14.5.2021 Ajoneuvot Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto – GR Super Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GR potkii nyt kovilla. Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto kahden Le Mans -kilpurin pohjilta. Toyotan sporttibrändi GR on kasvanut lyhyessä ajassa vakavaksi osaajaksi katulaillisten runsaasti iloa tuottavien autojen saralla. Seuraavaksi luvassa on melkoinen pommi brändin imagon kohottamiseksi ja osaamisen osoittamiseksi. Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto Le Mans -kilpuriin pohjautuen.Kyseessä on GR Super Sport -superauto, tai jopa hyperauto, jota odotellaan ensi vuodelle. Autossa on esikuvansa mukaan villi kilpa-auton kori ja valmistajan viimeistä teknologiaa edustava hybridivoimalinja. Asiasta uutisoi Autocar.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotalta tulee tuhathevosvoimainen superautoSuorituskykyyn ja moottoriurheiluun keskittyvän Toyotan GR -osaston katuautojen mallisto kattaa nyt jo GR Supran, GR Yariksen ja uuden GR 86 -mallin. Nyt Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto GR-malliston todelliseksi lippulaivaksi. Tällä tavoitellaan sellaisia tuotteita kuin Mercedes-AMG One ja Aston Martin Valkyrie, jotka ovat toki tavalliselle kansalle täyttä utopiaa.Ne kuitenkin palvelevat tärkeää roolia merkin imagon luomisessa, kykyjen osoittamisessa ja tietenkin myös tuoreimman teknologian tuotekehitysalustoina. Toyotalle tällä on myös tärkeä merkitys yhdistää valmistajan menestyksekäs ponnistelu kilparadoilla katuautojen puolelle. Itsekin moottoriurheilusta monin tavoin nauttiva yhtiön johtaja Akio Toyoda haluaa painottaa moottoriurheilun ja katuautojen yhteyttä.Itse tuotantopäätös on jo vanha uutinen, sillä Toyota kertoi jo vuonna 2018 keskimoottorisen, kaksipaikkaisen ja takavetoisen GR Super Sportin tulevan tuotantoon – tämä liittyi vahvasti suunniteltuihin FIA:n kansainvälisen autourheilusarjan (WEC) Le Mans Hypercar -luokan sääntöihin katuautoilla kisaamisesta.Tämän jälkeen nuo säännöt ovat muuttuneet sallimaan sarjaa varten rakennetut nelivetoiset hybridivoimalinjat, joten Toyotalla ei olisi mitään pakkoa saattaa GR Super Sportia tuotantoon luokitussyistä. Kunnioitettavasti valmistaja ei aio syödä sanojaan ja hukata kattavaa kehitystyötä.Auto tulee olemaan oikeastaan juuri päinvastainen perinteiseen luokitusspesiaaliin. Tästä tulee kilpa-auton katulaillinen versio eikä toisinpäin. Loppupeleissä tämä muistuttaa tarinaltaan hieman GR Yarista.Toyota GR Super SportVaikka uutuus tulee toimimaan ajatustasolla sisarena uudelle GR010 Hybrid -kilpa-autolle, sen tekninen toteutus pohjautuu edeltäjään. Voimalinja on lähempänä LMP1-luokan TS050 Hybridiä.GR Super Sport tulee liikkumaan katukäyttöä varten viritetyllä versiolla TS050 Hybrid -kilpurin 2,4-litraisesta tuplaturbotetusta V6-moottorista, jossa on tukena "Toyota Racing System" -hybridijärjestelmä. Valmistaja ei vielä kertonut kuinka hybridijärjestelmä toimii tai kuinka monta sähkömoottoria siinä tulee olemaan.Järjestelmän kokonaistehoksi on aiemmin ilmoitettu suunniteltavan 986 hevosvoimaa, joka voitaneen tässä kohti pyöristää tuhanteen ennen tarkempia arvoja. Kyseinen arvo oli valittu aikanaan, jotta se vastaisi uusien LMH-sääntöjen mukaista GR010 Hybrid -kilpa-autoa.Sittemmin tuon luokan autojen huipputehoksi on rajoitettu 670 hevosvoimaa ja voimanlähteenä toimii 3,0-litraisen V6-moottorin ympärille rakennettu hybridivoimalinja. Autocar uskoo Toyotan kuitenkin tarjoavan aiempien lupausten mukaisesti vähintään tuon 986 hevosvoimaa katulailliseen GR Super Sportiin – heidän lähteidensä mukaan enemmänkin saattaisi olla luvassa.Voimalinjojen eroista huolimatta GR Super Sport tullee näyttämään ulkonäön osalta enemmän uudelta GR010-kilpurilta. Tuoreimman ulkonäön valinta tuntuukin loogiselta ratkaisulta. Uudet säännöt pitäytyvät pitkälti kiinteissä ilmanohjaimissa, jotka eivät toimi aktiivisesti ajon aikana.Kuvissa näkyvä GR Super Sport -konseptiauto esiteltiin syyskuussa 2020 Le Mansin 24 tunnin ajon yhteydessä. Avokattoinen prototyyppi ajoi muutaman kunniakierroksen Alez Wurzin ohjastamana. Tästä huolimatta tuotantoversion odotetaan olevan kovakattoinen coupé.Toyota ei ole paljastanut kuinka monta kappaletta tätä tultaisiin valmistamaan. Alun perin säännöt olisivat vaatineet vähintään 20 katulaillista autoa, mutta nyt näitä luokitusautoja ei siis tarvitse valmistaa. Autocar uskoo tuotantomäärän olevan tuota lukemaa suurempi valtavien panostusten seurauksena.Varauksia ei tiettävästi voi vielä jättää, mutta potentiaalisilta ostajilta on jo kyselty mielipiteitä ja toiveita tulevan auton suhteen. Samalla valmistaja kyseli sattuuko vastaaja omistamaan Toyota 2000GT tai Lexus LFA -malleja, joka vihjaa ostajien valikoimisen suuntaan. Aika tulee näyttämään mitä tästä seuraa, mutta projekti on erittäin mielenkiintoinen.Kuvituskuvat: Toyota, Lähde: Autocar Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”