24.11.2021 Ajoneuvot Tyylikkäämpi katto alkaen 49 370 euroa – Volkswagen ID.5 ennakkomyyntiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.5 laajentaa valmistajan sähköautomallistoa katumaasturin ja kurvikkaan katon yhdistelmällä. Volkswagen ID.5 on valmistajansa mukaan täyssähköinen "SUV-coupé", mutta komeahkon ilmaisun takaa löytyy tavallisempi ID.4 ahtaammalla kattolinjalla. Volkswagen ID.5:n hinnoittelu alkaa Suomessa 49 370 eurosta ilman autoveroa (autoveron kanssa 50 658 euroa), sillä sähköautojen autoveron poistoa koskeva laki on valmisteltavana. Valtion sähköauton hankintatuki on saatavana alle 50 000 euron sähköautoon, eli ID.5:n tapauksessa hinnat alkaen -versioon. Mallina on tuolloin Volkswagen ID.5 Pro, jonka teho on 128 kW ja akun koko 77 kWh. Toimintamatka on 513 km (WLTP-yhdistetty). Perusmalli Pron melko kattavan vakiovarustelu käsittää muun muassa lämmitetyn ohjauspyörän, mukautuvan vakionopeussäätimen sekä Discover Pro -navigoinnin. Lisäksi tarjolla on mukavuusvarusteisiin panostava Business-paketti. Kaikkien ID.5-malliversioiden akku on 77 kilowattituntia ja pikalatauksen huipputeho on 135 kilowattia, joskin ID.5 GTX kykenee hetkellisesti 150 kilowatin huipputehoon oikeissa olosuhteissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW. Sekä julkisten latauspaikkojen latauskaapeli että suko-latauslaite sisältyvät kaikkiin varusteluihin. Malliston keskimmäisenä on ID.5 Pro Performance, joka nostaa tehon 150 kilowattiin, mutta toimintamatka säilyy 513 kilometrissä. Malliversion hinnat alkavat 50 950 eurosta ilman autoveroa. Pro Performance on lisäksi saatavilla Business ja Business Max -varustepaketeilla. Huippuversiona on nelivetoinen Volkswagen ID.5 GTX Business. 59 090 eurosta (ilman autoveroa) alkavan malliversion huipputeho on hetkellisesti 220 kilowattia. Mallin toimintamatka yhdellä latauksella on 485 kilometriä (WLTP-yhdistetty). Tarjolla on vielä myös kattavammin varusteltu Volkswagen ID.5 GTX Business Max, jonka hinta ennen autoveroa on 62 040 euroa. Takavetoisten Pro-mallien yhteydessä ID.5:n jarrullinen vetomassa on 1 000 kg ja nelivetomallin kohdalla 1 200 kg. Volkswagen ID.5:n toimitukset alkavat Suomessa keväällä 2022. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vastaan ID.4 Volkswagen ID.5:n suurin haastaja lienee sisarmalli ID.4, joka tarjoaa paljolti samat asiat edullisemmassa paketissa. Vastaavien malli- ja varustetasojen kohdalla hintaero on noin 2 500 euroa ID.4:n eduksi. Takaistuinten pääntilan kohdalla ID.5 antaa linjakkaan kattonsa ansiosta 1,2 senttimetriä periksi ID.4:lle. Erimuotoisen takaosan ja laakean tavaratilan ansiosta ID.5 on tosin kuusi litraa vetoisampi (549 litraa vastaan 543 litraa) takaistuinten ollessa käytössä. ID.4 kirii kuitenkin toistakymmentä litraa pidemmälle, kun mitataan autojen tiloja takaistuimet kaadettuna. ID.5 saa tuloksen 1 561 litraa ja suoran katon ID.4 1 575 litraa. Volkswagen ID.5 voi saavuttaa ladatessa korkeamman huipputehon, 135 kW vastaan 125 kW, ja se näkyy 5–80 % latauksessa yhdeksän minuutin ajansäästönä. Lisäksi ID.5 GTX:lle ilmoitetaan, että oikeiden olosuhteiden kohdalla latauksen hetkellinen huipputeho voi olla 150 kW, joskin teknisten tietojen perusteella tämä näyttäisi kasvattavan latausaikaa. Paremmasta ilmanvastuksesta huolimatta ID.5:n WLTP-toimintamatka on identtinen Pro Performance -versiossa ID.4:n kanssa. Nelivetoisen GTX:n kohdalla ID.5:n sulavampi kattolinja erottautuu kuitenkin seitsemällä kilometrilla edukseen (485 vs. 478). Kattokuormaa harkitsevalle valinta on helppo, sillä ID.4:n 75 kilogramman kattokuorma päihittää ID.5:n nollatuloksen. Lähde ja kuvat: Volkswagen Lisää aiheesta Autovero poistuu täyssähköautoilta, mutta hankintatuki ei nouse Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku