21.4.2016 Ajoneuvot Suomen ensimmäinen Kawasaki H2R: 326 hevosvoimainen ratamoottoripyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 300-hevosvoimainen ja 53 900 euron hintainen Kawasaki H2R on suunniteltu pelkästään rata-ajoon. Se ei ole rekisteröitävissä. Tätä eksoottista erikoismallin Kawasakia harva odotti näkevänsä ikinä Suomessa. Pelkästään ratakäyttöön tarkoitetun H2R:n pakoputkistosta pääsee ilmoille 120 desibelin lukemat, joten Suomessa sillä ei melun puolesta pääse edes kaikille moottoriradoille. Siitä huolimatta Suomeen on tilattu ja myös perille saapunut ensimmäinen 326-hevosvoimainen H2R. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vuoden mietinnän tulos Tehtaan tilausikkuna meni kiinni viime vuonna vähän ennen joulua, ja viimeisenä yönä Pohjanmaalla ei nukuttu lainkaan, kun mietittiin viimeiseen asti tilatako ”Ärrä” vai ei. Vuoden verran – siitä asti kun pyörä esiteltiin Kölnin kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä lokakuussa 2014 – asiakas oli miettinyt sen hankkimista. Viimeisenä mahdollisena päivänä nimi paperiin ja maahantuoja Sumeko välitti tilauksen tehtaalle. Käsityönä valmistettavan pyörän toimitusaika on lähes kuusi kuukautta. Pelkästään matka Japanista Hollannin keskusvaraston kautta Suomeen vie siitä kuukauden. Erikoisen tekniikan lisäksi H2R poikkeaa muista Kawasaki-malleista jopa kuljetuksen aikaisen pakkaamisen osalta. Koska renkaina on pehmeät slicks-renkaat, tulee pyörä säilyttää aina huoltopukkien varassa renkaat ilmassa. Muuten renkaiden maata koskettaviin osiin painuu tasaiset kohdat. Sama pätee myös tehdaskuljetukseen, joten molempien akselien läpi on pujotettu terästangot joiden varassa pyörä kuljetuslaatikossa lepää, ja siis renkaat ilmassa. Eturengas on pehmeä Soft-kumiseos ja takana on astetta kovempi Medium. Rengastyyppiä eikä kokoa saa vaihtaa, sillä pyörän tietokone laskee ja vertaa koko ajan etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksia ja niiden välisiä nopeuseroja luistonestoa varten, ja järjestelmä sekoaa jos renkaiden kehäpituudet muuttuvat. Erot katumalliin pieniä - tehoero suuri H2R eroaa katukäyttöön rekisteröitävästä 210-hevosvoimaisesta H2-mallista oikeastaan aika vähän. Ilmansuodattimen poikkileikkauspintaa on kasvatettu moottorin hengityksen parantamiseksi. Sylinterikannen kanavat ovat avarammat ja nokat jyrkemmät. Myös pakoputkisto on valmistettu halkaisijaltaan suuremmasta putkesta ja äänenvaimennusta ei käytännössä ole. Siitä huolimatta kokoputkiston varaosahinnaksi ilmoitetaan 9700 euroa. Ulkoisena erona mallien välillä on tietysti H2R:n valojen, vilkkujen ja peilien puuttuminen. Takavalo tosin on, mutta se on pelkkä jarruvalo, joka turvallisuussyistä on hyvä varuste ratakäytössäkin. Lisänä on sivukatteisiin ja peilien kohdalle sijoitetut isokokoiset siivekkeet, joiden tehtävä on painaa etupäätä alas kovissa nopeuksissa. Muuten eturengas nousisi taivaisiin ja kuljettajasta tulisi matkustaja. Ajo-ominaisuuksien vakauttamiseksi takahaarukka on pari senttiä perusmallia pidempi. Sekä moottorin mekaaninen ahdin että katteiden siivet ovat Kawasaki Heavy Industuries -konsernin oman lentokoneosaston suunnittelemia. Viime vuoden mallien kromimainen maalipinta on nyt korvattu enemmän metallihohtotyyppisellä värityksellä. Aivan tavallista maalia sekään ei ole. Kyseessä on ”itse korjaava” maali. Jos maalipintaan tekee naarmun, on se seuraavana päivänä hävinnyt. Maalipinta tavallaan ”valuu” uudelleen tasaiseksi. Katumalliin helpolla lisää tehoa – ei onnistu! Jos satut kuulumaan niiden kolmen-neljän suomalaismotoristin joukkoon, jotka jo omistavat H2:n, ja ajattelit päivittää sen kireämmillä osilla H2R:n tehoihin, niin turha toivo. Kawasakin tehdas nimittäin vaatii H2R:n osien tilauksen yhteydessä, että asiakkaan on todistettava omistavansa juuri kyseinen malli. Turvallisuussyistä näin on ehkä hyväkin. Kisakireälle moottorille huoltovälitkin ilmoitetaan eri tavalla kuin perinteisten katupyörien kilometrilukemat. H2R vaatii huoltoa 15 ajotunnin välein. Tuntimittari tosin pyörii vain silloin kun moottori käy yli 8000 kierroksella. Joka toisessa huollossa – siis 30 tunnin välein – vaihdetaan mm. männät ja kiertokanget. Vaikka pyörää ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön, niin väljemmän lainsäädännön maissa se ei ole estänyt kokeilemasta pyörän ominaisuuksia katuliikenteessä. Kawasakin Turkin maahantuoja tilasi omaan käyttöönsä H2R:n ja valitti, että Istanbulin kaduilla moottori lämpiää liikaa liikennevaloissa. Se johtuu siitä, että puhtaasti ratakäyttöön suunnitellussa laitteessa ei ole jäähdyttimen flektiä lainkaan. Toinen valituksen aihe koski kuviottomien ratarenkaiden nopeaa kulumista... 228 kW (310 hv) / 14 000 r/min240 kW (326 hv) / 14 000 r/min (Ram Air)165 Nm / 12 500 k/minVaihteisto: dog ring, 6-vaihteinenPaino ajokunnossa 216 kg (H2 238 kg) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta