14.5.2021 Ajoneuvot Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto – GR Super Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GR potkii nyt kovilla. Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto kahden Le Mans -kilpurin pohjilta. Toyotan sporttibrändi GR on kasvanut lyhyessä ajassa vakavaksi osaajaksi katulaillisten runsaasti iloa tuottavien autojen saralla. Seuraavaksi luvassa on melkoinen pommi brändin imagon kohottamiseksi ja osaamisen osoittamiseksi. Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto Le Mans -kilpuriin pohjautuen.Kyseessä on GR Super Sport -superauto, tai jopa hyperauto, jota odotellaan ensi vuodelle. Autossa on esikuvansa mukaan villi kilpa-auton kori ja valmistajan viimeistä teknologiaa edustava hybridivoimalinja. Asiasta uutisoi Autocar.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotalta tulee tuhathevosvoimainen superautoSuorituskykyyn ja moottoriurheiluun keskittyvän Toyotan GR -osaston katuautojen mallisto kattaa nyt jo GR Supran, GR Yariksen ja uuden GR 86 -mallin. Nyt Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto GR-malliston todelliseksi lippulaivaksi. Tällä tavoitellaan sellaisia tuotteita kuin Mercedes-AMG One ja Aston Martin Valkyrie, jotka ovat toki tavalliselle kansalle täyttä utopiaa.Ne kuitenkin palvelevat tärkeää roolia merkin imagon luomisessa, kykyjen osoittamisessa ja tietenkin myös tuoreimman teknologian tuotekehitysalustoina. Toyotalle tällä on myös tärkeä merkitys yhdistää valmistajan menestyksekäs ponnistelu kilparadoilla katuautojen puolelle. Itsekin moottoriurheilusta monin tavoin nauttiva yhtiön johtaja Akio Toyoda haluaa painottaa moottoriurheilun ja katuautojen yhteyttä.Itse tuotantopäätös on jo vanha uutinen, sillä Toyota kertoi jo vuonna 2018 keskimoottorisen, kaksipaikkaisen ja takavetoisen GR Super Sportin tulevan tuotantoon – tämä liittyi vahvasti suunniteltuihin FIA:n kansainvälisen autourheilusarjan (WEC) Le Mans Hypercar -luokan sääntöihin katuautoilla kisaamisesta.Tämän jälkeen nuo säännöt ovat muuttuneet sallimaan sarjaa varten rakennetut nelivetoiset hybridivoimalinjat, joten Toyotalla ei olisi mitään pakkoa saattaa GR Super Sportia tuotantoon luokitussyistä. Kunnioitettavasti valmistaja ei aio syödä sanojaan ja hukata kattavaa kehitystyötä.Auto tulee olemaan oikeastaan juuri päinvastainen perinteiseen luokitusspesiaaliin. Tästä tulee kilpa-auton katulaillinen versio eikä toisinpäin. Loppupeleissä tämä muistuttaa tarinaltaan hieman GR Yarista.Toyota GR Super SportVaikka uutuus tulee toimimaan ajatustasolla sisarena uudelle GR010 Hybrid -kilpa-autolle, sen tekninen toteutus pohjautuu edeltäjään. Voimalinja on lähempänä LMP1-luokan TS050 Hybridiä.GR Super Sport tulee liikkumaan katukäyttöä varten viritetyllä versiolla TS050 Hybrid -kilpurin 2,4-litraisesta tuplaturbotetusta V6-moottorista, jossa on tukena "Toyota Racing System" -hybridijärjestelmä. Valmistaja ei vielä kertonut kuinka hybridijärjestelmä toimii tai kuinka monta sähkömoottoria siinä tulee olemaan.Järjestelmän kokonaistehoksi on aiemmin ilmoitettu suunniteltavan 986 hevosvoimaa, joka voitaneen tässä kohti pyöristää tuhanteen ennen tarkempia arvoja. Kyseinen arvo oli valittu aikanaan, jotta se vastaisi uusien LMH-sääntöjen mukaista GR010 Hybrid -kilpa-autoa.Sittemmin tuon luokan autojen huipputehoksi on rajoitettu 670 hevosvoimaa ja voimanlähteenä toimii 3,0-litraisen V6-moottorin ympärille rakennettu hybridivoimalinja. Autocar uskoo Toyotan kuitenkin tarjoavan aiempien lupausten mukaisesti vähintään tuon 986 hevosvoimaa katulailliseen GR Super Sportiin – heidän lähteidensä mukaan enemmänkin saattaisi olla luvassa.Voimalinjojen eroista huolimatta GR Super Sport tullee näyttämään ulkonäön osalta enemmän uudelta GR010-kilpurilta. Tuoreimman ulkonäön valinta tuntuukin loogiselta ratkaisulta. Uudet säännöt pitäytyvät pitkälti kiinteissä ilmanohjaimissa, jotka eivät toimi aktiivisesti ajon aikana.Kuvissa näkyvä GR Super Sport -konseptiauto esiteltiin syyskuussa 2020 Le Mansin 24 tunnin ajon yhteydessä. Avokattoinen prototyyppi ajoi muutaman kunniakierroksen Alez Wurzin ohjastamana. Tästä huolimatta tuotantoversion odotetaan olevan kovakattoinen coupé.Toyota ei ole paljastanut kuinka monta kappaletta tätä tultaisiin valmistamaan. Alun perin säännöt olisivat vaatineet vähintään 20 katulaillista autoa, mutta nyt näitä luokitusautoja ei siis tarvitse valmistaa. Autocar uskoo tuotantomäärän olevan tuota lukemaa suurempi valtavien panostusten seurauksena.Varauksia ei tiettävästi voi vielä jättää, mutta potentiaalisilta ostajilta on jo kyselty mielipiteitä ja toiveita tulevan auton suhteen. Samalla valmistaja kyseli sattuuko vastaaja omistamaan Toyota 2000GT tai Lexus LFA -malleja, joka vihjaa ostajien valikoimisen suuntaan. Aika tulee näyttämään mitä tästä seuraa, mutta projekti on erittäin mielenkiintoinen.Kuvituskuvat: Toyota, Lähde: Autocar Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen