24.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pirteä tapaus – Seat Ateca 2.0 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajettu Seat Ateca on pirteä tapaus – ja kahdella tapaa. Auto näyttää nuorekkaalta ja konehuoneessa riittää puhtia. Hyvää: ketteryys, eleetön ajokäytös, moottori, neliveto. Huonoa: ajomelu, istuinasento takana, muovinen sisäilme. Nelivetoinen katumaasturi on monen valinta, mutta jos autonsa kuorruttaa monin herkuin, kipuaa hinta. Seat Ateca 2.0 TSI 190 4Drive FR Business DSG on malliversio, josta saa maksaa liki 45 000 euroa. Mutta rahalla saa ja autolla pääsee -sanotaan. Se pätee koeajetun yksilönkin kanssa, sillä rahatukolle saa myös vastinetta. Toki Seat Ateca -katumaasturin saa edullisimmillaan liki puolta edullisemmin, sillä litraisella bensiinimoottorilla varustettuna hintalapussa lukee rapiat 23 000 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterä ajettavaSeat Atecan tavaratilan lyhyys asettaa rajat kuljetuskyvyille.Kompakti koko suo ajoarkeen ketteryyttä. Atecalla on vaivatonta suhailla kaupunkisokkelikoissa ja ahtailla pysäköintialueilla. Auto myös viikkaantuu helposti kadunvarren pysäköintilokosiin.Nelivetoisuus toimii eleettömästi ja varmasti taaten etenemisen hankalissakin tilanteissa. Näillä etenemiskyvyillä koeajettu Ateca sopii niin katu-uskottavaksi kaupunkikulkimeksi kuin varmaksi kuljetusratkaisuksi erämökille.Kaksilitrainen bensiinimoottori suo käyttöön riittävästi voimaa, jota on 190 hevosvoiman edestä. Se riittää kuljettamaan autoa aivan vaivattoman kerkeästi myös ohitustilanteissa.Kuljettajan valtakunnassa kaikki on sikäli hyvin, että näkyvyys ulos on lähes katveeton, takaviistoa lukuun ottamatta.Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä, eikä näytön valikkojen käytettävyyden suhteen ole hammasteltavaa. Sisäilme on kaikkineen muovinen. Tunnelma on muotoilun sekä materiaalivalintojen puolesta hieman tylsempi kuin pirteästä ulkonäöstä voisi päätellä. Etenkin Atecan keulailme on tyylikäs.Kuljettaja saa säädettyä ajoasennon varsin hyvin mieleisekseen: siihen riittävät niin istuimen kuin ratinkin säätövarat. Tässä varusteversiossa istuimet ovat myös hyvin tuettu niin istuinosaltaan kuin selkänojankin puolesta. Reisituki saisi olla hieman pidempi. Takana istuvilla on ahtaampaa. Korkea keskitunneli syö tilaa niin, ettei takana matkusta mielikseen kuin kaksi ihmistä. Istuma-asento takana on aika pysty, eikä jalkaterille ole kovin väljiä oltavia.Ajettavuus kunnossaSeat Atecan ajettavuus on luontevaa. Ohjaus on riittävän nopea ja sopivasti muttei liiaksi tehostettu. Kuski saa tienpinnasta ja renkaiden käytöksestä hyvän näppituntuman. Ohjaus myös palauttaa nöyrästi, eikä auto jää vaeltelemaan vaan pysyy valitulla ajolinjalla. Näillä eväin auto on miellyttävä matkakumppani pidemmilläkin taipaleilla, sillä autoa ei tarvitse ylen määrin paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla.Matka-ajossa alkaa ärsyttää sisälle kantava rengasmelu ja ajohumina. Äänieristys jättää siis toivomisen varaa.Takakontti on muodoiltaan selkeä ja muunneltavissakin, mutta litroja on tarjolla 485. Tavaroille on tilaa vähemmän kuin katumaasturin ulkomitoista voisi päätellä. Lastauskorkeus on katumaasturien tapaan aika korkea, mutta sähkötoiminen takaluukku tuo käyttömukavuutta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.seat.fi/suv-ateca Seat Ateca 2.0 TSI 190 4Drive FR Business DSG Hinta alkaen 43 987 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 992 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4180 r/min Vääntö 320 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2628 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle