24.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pirteä tapaus – Seat Ateca 2.0 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajettu Seat Ateca on pirteä tapaus – ja kahdella tapaa. Auto näyttää nuorekkaalta ja konehuoneessa riittää puhtia. Hyvää: ketteryys, eleetön ajokäytös, moottori, neliveto. Huonoa: ajomelu, istuinasento takana, muovinen sisäilme. Nelivetoinen katumaasturi on monen valinta, mutta jos autonsa kuorruttaa monin herkuin, kipuaa hinta. Seat Ateca 2.0 TSI 190 4Drive FR Business DSG on malliversio, josta saa maksaa liki 45 000 euroa. Mutta rahalla saa ja autolla pääsee -sanotaan. Se pätee koeajetun yksilönkin kanssa, sillä rahatukolle saa myös vastinetta. Toki Seat Ateca -katumaasturin saa edullisimmillaan liki puolta edullisemmin, sillä litraisella bensiinimoottorilla varustettuna hintalapussa lukee rapiat 23 000 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ketterä ajettava Seat Atecan tavaratilan lyhyys asettaa rajat kuljetuskyvyille. Kompakti koko suo ajoarkeen ketteryyttä. Atecalla on vaivatonta suhailla kaupunkisokkelikoissa ja ahtailla pysäköintialueilla. Auto myös viikkaantuu helposti kadunvarren pysäköintilokosiin. Nelivetoisuus toimii eleettömästi ja varmasti taaten etenemisen hankalissakin tilanteissa. Näillä etenemiskyvyillä koeajettu Ateca sopii niin katu-uskottavaksi kaupunkikulkimeksi kuin varmaksi kuljetusratkaisuksi erämökille. Kaksilitrainen bensiinimoottori suo käyttöön riittävästi voimaa, jota on 190 hevosvoiman edestä. Se riittää kuljettamaan autoa aivan vaivattoman kerkeästi myös ohitustilanteissa. Kuljettajan valtakunnassa kaikki on sikäli hyvin, että näkyvyys ulos on lähes katveeton, takaviistoa lukuun ottamatta. Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä, eikä näytön valikkojen käytettävyyden suhteen ole hammasteltavaa. Sisäilme on kaikkineen muovinen. Tunnelma on muotoilun sekä materiaalivalintojen puolesta hieman tylsempi kuin pirteästä ulkonäöstä voisi päätellä. Etenkin Atecan keulailme on tyylikäs. Kuljettaja saa säädettyä ajoasennon varsin hyvin mieleisekseen: siihen riittävät niin istuimen kuin ratinkin säätövarat. Tässä varusteversiossa istuimet ovat myös hyvin tuettu niin istuinosaltaan kuin selkänojankin puolesta. Reisituki saisi olla hieman pidempi. Takana istuvilla on ahtaampaa. Korkea keskitunneli syö tilaa niin, ettei takana matkusta mielikseen kuin kaksi ihmistä. Istuma-asento takana on aika pysty, eikä jalkaterille ole kovin väljiä oltavia. Ajettavuus kunnossa Seat Atecan ajettavuus on luontevaa. Ohjaus on riittävän nopea ja sopivasti muttei liiaksi tehostettu. Kuski saa tienpinnasta ja renkaiden käytöksestä hyvän näppituntuman. Ohjaus myös palauttaa nöyrästi, eikä auto jää vaeltelemaan vaan pysyy valitulla ajolinjalla. Näillä eväin auto on miellyttävä matkakumppani pidemmilläkin taipaleilla, sillä autoa ei tarvitse ylen määrin paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla. Matka-ajossa alkaa ärsyttää sisälle kantava rengasmelu ja ajohumina. Äänieristys jättää siis toivomisen varaa. Takakontti on muodoiltaan selkeä ja muunneltavissakin, mutta litroja on tarjolla 485. Tavaroille on tilaa vähemmän kuin katumaasturin ulkomitoista voisi päätellä. Lastauskorkeus on katumaasturien tapaan aika korkea, mutta sähkötoiminen takaluukku tuo käyttömukavuutta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.seat.fi/suv-ateca Seat Ateca 2.0 TSI 190 4Drive FR Business DSG Hinta alkaen 43 987 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4180 r/min Vääntö 320 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2628 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku