13.11.2021 Ajoneuvot Erikoiskoeajo: Toyota Alphard – ei mikään tappavan tylsä tila-auto Teksti Eetu Kokkonen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa Moottori pistäytyi testaamassa hieman erilaista tila-autoa. Vuoden 2012 Toyota Alphard on esimerkki siitä, ettei tila-autojen tarvitse olla harmaita ja puuduttavan tylsiä. Toyota Alphard on Moottorin lukijoillekin tuttu ennestään Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan tiimoilta. Otetaan kuitenkin pieni kertaus siihen, mikä ihme tämä erikoisesti muotoiltu pakettiautomaisen näköinen ’’postiauto’’ oikein on. Toyota toi tämän ylellisesti varustellun tila-auton markkinoille vuonna 2002. Auto on saatavilla 6–8-paikkaisena, ja joko puhtaasti bensiinillä pärisevänä tai itselataavana hybridinä. Pääasiallisesti auto on suunnattu Japanin markkinoille, mutta sitä on myyty myös muun muassa Bangladeshissa, Valko-Venäjällä, Venäjällä ja Kaukoidässä. Käytännössä voidaan kuitenkin puhua Japanin kotimarkkinoiden autosta. JDM Outletilta koeajoon saatu yksilö edustaa mallin toista sukupolvea, jota valmistettiin vuosina 2008–2015. Auto oli saatavilla 2,4-litraisella rivinelosella ja 3,5-litraisella V6:lla – näistä ensimmäiseen oli yhdistettävissä myös hybridivoimalinja. Malli oli saatavilla niin etu- kuin nelivetoisenakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ekoilua ja nelivetoilua Koeajoyksilömme voimalinjassa yhdistyy hybridiys ja avustava neliveto. Yhteistehoksi ilmoitetaan 110 kilowattia (150 hevosvoimaa) ja väännöksi 190 newtonmetriä. Sisältä löytyy paljon yhtäläisyyksiä meikäläisten markkinoiden Toyotiin. Painikkeet ja näytöt ovat hyvin pitkälti samanlaisia, kuten myös vaihdekeppi ja mittaristokin. Erilaisuus tuntuu kuitenkin heti ohjaamon hieman poikkeavassa muotoilussa ja rennommissa istuimissa. Toyotan hybridivoimalinjojen ajettavuutta on kehuttu ennenkin, eikä lähes kymmenen vuoden ikäisen Alphardin voimanlähde tee poikkeusta. Veto on tasaista ja voimaa tuntuu olevan lukuja enemmän – jos ei tietäisi, niin voisi helposti uskoa pellin alta löytyvän matalaviritteisen kuutoskoneen. Auton koon vuoksi oikean puolen ohjaukseen totuttelu tuntuu vaikeammalta kuin pienemmissä autoissa, mutta varsinaisia ongelmia ei synny edes parkkihallissa – mutta ahtaat paikat vaativat tiettyä ylivarovaisuutta. Aidosti tilava Ajettavuudelta auto on sitä mitä tila-autot parhaillaan ovat: pehmeä ja tasainen. Pakettiautomaisesta ulkonäöstä huolimatta Alphard on erittäin henkilöautomainen ajaa – kyseessä kun ei ole mikään pakettiauto johon on vain heitetty jakkarat sisälle. Nykyautoihin väkisin survottua ’’sporttisuutta’’, eli Suomeksi kovuutta, ei Alphardin reseptiin ole ripoteltu. Muutenkin Alphardista löytyy kaikki tila-auton hyvät puolet, joista luonnollisesti isoin plussa on erinomaiset sisätilat. Muunneltavuuttakin löytyy: penkkejä voi liu’uttaa kiskoilla eri paikkoihin ja taaimmat istuimet ovat taitettavissa sivuun paremman tavaratilan saavuttamiseksi. Edellä mainitut ominaisuudet ovat kuitenkin tuttuja kaikista tila-autoista, joten siirrytään Alphardin erikoisalaan – ylellisyyksiin. Matkustamon molemman puolen ovet toimivat sähköllä, ja matkustajille on oma ilmastoinnin säätöpaneeli, sekä tietysti Alpinen DVD-soitin. Nojatuolimaiset stuimet ovat kaadettavissa löhöasentoon, ja penkin etuosasta löytyy tuet säärillekin. Keskirivin istuimilta löytyy myös kapea pöytä mukitelineineen. Istuimissa on myös molemmin puolin erilliset kyynärnojat, jotka minimoivat riskin muksujen keskinäiseen nahisteluun pidemmilläkin automatkoilla. Erilaisuus huomataan Kaikkiaan Toyota Alphard on iloinen poikkeus usein varsin harmaisiin tila-autoihin. Auto soveltuu erinomaisesti niin lapsiperheiden lomamatkoille, kuin kaveriporukoiden kosteisiin viikonloppureissuihin – tilaa ja mukavuuksia riittää. Katseita vieroksuvan kannattaa kuitenkin harkita Alphardin hankkimista kahdesti – auton erilaisuus näkyy katukuvassa myös kääntyvinä päinä, vaikka kyseessä onkin vain valkoinen tila-auto. Bensiinimoottori 2 362 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto 110 kW (150 hv) / 6 000 r/min 190 Nm / 4 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,3 s Ilmoitettu kulutus (yhd.) 5,2 l/100 km Mitat (p/l/k) 4 885 / 1 840 / 1 915 mm, akseliväli 2 950 mm Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Käytetyt erikoisuudet – Toyota Alphard Pikkubussi Lexuksen tyyliin: LM 300h 9 miljoonaa Toyotan hybridiä Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku