14.5.2021 Ajoneuvot Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto – GR Super Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GR potkii nyt kovilla. Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto kahden Le Mans -kilpurin pohjilta. Toyotan sporttibrändi GR on kasvanut lyhyessä ajassa vakavaksi osaajaksi katulaillisten runsaasti iloa tuottavien autojen saralla. Seuraavaksi luvassa on melkoinen pommi brändin imagon kohottamiseksi ja osaamisen osoittamiseksi. Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto Le Mans -kilpuriin pohjautuen. Kyseessä on GR Super Sport -superauto, tai jopa hyperauto, jota odotellaan ensi vuodelle. Autossa on esikuvansa mukaan villi kilpa-auton kori ja valmistajan viimeistä teknologiaa edustava hybridivoimalinja. Asiasta uutisoi Autocar. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto Suorituskykyyn ja moottoriurheiluun keskittyvän Toyotan GR -osaston katuautojen mallisto kattaa nyt jo GR Supran, GR Yariksen ja uuden GR 86 -mallin. Nyt Toyotalta tulee tuhathevosvoimainen superauto GR-malliston todelliseksi lippulaivaksi. Tällä tavoitellaan sellaisia tuotteita kuin Mercedes-AMG One ja Aston Martin Valkyrie, jotka ovat toki tavalliselle kansalle täyttä utopiaa. Ne kuitenkin palvelevat tärkeää roolia merkin imagon luomisessa, kykyjen osoittamisessa ja tietenkin myös tuoreimman teknologian tuotekehitysalustoina. Toyotalle tällä on myös tärkeä merkitys yhdistää valmistajan menestyksekäs ponnistelu kilparadoilla katuautojen puolelle. Itsekin moottoriurheilusta monin tavoin nauttiva yhtiön johtaja Akio Toyoda haluaa painottaa moottoriurheilun ja katuautojen yhteyttä. Itse tuotantopäätös on jo vanha uutinen, sillä Toyota kertoi jo vuonna 2018 keskimoottorisen, kaksipaikkaisen ja takavetoisen GR Super Sportin tulevan tuotantoon – tämä liittyi vahvasti suunniteltuihin FIA:n kansainvälisen autourheilusarjan (WEC) Le Mans Hypercar -luokan sääntöihin katuautoilla kisaamisesta. Tämän jälkeen nuo säännöt ovat muuttuneet sallimaan sarjaa varten rakennetut nelivetoiset hybridivoimalinjat, joten Toyotalla ei olisi mitään pakkoa saattaa GR Super Sportia tuotantoon luokitussyistä. Kunnioitettavasti valmistaja ei aio syödä sanojaan ja hukata kattavaa kehitystyötä. Auto tulee olemaan oikeastaan juuri päinvastainen perinteiseen luokitusspesiaaliin. Tästä tulee kilpa-auton katulaillinen versio eikä toisinpäin. Loppupeleissä tämä muistuttaa tarinaltaan hieman GR Yarista. Toyota GR Super Sport Vaikka uutuus tulee toimimaan ajatustasolla sisarena uudelle GR010 Hybrid -kilpa-autolle, sen tekninen toteutus pohjautuu edeltäjään. Voimalinja on lähempänä LMP1-luokan TS050 Hybridiä. GR Super Sport tulee liikkumaan katukäyttöä varten viritetyllä versiolla TS050 Hybrid -kilpurin 2,4-litraisesta tuplaturbotetusta V6-moottorista, jossa on tukena "Toyota Racing System" -hybridijärjestelmä. Valmistaja ei vielä kertonut kuinka hybridijärjestelmä toimii tai kuinka monta sähkömoottoria siinä tulee olemaan. Järjestelmän kokonaistehoksi on aiemmin ilmoitettu suunniteltavan 986 hevosvoimaa, joka voitaneen tässä kohti pyöristää tuhanteen ennen tarkempia arvoja. Kyseinen arvo oli valittu aikanaan, jotta se vastaisi uusien LMH-sääntöjen mukaista GR010 Hybrid -kilpa-autoa. Sittemmin tuon luokan autojen huipputehoksi on rajoitettu 670 hevosvoimaa ja voimanlähteenä toimii 3,0-litraisen V6-moottorin ympärille rakennettu hybridivoimalinja. Autocar uskoo Toyotan kuitenkin tarjoavan aiempien lupausten mukaisesti vähintään tuon 986 hevosvoimaa katulailliseen GR Super Sportiin – heidän lähteidensä mukaan enemmänkin saattaisi olla luvassa. Voimalinjojen eroista huolimatta GR Super Sport tullee näyttämään ulkonäön osalta enemmän uudelta GR010-kilpurilta. Tuoreimman ulkonäön valinta tuntuukin loogiselta ratkaisulta. Uudet säännöt pitäytyvät pitkälti kiinteissä ilmanohjaimissa, jotka eivät toimi aktiivisesti ajon aikana. Kuvissa näkyvä GR Super Sport -konseptiauto esiteltiin syyskuussa 2020 Le Mansin 24 tunnin ajon yhteydessä. Avokattoinen prototyyppi ajoi muutaman kunniakierroksen Alez Wurzin ohjastamana. Tästä huolimatta tuotantoversion odotetaan olevan kovakattoinen coupé. Toyota ei ole paljastanut kuinka monta kappaletta tätä tultaisiin valmistamaan. Alun perin säännöt olisivat vaatineet vähintään 20 katulaillista autoa, mutta nyt näitä luokitusautoja ei siis tarvitse valmistaa. Autocar uskoo tuotantomäärän olevan tuota lukemaa suurempi valtavien panostusten seurauksena. Varauksia ei tiettävästi voi vielä jättää, mutta potentiaalisilta ostajilta on jo kyselty mielipiteitä ja toiveita tulevan auton suhteen. Samalla valmistaja kyseli sattuuko vastaaja omistamaan Toyota 2000GT tai Lexus LFA -malleja, joka vihjaa ostajien valikoimisen suuntaan. Aika tulee näyttämään mitä tästä seuraa, mutta projekti on erittäin mielenkiintoinen. Kuvituskuvat: Toyota, Lähde: Autocar Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan