3.8.2017 Ajoneuvot Saksan dieselkokous: ohjelmistopäivityksiä ja vaihtohyvityksiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa eilen järjestetty dieselkokous sopi toimenpiteistä, joilla maan autoteollisuus ja viranomaiset koittavat palauttaa kuluttajien luottamuksen. Eilen Saksassa järjestetty dieselkokous kokosi yhteen autoteollisuuden edustajat ja saksalaisviranomaiset keskustelemaan dieselpolttoaineen tulevaisuudesta. Saksalaisten autonostajien luottamus dieseliin on kärsinyt jo aiemmin Volkswagenin dieselhuijauksen myötä, mutta nyt kuluttajien uskoa koettelevat saksalaiskaupunkien harkitsemat ajokiellot ilmanlaatuun ja typen oksideihin (NOx) vedoten. Heinäkuussa dieselin osuus Saksan uusista henkilöautoista tippui 40,5 prosenttiin vuodenvaihteen 46 prosentista. Käytännössä autovalmistajat päätyivät jatkamaan jo aiemmin julkistettuja kutsuja vapaaehtoisiin ohjelmistopäivityksiin, joilla Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltujen dieselautojen typen oksidit vähenevät arviolta 25–30 prosentilla. BMW ilmoitti kutsuvansa päivityksiin noin 300 000 autoa. Ensimmäisenä kutsuista kertoi Daimler, jonka päivityskutsu tipahtaa postista noin 900 000 autonomistajalle. Volkswagen-ryhmän osuudeksi kerrotaan noin 3,8 miljoonaa autoa, mutta näistä autoista suurin osa on päivitetty jo aiemmin dieselhuijauksen korjauskampanjan yhteydessä. Takaisinkutsut tulevat kustantamaan valmistajille arviolta noin 500 miljoonaa euroa. Sovitulla ratkaisulla valmistajat välttyvät kuitenkin kalliilta mekaanisilta muutoksilta autojen moottoreihin ja päästöjärjestelmiin. Vanhempien dieseleiden kohdalla valmistajat ovat tarjoamassa merkittäviä vaihtohyvityksiä uusiin autoihin, sillä autoja ei voida päivittää ohjelmistoilla. Esimerkiksi BMW hyvittää tiettyihin vähäpäästöisiin malleihinsa vaihtavia ostajia 2 000 euron bonuksella. Saksalaismerkkien lisäksi myös Toyota ja Ford ovat osallistumassa hyvityskampanjaan ostajan vaihtaessa vanhemman dieselinsä tiettyihin vähäpäästöisiin malleihin. Hyvitysten valmistajille aiheuttamat kulut nousevat yli 500 miljoonan euron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy "Olemme osa ratkaisua" Dieselin pelastuskampanjan taustalla on liittokansleri Angela Merkelin hallitukseen kohdistunut painostus, että hallitus on liian lähellä Saksan voimakasta autoteollisuutta eikä se ole sen takia tehnyt voitaviaan ajoneuvojen päästöjen hillitsemiseksi. Kysymys on noussut esiin osana Saksassa ensi kuussa järjestettäviä valtiopäivävaaleja. – Ymmärrän, että monet ajattelevat, että Saksan autoteollisuus on ongelma. On meidän työmme selvittää, että olemme osa ratkaisua, kommentoi Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche. Saksan oikeusministeri Heiko Maas puolestaan linjasi, että nyt saatu sovinto on vain ensimmäinen askel ja ettei dieselkieltoja voida vielä sulkea pois. Hän myös peräänkuulutti, että autovalmistajien täytyy keskittyä enemmän kuluttajiin. Saksan ministeriöt ovat varoneet noin 15 miljoonan saksalaisen dieselautoilijan suututtamista. Autoteollisuus on myös Saksan suurin vientiala, työllistäen noin 800 000 ihmistä suoraan. Ympäristöjärjestö DUH kommentoi, että dieselkokous epäonnistui, sillä sen arvioidenmukaan ohjelmistopäivitykset vähentävät NOx-päästöjä vain noin 2–3 prosenttia. Ryhmä aikoo jatkaa yhteensä 16 saksalaiskaupungin dieselkieltojen ajamista. – Tämän päivän kokous on huono uutinen niille sadoille tuhansille, jotka sairastuvat ja niille 10 600:lle jotka menehtyvät ennenaikaisesti typen oksideista johtuen joka vuosi, järjestön johtaja Jürgen Resch sivalsi ryhmän tiedotteessa. Analytiikkayhtiö Evercoren Arndt Ellinghorst kommentoi, että toimenpiteiden kulut ovat kyllä autoalan kestettävissä. – Sopimus ei kuitenkaan palauta kuluttajien luottamusta dieselmoottoreihin. Lue lisää kokouksen taustoista: Saksan autoteollisuus ja valtiovalta kokoustavat dieselpäästöistä: tavoitteena parempi ilmanlaatu Lähteet: Automotive News, Auto Motor und Sport Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?