23.2.2019 Ajoneuvot Testi: Korrek Pro PP Clean – esipesuhaaste heitetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ammattilaisille suunnatun Pro-sarjan esipesuaine Korrek Pro PP Clean haastaa markkinoiden parhaat. Miedolla laimennoksella se on myös vahaturvallinen. Kohtapuoliin kukkiva kevät lisännee autonpesutiheyttä. Tällä hetkellä sitä mielellään käyttäisi jokaisen plussakelimahdollisuuden autonpesupuuhiin. Korrek Pro PP Clean on kotimaisen valmistajan ammattilaisille suunnatun autonhoitotuotesarjan esipesuaine, eli ensimmäinen tuote johon pesutapahtumassa tartutaan. Erityisesti talven pinttyneen suolan poistamisessa esipesuaineen pesuteho on avainasemassa. Esipesuaineelta vaaditaan todella hyvää puhdistustehoa, jotta suolakakku liukenee edes suurimmalta osin. Poikkeuksellisen haastavaksi tilanteen tekee, jos pinnassa halutaan säilyttää työllä ja vaivalla levitetty maalipinnan suojatuote. Testissämme on tällä kertaa Korrek Pro PP Clean –esipesuaine, joka haastaa markkinoiden parhaat vahaturvalliset esipesuaineet. Vahaturvallisista esipesuaineista kruunua kantaa edelleen Bilt Hamber Auto-foam, mutta Korrek tahtoo haastaa tämän tosissaan. Otimme PP Cleanin testiin ja teimme kokeilupesujen aikana suoraa vertailua Bilt Hamberin lisäksi myös Auto Finesse Citrus Poweriin, vaikka jälkimmäinen onkin monella tapaa eri kategorian tuote. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korrek Pro PP Clean Korrek on Berner Oy:n suomalainen autonhoitotarvikkeita valmistava brändi. Berner Oy on vuonna 1883 aloittanut perheyritys. Korrek on varmasti kaiken kansan tuntema ja itse asiassa myös Suomen suosituin autonhoitotuotesarja. Korrekin uuden Pro Ceramic TFC -sarjan esipesuaine on PP Clean. Se sopii kaikille maali-, muovi, lasi-, sekä metallipinnoille. Korrek on tehnyt viime aikoina valtavaa uudistumista ja lanseerannut samalla ammattilaisille suunnatun Pro-tuoteperheen, joista osa on kuitenkin myynnissä myös kuluttajille. Näiden myyntiverkosto on hyvin rajoittunut toisin kuin muilla Korrekin tuotteilla. Testasimme Pro-tuoteperheestä aiemmin Korrek Pro TFC Kestopinnoitteen ja saman sarjan Viimeistelyaineen. Korrek Pro Ceramic TFC -sarjan esipesuaine on nimeltään PP Clean. Kokonaisuudessaan nimi on varsin pitkä, joten käytämme pääosin hieman lyhyempiä kirjoitusasuja tämän artikkelin yhteydessä. Kyseessä on kaikille maali-, muovi, lasi-, sekä metallipinnoille soveltuva vaahtoava esipesuaine, jota voidaan käyttää pesuainevaahdottimen läpi. Kuluttajille tarjotaan 5 litran pakkauskokoa, joka onkin tämän tuotteen kanssa suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti järkevin. Kuluttajille tarjolla on lähinnä 5 litran pakkauskoko, vaikka Korrek valmistaa myös 25 litran ja 200 litran pakkauksia. Jätetään jälkimmäiset kuitenkin ammattilaisille. Kyseinen 5 litran pakkaus maksaa noin 27 euroa, joka on kilpailukykyinen luokassaan. Korrek PP Cleania kuluu lisäksi monia muita esipesuaineita vähemmän, sillä sen suositeltu vahaturvallinen seos (n. 3%) on varsin laimea. Käyttäjä vaikuttaa todella paljon yhdellä pesukerralla kuluvaan esipesuainemäärään, joten kertapesun hintaa on hankala määrittää yksiselitteisesti. Korrekin käytön hinta on samalla käytöllä silti aina hienoisesti kovimpia kilpailijoita edullisempi. Käyttöliuoksen pH on noin 12 eli kyseessä on varsin voimakkaasti emäksinen tuote, kuten suurin osa muistakin esipesuaineista. Levitimme PP Cleanin painepesuriin liitettävällä pesuainevaahdottimella eikä muita levitystapoja edes kokeiltu. Testissä Punainen neste kaadettiin raakana pesuainevaahdottimen säiliöön ja vaahdottimen säädöllä saatiin aikaan sopiva noin 3% seos. Kokeilimme ainetta myös erilaisilla seoksilla, mutta PP Cleania levitettiin vain pesuainevaahdottimella eikä muita levitystapoja kokeiltu. Korrek PP Cleanin annetaan vaikuttaa noin 2-3 minuuttia ja huuhtelu suoritetaan ennen kuin aine ehtii kuivua. Auto esipestään alhaalta ylös, kuten olemme esipesua käsittelevässä jutussa jo kertoneet. PP Cleanin runsas vaahto on koostumukseltaan erinomainen varsin alhaisilla laimennoksilla. Aineen annetaan vaikuttaa 2-3 minuuttia, mutta Korrek Pro PP Clean ei saa kuivua pintaan. Lopuksi auto huuhdellaan huolellisesti esipesun jäljiltä. Korrekin puhdistuskyky ei ole yhtä hyvä kuin Bilt-Hamberin Auto-foamilla, eikä se siten yllä myöskään Auto Finessen Citrus Powerin kanssa samalle tasolle. Citrus Power on pesuteholtaan verrannollinen Auto-foamiin, vaikka sitä ei pitäisi erilaisena tuotteena verrata suoraan kumpaankaan näistä vaahdotettavista esipesuaineista. Kuvan ylälaitaan on jäänyt vesikalvo pesun jälkeen likaisuudesta johtuen. Maalipinta ei puhdistunut pelkällä vahaturvallisella esipesuaineella, joka on näillä keleillä lähes itsestäänselvyys. Tämä saattaa kuulostaa siltä, että Korrek PP Clean olisi huono esipesuaine - se olisi johtopäätelmänä täysin väärä. Kyseessä on itse asiassa erittäin hyvä vahaturvallinen esipesuaine ja vahvemmalla seoksella vielä parempi esipesuaine esimerkiksi kestopinnoitetulle autolle. Se ei vain ole vahaturvallisista paras, mutta lienee testaamistamme kolmantena siinäkin sarjassa. Osa kokeilluista esipesuaineista on tuntunut lähes onnettomalta tiestömme haastavaan likaan, mutta PP Clean ei kuulu tähän joukkoon. Jos kotimaisuus ja minimaalisesti Auto-foamia alhaisempi käytön hinta on riittävä peruste valita vain hieman heikompi pesuteho, niin PP Clean tarjoaa vaihtoehdon. Muuten voi pitäytyä Bilt Hamberin Auto-foamissa ja toivoa markkinoilta löytyvän vielä jonain päivänä parempi vahaturvallinen esipesuaine. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?