Ajoneuvot | Uutinen | 26.9.2019

Tekniikan Maailman talvirengasvertailu: Michelin voitti nastojen, Continental kitkojen kilvan

Nastojen määrä on yhä kasvussa. Testatuissa kitkarenkaissa valmistusmaita on yhtä monta kuin renkaitakin.

Jaa artikkeli

Tekniikan Maailman tuoreessa talvirengastestissä (TM 17/2019) oli mukana 22 vaihtoehtoa: 12 nastarengasta ja 9 kitkarengasta ja yksi verrokkirengas.

Renkaiden keskinäinen kilvoittelu oli varsin tiukkaa. Toisaalta kuten lehtikin toteaa, talvirengasvertailu ei tänä vuonna tarjonnut suuria yllätyksiä, ellei sellaisena pidetä renkaiden välisten erojen hienoista kaventumista.

Tekniikan Maailman talvirengasvertailun nastarenkaiden voittajaksi nousi edellisvuoden tapaan Michelin X-Ice North 4. Nastarenkaiden toiselle sijalle kipusi Continentalin Ice Contact 3, seuraavina tulivat Hankook Winter I*Pike RS2 ja Nokian Hakkapeliitta 9.

TM talvirengastesti 2019Kitkarenkaiden voittajaksi ylsi puolestaan Continentalin Conti Viking Contact 7, toiseksi ylsi Nokian Hakkapeliitta R3, kolmanneksi Goodyearin Ultracrip Ice 2 ja neljänneksi Michelinin X-Ice XI3.

Renkaiden ajettavuutta koeteltiin jäällä, lumella, kuivalla ja märällä asvaltilla. Mittausten lisäksi arvioinnin osana olivat testikuljettajien subjektiiviset arviot. Jarrutuskokeet tehtiin vastaavissa olosuhteissa.

Vertailussa renkaille annettiin arvosana kiihdytyksen, käsiteltävyyden, suuntavakavuuden, melun ja polttoaineen kulutuksen näkökulmista.

Verrokkina Michelinin Cross Climate+

Oma lukunsa TM:n testin rengasvalikoimassa oli mukaan otettu Michelinin Cross Climate+, joka osallistui myös Moottorin (10/2019) tuoreeseen, viiden erityyppisen renkaan talviominaisuuksia käsittelevään testiin. Moottorin voi lukea myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

TM perusteli renkaan mukanaoloa sillä, että rengas on herättänyt paljon keskustelua, ristiriitoja ja väärinkäsityksiäkin.

”Michelinin Cross Climate on kesärengas, ja sitä myös myydään ja markkinoidaan viileille keleille sopivana kesärenkaana. Erikoisuutena se on kuitenkin hyväksytty talvikäyttöön ja siten laillinen myös talvirengaskaudella. Renkaan lanseerauksen aikaan sitä kaupattiin ainakin tietyissä liikkeissä ympärivuotisena renkaana, jollainen se ei todellisuudessa ole, ainakaan Suomessa”, TM taustoittaa.

Myös rengasvalmistaja on ottanut kantaa asiaan. Valmistaja painottaa, etteivät Michelin ja rengasliikkeet markkinoi eivätkä Suomessa suosittele Cross Climatea talvikäyttöön.

”Michelin Cross Climate on Pohjoismaissa ehdottomasti kesärengas, vaikka sen lumipito-ominaisuudet riittävät Keski-Euroopan leutoihin ja lähes lumettomiin talvikeleihin. Pohjoismaissa Michelinin rengas pidentää kesärenkaiden turvallista käyttöaikaa loppusyksyn ja kevään viileissä lämpötiloissamme.”

Rengasvalmistaja painottaa myös, ettei Cross Climate+ ole ympärivuotinen rengas. Se ei sovellu ”jäiselle tienpinnalle ja pakkaantuneelle lumelle.”

Valmistaja tuo myös esiin, että ”koska Tekniikan Maailman talvirengastesti julkaistaan myös Ruotsissa, on Michelin Cross Climate -rengas otettu mukaan ilmeisesti osoitukseksi sen soveltumattomuudesta pohjoismaisiin talviolosuhteisiin.”

Cross Climate -renkaasta TM kiteyttää, että se ”toimii hyvin siinä, mihin se on tarkoitettukin eli viileän kelin kesärenkaana. Liukkaiden kelien uhatessa on edelleen syytä vaihtaa alle kunnon talvirenkaat.”

Lue Moottorin rengastesteistä lisää:

Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?

Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia

Moottorin suuri kesärengastesti: voiko halvalla saada hyvät renkaat?

Moottorin suuri kitkarengastesti: totuus Pirelli Ice Zero FR:n menestyksen takana

Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas

Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla

Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?

Jaa artikkeli

Keskustelu