3.8.2017 Ajoneuvot Saksan dieselkokous: ohjelmistopäivityksiä ja vaihtohyvityksiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa eilen järjestetty dieselkokous sopi toimenpiteistä, joilla maan autoteollisuus ja viranomaiset koittavat palauttaa kuluttajien luottamuksen. Eilen Saksassa järjestetty dieselkokous kokosi yhteen autoteollisuuden edustajat ja saksalaisviranomaiset keskustelemaan dieselpolttoaineen tulevaisuudesta. Saksalaisten autonostajien luottamus dieseliin on kärsinyt jo aiemmin Volkswagenin dieselhuijauksen myötä, mutta nyt kuluttajien uskoa koettelevat saksalaiskaupunkien harkitsemat ajokiellot ilmanlaatuun ja typen oksideihin (NOx) vedoten. Heinäkuussa dieselin osuus Saksan uusista henkilöautoista tippui 40,5 prosenttiin vuodenvaihteen 46 prosentista. Käytännössä autovalmistajat päätyivät jatkamaan jo aiemmin julkistettuja kutsuja vapaaehtoisiin ohjelmistopäivityksiin, joilla Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltujen dieselautojen typen oksidit vähenevät arviolta 25–30 prosentilla. BMW ilmoitti kutsuvansa päivityksiin noin 300 000 autoa. Ensimmäisenä kutsuista kertoi Daimler, jonka päivityskutsu tipahtaa postista noin 900 000 autonomistajalle. Volkswagen-ryhmän osuudeksi kerrotaan noin 3,8 miljoonaa autoa, mutta näistä autoista suurin osa on päivitetty jo aiemmin dieselhuijauksen korjauskampanjan yhteydessä. Takaisinkutsut tulevat kustantamaan valmistajille arviolta noin 500 miljoonaa euroa. Sovitulla ratkaisulla valmistajat välttyvät kuitenkin kalliilta mekaanisilta muutoksilta autojen moottoreihin ja päästöjärjestelmiin. Vanhempien dieseleiden kohdalla valmistajat ovat tarjoamassa merkittäviä vaihtohyvityksiä uusiin autoihin, sillä autoja ei voida päivittää ohjelmistoilla. Esimerkiksi BMW hyvittää tiettyihin vähäpäästöisiin malleihinsa vaihtavia ostajia 2 000 euron bonuksella. Saksalaismerkkien lisäksi myös Toyota ja Ford ovat osallistumassa hyvityskampanjaan ostajan vaihtaessa vanhemman dieselinsä tiettyihin vähäpäästöisiin malleihin. Hyvitysten valmistajille aiheuttamat kulut nousevat yli 500 miljoonan euron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy "Olemme osa ratkaisua" Dieselin pelastuskampanjan taustalla on liittokansleri Angela Merkelin hallitukseen kohdistunut painostus, että hallitus on liian lähellä Saksan voimakasta autoteollisuutta eikä se ole sen takia tehnyt voitaviaan ajoneuvojen päästöjen hillitsemiseksi. Kysymys on noussut esiin osana Saksassa ensi kuussa järjestettäviä valtiopäivävaaleja. – Ymmärrän, että monet ajattelevat, että Saksan autoteollisuus on ongelma. On meidän työmme selvittää, että olemme osa ratkaisua, kommentoi Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche. Saksan oikeusministeri Heiko Maas puolestaan linjasi, että nyt saatu sovinto on vain ensimmäinen askel ja ettei dieselkieltoja voida vielä sulkea pois. Hän myös peräänkuulutti, että autovalmistajien täytyy keskittyä enemmän kuluttajiin. Saksan ministeriöt ovat varoneet noin 15 miljoonan saksalaisen dieselautoilijan suututtamista. Autoteollisuus on myös Saksan suurin vientiala, työllistäen noin 800 000 ihmistä suoraan. Ympäristöjärjestö DUH kommentoi, että dieselkokous epäonnistui, sillä sen arvioidenmukaan ohjelmistopäivitykset vähentävät NOx-päästöjä vain noin 2–3 prosenttia. Ryhmä aikoo jatkaa yhteensä 16 saksalaiskaupungin dieselkieltojen ajamista. – Tämän päivän kokous on huono uutinen niille sadoille tuhansille, jotka sairastuvat ja niille 10 600:lle jotka menehtyvät ennenaikaisesti typen oksideista johtuen joka vuosi, järjestön johtaja Jürgen Resch sivalsi ryhmän tiedotteessa. Analytiikkayhtiö Evercoren Arndt Ellinghorst kommentoi, että toimenpiteiden kulut ovat kyllä autoalan kestettävissä. – Sopimus ei kuitenkaan palauta kuluttajien luottamusta dieselmoottoreihin. Lue lisää kokouksen taustoista: Saksan autoteollisuus ja valtiovalta kokoustavat dieselpäästöistä: tavoitteena parempi ilmanlaatu Lähteet: Automotive News, Auto Motor und Sport Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?