Ajoneuvot Autonäyttely Frankfurt 2017 Moottoriurheilu 28.9.2017
Kylmät tyypit kilpa-autosta: Le Mansiin rakennetussa Toyota TS050:ssä ei ole turhia mukavuuksia
Tarkoituksenmukaisuus kuvannee Toyotan Le Mans -auton ohjaamoa parhaiten.
Uutuusmallien lisäksi Frankfurtin autonäyttelyyn houkutellaan yleisöä mitä erilaisimmin vetonauloin. Toyota Gazoo Racing oli tuonut paikalle muun muassa Le Mansiin osallistuneen TS050 -kilpa-auton keulaosan, jonka ohjaamo oli yleisölle avoinna.
Kestävyyskilpailujen kovimpaan LMP1-luokkaan rakennetun auton suunnittelussa ei kompromisseille ole sijaa.
Kömpelö kulku
Heiveröinen ovi taittuu auki A-pilaria vasten. Paljastuneesta oviaukosta käy heti selväksi, että nyt on edessä pieni projekti.
Toyota TS050:n leveä kylkiponttooni kestää onneksi istumisen, joten kulku ohjaamoon käy helposti istualtaan laskeutuen – nopeudella tai tyylikkyydellä ei nyt ole väliä.
Kun vartalo lopulta löytää paikkansa ohjaamossa, vallitsee ympärillä outo yhdistelmä ahtautta ja tilaa. Takapuoli on aivan auton pohjassa kiinni, ja jalat nousevat etuakselin päälle asennetuille polkimille. Kun irtonainen ohjauspyörä löytää paikalleen, on oltavat ohjaamossa aivan kelvolliset. Hallintalaitteet osuvat juuri sopivasti kohdalleen, ja näytöt ja kytkinpaneelit vaikuttavat selkeiltä.
Nyt toki istutaan näyttelyhallissa, kilpailussa tunnelma on varmasti jotain ihan muuta. On vaikea kuvitella, miltä tässä konttorissa tuntuu kiitää pitkin Le Mansin pitkää Mulsannen suoraa pimeyden keskellä: todennäköisesti kaiken tärinän, värinän, melun ja tuplaturbomoottorin paahteen keskellä olo on aika yksinäinen.
Pahimman sattuessa hiilikuitumonokokkiin muotoillusta istuimesta on päästävä pois seitsemässä sekunnissa: ohjauspyörä irti, monipistevyöt auki, ovi selälleen ja syöksy turvaan.
Onneksi nyt ei ole kiire. Laskeutumistakin kömpelömmän poistumisen voi tehdä rauhassa.