9.8.2018 Ajoneuvot Tähtäimessä Alfa Romeo: VW-ryhmä uskoo Seatin mahdollisuuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suunnitelma ei ole uusi, mutta ajoitus saattaa vihdoin olla oikea: VW haluaa tehdä Seatista kilpailijan Alfa Romeolle. Volkswagen-ryhmä uskoo, että aika on vihdoin kypsä sille, että sen espanjalaismerkki Seat voi vihdoin haastaa italiaisen Alfa Romeon. Pääjohtaja Piechin aikakaudella kehitelty suunnitelma ei ole tähän asti toteutunut, mutta nyt VW-ryhmän pääjohtajaksi hiljattain kohonnut Herbert Diess uskoo ajan olevan kypsä.– Nuori, urheilullinen, haluttava ja tunteisiin vetoava, niiden avulla sijoitamme Seatin hiukan korkeammalle. Näinä päivinä Seatilla on paljon parempi tuotevalikoima kuin vielä muutama vuosi sitten ja merkillä on koko konsernin nuorimmat asiakkaat. Uskon, että merkillä on potentiaalia paljon enempään, Diess linjasi.Kunnioitusta löytyy myös vastustajalle. Jo Ferdinand Piech yritti aikoinaan ostaa Alfa Romeon Fiat Chrysleriltä, mutta FCA:n hiljattain menehtynyt pääjohtaja Sergio Marchionne vastasi tuolloin värikkääseen tyyliinsä, että kauppoja ei tehdä ikinä ainakaan hänen valtakaudellaan. Enzo Ferrari kutsui Alfa Romeota "ensirakkaudeksi". Myös Diess muistelee erityistä autovalmistajaa ihaillen. – Meidän ikäisillemme (Diess 59v.) Alfa Romeo on fantastinen brändi, mutta niin kauan kuin muistan Alfalla on mennyt huonosti. Kysy 25–35-vuotiailta Alfasta eivätkä he tiedä, heillä ei ole mitään tietoa mikä Alfa on.Samalla Seatin urheilullinen painotus auttaa pitämään VW-konsernin massamerkit, Škodan ja Volkswagenin, paremmin pois toistensa varpailta. Espanjalaismerkin muutoksen takana on pääjohtaja Luca de Meo, joka loikkasi Seatin leipiin juuri Alfa Romeon ohjaksista. Ensimmäisinä tekoinaan De Meo eriytti Cupran omaksi merkikseen. Seat puolestaan on keskittynyt viime vuosina katumaastureihin, Atecan ja Aronan saadessa pian seuraa isommasta Tarracosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistorian arvoVuonna 1910 perustettu Alfa Romeo ansaitsi kannuksensa moottoriurheilussa Targa Florion, Mille Miglian ja Le Mansin kaltaisissa kilpailuissa. Tällä hetkellä merkki on edustettuna Sauber-tallin kautta Formula 1:ssä. Alfa Romeo on toipumassa hitaasti vuosien heitteillejätöstä, myyden vain 74 000 autoa viisi vuotta sitten. Tänä vuonna merkki arvioi myyvänsä jo 170 000 autoa, mutta 400 000 auton rajapyykki on jouduttu siirtämään tältä vuodelta aina 2022 saakka. Toisaalta Alfa Romeo on eräs Fiat Chryslerin tukipilareista konsernin uudessa viisivuotissuunnitelmassa. Stelvio-katumaasturin lisäksi Alfa Romeon imagoa on kohentanut Giulia-sedan, tuoden ajamisen riemua tylsistyneeseen autoluokkaan.Seatin toipuminen tappiovuosien jälkeen alkoi 2016 Ateca-katumaasturin esittelyn myötä. Merkki sai alkunsa vuonna 1950 kenraali Francisco Francon Espanjassa, valmistaen Fiatin malleja lisenssillä. Seat siirtyi Volkswagen-ryhmän osaksi vuonna 1986 saksalaiskonsernin tavoiteltua halvempaa työvoimaa ja pääsyä kasvavalle automarkkinoille.Lähde: Automotive News Kuvat: Seat, Alfa Romeo Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti