3.7.2016

Takata-airbagkandaalin uusin käänne USA:ssa: ”aja vain korjaamolle”

Honda Takata Airbag

Takata-skandaalin uusimmassa käänteessä Yhdysvaltain liikenteen turvallisuusvirasto on kehoittanut vuosien 2001–2003 Honda-omistajia ajamaan ajoneuvoilla vain ja ainoastaan korjaamolle.

Yhdysvaltain liikenteen turvallisuusvirasto NHTSA on analysoinut vuosina 2001-2003 valmistettujen Honda-mallien turvatyynyjä vuosikausia paisunutta Takata-turvatyynyskandaalia ja lukuisten automerkkien ja -mallien takaisinkutsuja. Vaikka kyseisistä Hondan ajoneuvomalleista noin 70 prosenttia on korjattu, arvioi NHTSA, että liikenteessä on vielä noin 313 000 autoa korjaamatta. NHTSA ja Honda kehoittavatkin nyt vakavasti, että ajoneuvojen omistajat eivät enää viivyttelisi takaisinkutsun noudattamisessa ja että ajoneuvoilla ei ajettaisi kuin korkeintaan suoraan korjaamolle. Avuksi pyydetään myös kaikkia, joiden lähipiirissä on tällaisen auton omistaja.

Kehoituksen taustalla on jo vaihdettujen viallisten airbagien analysointi. Viallisissa turvatyynyissä turvatyynyjen kaasunkehittimen ammoniumnitraatti palaa turvatyynyn lauetessa suunniteltua aggressiivisemmin, rikkoen itse kaasunkehittimen metallisirpaleiksi. Metallisirpaleet saattavat sinkoutua turvatyynyn läpi kuljettajaan tai matkustajaan. Nyt kyseessä olevissa Hondan malleissa jopa puolet airbageista on todettu viallisiksi.

Takatan turvatyynyjen on tällä hetkellä todettu aiheuttaneen ainakin Yhdysvalloissa 10 kuolemantapausta onnettomuuksissa, joista oikeuslääkäreiden mukaan olisi pitänyt selvitä. Näistä onnettomuuksista 8 on tapahtunut nyt kyseessä olevissa ajoneuvoissa.

Takatan turvatyynyskandaali koskettaa kansainvälisesti noin 50–100 miljoonaa autoa. NHTSA arvioi, että vuoteen 2019 airbageja on vaihdettu noin 70 miljoonasta autosta. Skandaalin taustalla ovat Takatan Meksikon tehtaalla valmistetuissa turvatyynyissä havaitut laatuongelmat, ilmeisimmin liittyen ammoniumnitraatin väärään säilytykseen liian kosteissa olosuhteissa. Lisäksi yhtiö on peitellyt, vääristellyt ja vähätellyt ongelmiaan järjestelmällisesti.

NHTSA:n kehoitus koskettaa seuraavia Hondan ja Acuran malleja:

  • 2001-2002 Honda Civic
  • 2001-2002 Honda Accord
  • 2002-2003 Acura TL
  • 2002 Honda CR-V
  • 2002 Honda Odyssey
  • 2003 Acura CL
  • 2003 Honda Pilot

Suomessa Honda kutsui keväällä takaisin noin 16 000 ajoneuvoa vuosilta 2002–2009 liittyen Takata-skandaalin hallintaan, mutta ehdoton enemmistö turvatyynyskandaalin koskettamista ajoneuvoista on ollut Pohjois-Amerikan markkinoilla.

Lähde: NHTSA Kuva: Honda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat