C Vaihteisto: Enviolo Vaihdevipu: Enviolo Twist Pro Kampisarja: FSA CK-220 Takaratas: Gates CDX 22T rear sprocket Eturatas: Gates CDX 50T incl. Guard Ketju: Gates CDX Belt -hihna Istuin: Selle Royal Essenza plus athletic Istuinkannatin: Iridium Suspenion Dropper Post, 30,9 mm Rengaskoko: 27,5” Vanteet: Alexrims MD25 Renkaat: Maxxis Crossmark II EXO TR Sähkömoottori: Bosch Performance Line CX, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain: Bosch Kiox 300 Akku: Bosch PowerTube, 750 Wh Akun latausaika: 50 prosenttiin noin 2,3 tuntia, 100 prosenttiin noin 6 tuntia. Takuu: Rungolla kuusi vuotta. Joustohaarukalla ja muilla osilla on kaksi vuotta. Muuta: Integroidut valot Supernova M99 Mini Pro -etuvalo ja Supernova E3 Tail Light 2 -takavalo, AL-lokasuojat ja Canyonin tavarateline yhteensopiva QL3.1-laukkujen ja -korien kanssa, maksimikuorma 25 kg. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku