28.6.2020

Sen toisen espanjalaisvalmistajan SUV uudistuu – Cupra Ateca päivittyy Seatin tapaan

Cupra Ateca

Cupra Ateca oli Seatista omaksi merkikseen erkaantuneen valmistajan ensiaskel automarkkinoilla. Esikoisen uudistuminen tapahtuukin ennen kuin ensimmäistä täysin omaa mallia on saatu markkinoille.

Vuonna 2018 Seat ilmoitti Cupran irtaantuvan mallistosta omaksi merkikseen Citroénin DS:n ja  Fiatin Abarthin tavoin. Kaksi vuotta myöhemmin valmistaja antaa yhä odottaa ensimmäistä varta vasten Cupraksi suunniteltua autoa.

Seat Atecan tavoin Cupra Ateca on edennyt siihen pisteeseen elinkaartaan, että se vaatii päivittämistä.

Cupra Ateca

Hirveästi omaa suunnittelutyötä ei Cupran työntekijöiden ole tarvinnut päivityksessä tehdä. Seatin näkemys Atecasta päivittyi hieman puskureista pullistuneeksi ja aiempaa digitaalisemmaksi. Cuprakin on päivittänyt Atecan puskureita, mutta Seatia aggressiivisemmalla tavalla. Ajovalot ovat päivittyneet täys-ledeiksi, maski on kasvanut ja keulasta löytyy uudet sumuvalot.

Cupra Ateca

Kattokaiteet ja kylkilistat ovat peilien tavoin kiiltävän tummaa alumiinia. Merkille tunnusomaisia kuparinvärisiä yksityiskohtia löytyy muun muassa vanteista, jarrusatuloista ja logosta, riippuen varusteista.

Cupra Ateca säilyttää takapään ilmeen samanlaisena kuin nykyisessä mallissa: eron Seatiin huomaa yhä terävämpien muotojen lisäksi neljästä pakoputken ulotulosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisälle päivitystä, mutta tekniikkaan ei kosketa

Suurimmat muutokset Cuprassa on Seatin tapaan sisäpuolella. Cupra Atecaan kuuluu vakiona jatkossa 10,25-tuumainen digitaalimittaristo ja 9,2-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, kun Seatin edullisemmissa versioissa kosketusnäyttö on vakiona 8,25-tuumainen. Android Auto ja Apple CarPlay toimivat jatkossa Cuprassakin langattomasti.

Cupra Ateca

Tekniikkana jatkaa tuttu 2,0-litrainen TSI-bensiinimoottori, joka tuottaa 300 hevosvoimaa (221 kilowattia) tehoa ja 400 newtonmetriä tehoa, eikä seitsenportainen DSG-kaksoiskytkinvaihteistokaan ole tarvinnut uudistusta. Suorituskykylukemat ovat edeltäjän kanssa täysin identtiset: 0–100 km/h kiihtyminen käy 4,9 sekunnissa ja parhaillaan Ateca kerää nopeutta 247 km/h.

Lähde ja kuvat: Cupra

Luetuimmat