20.1.2022

Subaru esittelee tulevaa sähköistä suorituskykyään: Solterra STI ja STI E-RA Concept -kilpuri

Subaru Tecnica International toi Tokyo Auto Saloniin sen puolelta täysin ennennäkemätöntä tekniikkaa edustavia konsepteja.

Seulasmerkin ensimmäinen kaupallinen sähköauto, Toyota bZ4X:n sisarmalli Solterra, näki päivänvalon vasta viime syksynä. Nyt asiasta nähtiin merkin meritoituneen hovivirittäjän ja tytäryhtiön näkemys. Konseptin tasoisessa mallissa STI on oman kertomansa mukaan keskittynyt lähinnä koriin. Solterra on täten saanut esimerkiksi kattospoilerin sekä asianmukaisen punaiset korisarjat helmoihin ympäri autoa. Myös vannetyyli ilmentää soratiekiitäjän henkeä.

Tekniikkapuolelle ei siis ainakaan kerrota tulleen minkäänlaista päivitystä, joten STI-version voi olettaa kulkevan nelivetoversion kahdella sähkömoottorilla, yhteisteholtaan 160 kilowattia eli 215 hevosvoimaa ja nollasta sataan päästäisiin täten 7,7 sekunnissa. Aika näyttää, tuleeko Solterra STI:stä lopulta totisinta totta, ja jos tulee, millaisilla virityksillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

STI E-RA kansainvälisen tason kilparadoille

Korkealentoisin Subaru Tecnica Internationalin väläytyksistä Tokiossa oli STI E-RA Concept. Se kulkee vielä tutkielman nimellä, mutta auto on osa STI E-RA Challenge Projectia, joka on lyhyen tähtäimen hanke. Siinä tavoitteena on kerätä kokemusta uusista teknologioista autourheilun maailmassa.

Toistaiseksi sähköautot eivät ole mitelleet kovinkaan monessa sarjassa. Tunnetuin sähköautosarja on sen kuninkuusluokka Formula E. STI E-RA on kuitenkin päivänselvästi touring-auto, mikä kertoo varmasti jotain tulevasta.

Subaru Tecnica International toi Tokyo Auto Saloniin myös STI-konseptit uusista WRX:stä ja vain Japanin markkinoille tarkoitetusta farmarimalli Levorgista. Lisäksi paikan päällä nähtiin BRZ STI Performance -katuauto sekä Japanin Super GT300 -sarjan kilpuri BRZ GT300.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Subaru

Luetuimmat