22.10.2022

Toyota Land Cruiser 300:sia metsästetään nyt Japanissa käytettynä – hinnat jopa yli kaksinkertaisia uuteen verrattuna

Hype uuden Land Cruiserin ympärillä alkaa saada jo hulluuden piirteitä. Siitä huolimatta, että Toyota pyrkii suitsimaan edelleenmyyntiä, ovat vähän käytetyt yksilöt vaihtaneet omistajaa hurjilla summilla, eikä pelkästään Land Cruiserin kohdalla.

Moottori on uutisoinut täysin uuden Toyota Land Cruiser 300:n toimitusvaikeuksista ja jopa yli neljän vuoden odotusajasta aiemminkin. Puolijohdepulan ja suuren kysynnän yhdistelmä on johtanut tähän absurdilta tuntuvaan tilanteeseen. Toyota on jopa lakannut ottamasta vastaan uusia tilauksia Land Cruiserin, tila-auto Alphardin ja katumaasturi Harrierin lisäksi ainakin joistain Lexuksen maasturimalleista kotimarkkinoillaan.

Toyota Land Cruiser
GR-malli kuuluu osien saatavuuden kannalta hankalimpaan päähän, ja on siten kaikkein vaikeimmin toteutettava tilaus.

Japanilainen viikkolehti Nikkei Asia raportoi, että Toyotalla on yksin Japanilaisasiakkaille noin miljoonan auton tuotantovaje. Lehden mukaan tästä on seurannut kokonaan uusi ilmiö käytettyjen autojen markkinoilla. Nimittäin nykyisen tai korkeintaan parin aiemman mallivuoden yksilöistä maksetaan nyt käytettynä korkeampaa hintaa, kuin vastaavista uusista, sillä asiakkaat yksinkertaisesti haluavat maksaa siitä, ettei tarvitse odottaa tehdasuutta autoa. Keskimäärin useamman tonnin enemmän saa pulittaa esimerkiksi Toyotan Alphardista ja Harrierista, mutta myös pikkumaasturi Suzuki Jimnystä maksetaan Japanissa käytettynä uutta korkeampaa hintaa. Niin ikään Japanissa jo hetken matkaa porskuttanut, mutta meillä aivan uusi Corolla Cross voi maksaa kotimarkkinoillaan käytettynä uutta enemmän.

Land Cruiser 300:n kohdalla tilanne on kuitenkin kaikkein hurjin. Esimerkiksi heinäkuussa käytetyn bensiinimoottorisen ja ZX-varustetasoisen mallin mediaanihinta oli 17,05 miljoonaa jeniä eli reilut 120 000 euroa. Se on kaksi kertaa vastaavan mallin jälleenmyyntihinta uutena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvin epätyypillinen tilanne

Vastaavankaltainen ilmiö on aiemmin koettu hyvin erityyppisten automallien kohdalla.

-  On ollut paikallisia tapauksia, joissa jonkin harvinaisen tai suositun mallin hinta on noussut, mutta koskaan en ole nähnyt sen tapahtuvan näin monen mallin kohdalla, kertoo Nikkei Asialle Yasuyuki Matsui, nagoyalaisen käytettyjen autojen kaupan johtaja.

Rolls-Royce Corniche

Eräs esimerkki samasta ilmiöstä arvoautomaailmassa juontaa 50 vuoden taakse, Rolls-Royce Cornicheen. Huimaksi seurapiirihitiksi nousseen avo-Rollssin suuri kysyntä ja peräti kuuden kuukauden verran käsityötä vaatinut valmistusprosessi venyttivät odotusajan jopa uskomattomiin kymmeneen vuoteen. Cornichejakin meni tätä kautta jälkimarkkinoilla tuplahinnalla, 35 000 silloisella punnalla eli lähes puolella miljoonalla nykyeurolla.

Toyotien myynnillä jälkipörssissä on myös toisenlainen ulottuvuus. Valmistajan autoja - etupäässä Land Cruisereita ja Hiluxeja - on päätynyt laajasti kyseenalaisille konfliktialueille ympäri maailman. Tunnetuimpia ovat uutiskuvat konekivääreistä avolava-Toyotien kyydissä. Toyota on tiedostanut ongelman, ja ryhtynyt toimiin sen ehkäisemiseksi. Keinolistalla ovat jälleenmyyntikiellot maan rajojen ulkopuolelle. Silti esimerkiksi Japanissa myytäviä Harriereja tiedetään nyt päätyneen hvyvällä hinnalla kolmansiin maihin - ei kuitenkaan onneksi sotatoimiin.

Lähde: Nikkei Asia Kuvat: Toyota, Rolls-Royce Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat