9.8.2018 Ajoneuvot Tähtäimessä Alfa Romeo: VW-ryhmä uskoo Seatin mahdollisuuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suunnitelma ei ole uusi, mutta ajoitus saattaa vihdoin olla oikea: VW haluaa tehdä Seatista kilpailijan Alfa Romeolle. Volkswagen-ryhmä uskoo, että aika on vihdoin kypsä sille, että sen espanjalaismerkki Seat voi vihdoin haastaa italiaisen Alfa Romeon. Pääjohtaja Piechin aikakaudella kehitelty suunnitelma ei ole tähän asti toteutunut, mutta nyt VW-ryhmän pääjohtajaksi hiljattain kohonnut Herbert Diess uskoo ajan olevan kypsä.– Nuori, urheilullinen, haluttava ja tunteisiin vetoava, niiden avulla sijoitamme Seatin hiukan korkeammalle. Näinä päivinä Seatilla on paljon parempi tuotevalikoima kuin vielä muutama vuosi sitten ja merkillä on koko konsernin nuorimmat asiakkaat. Uskon, että merkillä on potentiaalia paljon enempään, Diess linjasi.Kunnioitusta löytyy myös vastustajalle. Jo Ferdinand Piech yritti aikoinaan ostaa Alfa Romeon Fiat Chrysleriltä, mutta FCA:n hiljattain menehtynyt pääjohtaja Sergio Marchionne vastasi tuolloin värikkääseen tyyliinsä, että kauppoja ei tehdä ikinä ainakaan hänen valtakaudellaan. Enzo Ferrari kutsui Alfa Romeota "ensirakkaudeksi". Myös Diess muistelee erityistä autovalmistajaa ihaillen. – Meidän ikäisillemme (Diess 59v.) Alfa Romeo on fantastinen brändi, mutta niin kauan kuin muistan Alfalla on mennyt huonosti. Kysy 25–35-vuotiailta Alfasta eivätkä he tiedä, heillä ei ole mitään tietoa mikä Alfa on.Samalla Seatin urheilullinen painotus auttaa pitämään VW-konsernin massamerkit, Škodan ja Volkswagenin, paremmin pois toistensa varpailta. Espanjalaismerkin muutoksen takana on pääjohtaja Luca de Meo, joka loikkasi Seatin leipiin juuri Alfa Romeon ohjaksista. Ensimmäisinä tekoinaan De Meo eriytti Cupran omaksi merkikseen. Seat puolestaan on keskittynyt viime vuosina katumaastureihin, Atecan ja Aronan saadessa pian seuraa isommasta Tarracosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistorian arvoVuonna 1910 perustettu Alfa Romeo ansaitsi kannuksensa moottoriurheilussa Targa Florion, Mille Miglian ja Le Mansin kaltaisissa kilpailuissa. Tällä hetkellä merkki on edustettuna Sauber-tallin kautta Formula 1:ssä. Alfa Romeo on toipumassa hitaasti vuosien heitteillejätöstä, myyden vain 74 000 autoa viisi vuotta sitten. Tänä vuonna merkki arvioi myyvänsä jo 170 000 autoa, mutta 400 000 auton rajapyykki on jouduttu siirtämään tältä vuodelta aina 2022 saakka. Toisaalta Alfa Romeo on eräs Fiat Chryslerin tukipilareista konsernin uudessa viisivuotissuunnitelmassa. Stelvio-katumaasturin lisäksi Alfa Romeon imagoa on kohentanut Giulia-sedan, tuoden ajamisen riemua tylsistyneeseen autoluokkaan.Seatin toipuminen tappiovuosien jälkeen alkoi 2016 Ateca-katumaasturin esittelyn myötä. Merkki sai alkunsa vuonna 1950 kenraali Francisco Francon Espanjassa, valmistaen Fiatin malleja lisenssillä. Seat siirtyi Volkswagen-ryhmän osaksi vuonna 1986 saksalaiskonsernin tavoiteltua halvempaa työvoimaa ja pääsyä kasvavalle automarkkinoille.Lähde: Automotive News Kuvat: Seat, Alfa Romeo Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen