24.6.2018

Koeajo: Pirteä tapaus – Seat Ateca 2.0 TSI

Seat Ateca

Koeajettu Seat Ateca on pirteä tapaus – ja kahdella tapaa. Auto näyttää nuorekkaalta ja konehuoneessa riittää puhtia. Hyvää: ketteryys, eleetön ajokäytös, moottori, neliveto. Huonoa: ajomelu, istuinasento takana, muovinen sisäilme.

Nelivetoinen katumaasturi on monen valinta, mutta jos autonsa kuorruttaa monin herkuin, kipuaa hinta. Seat Ateca 2.0 TSI 190 4Drive FR Business DSG on malliversio, josta saa maksaa liki 45 000 euroa. Mutta rahalla saa ja autolla pääsee -sanotaan. Se pätee koeajetun yksilönkin kanssa, sillä rahatukolle saa myös vastinetta. Toki Seat Ateca -katumaasturin saa edullisimmillaan liki puolta edullisemmin, sillä litraisella bensiinimoottorilla varustettuna hintalapussa lukee rapiat 23 000 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketterä ajettava

Seat Atecan tavaratilan lyhyys asettaa rajat kuljetuskyvyille.

Kompakti koko suo ajoarkeen ketteryyttä. Atecalla on vaivatonta suhailla kaupunkisokkelikoissa ja ahtailla pysäköintialueilla. Auto myös viikkaantuu helposti kadunvarren pysäköintilokosiin.

Nelivetoisuus toimii eleettömästi ja varmasti taaten etenemisen hankalissakin tilanteissa. Näillä etenemiskyvyillä koeajettu Ateca sopii niin katu-uskottavaksi kaupunkikulkimeksi kuin varmaksi kuljetusratkaisuksi erämökille.

Kaksilitrainen bensiinimoottori suo käyttöön riittävästi voimaa, jota on 190 hevosvoiman edestä. Se riittää kuljettamaan autoa aivan vaivattoman kerkeästi myös ohitustilanteissa.

Seat Ateca

Kuljettajan valtakunnassa kaikki on sikäli hyvin, että näkyvyys ulos on lähes katveeton, takaviistoa lukuun ottamatta.

Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä, eikä näytön valikkojen käytettävyyden suhteen ole hammasteltavaa.

Sisäilme on kaikkineen muovinen. Tunnelma on muotoilun sekä materiaalivalintojen puolesta hieman tylsempi kuin pirteästä ulkonäöstä voisi päätellä. Etenkin Atecan keulailme on tyylikäs.

Kuljettaja saa säädettyä ajoasennon varsin hyvin mieleisekseen: siihen riittävät niin istuimen kuin ratinkin säätövarat. Tässä varusteversiossa istuimet ovat myös hyvin tuettu niin istuinosaltaan kuin selkänojankin puolesta. Reisituki saisi olla hieman pidempi.

Takana istuvilla on ahtaampaa. Korkea keskitunneli syö tilaa niin, ettei takana matkusta mielikseen kuin kaksi ihmistä. Istuma-asento takana on aika pysty, eikä jalkaterille ole kovin väljiä oltavia.

Seat Ateca

Ajettavuus kunnossa

Seat Atecan ajettavuus on luontevaa. Ohjaus on riittävän nopea ja sopivasti muttei liiaksi tehostettu. Kuski saa tienpinnasta ja renkaiden käytöksestä hyvän näppituntuman.

Ohjaus myös palauttaa nöyrästi, eikä auto jää vaeltelemaan vaan pysyy valitulla ajolinjalla. Näillä eväin auto on miellyttävä matkakumppani pidemmilläkin taipaleilla, sillä autoa ei tarvitse ylen määrin paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla.

Matka-ajossa alkaa ärsyttää sisälle kantava rengasmelu ja ajohumina. Äänieristys jättää siis toivomisen varaa.

Seat Ateca

Takakontti on muodoiltaan selkeä ja muunneltavissakin, mutta litroja on tarjolla 485. Tavaroille on tilaa vähemmän kuin katumaasturin ulkomitoista voisi päätellä. Lastauskorkeus on katumaasturien tapaan aika korkea, mutta sähkötoiminen takaluukku tuo käyttömukavuutta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov

Lisätietoja: www.seat.fi/suv-ateca

Seat Ateca 2.0 TSI 190 4Drive FR Business DSG

Hinta alkaen

43 987 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

44 992 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 4180 r/min

Vääntö

320 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

320 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,4 s

Huippunopeus

212 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

159 g/km

Mitat

pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2628 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat