Ajoneuvot | Uutinen | 9.9.2020

Mercedeksen lippulaivan luksuskoti: ultramoderni ja ekotehokas autotehdas

Valmistaja ilakoi: uuden S-sarjan syntysija on maailman edistyksellisin ja ympäristöystävällisin autotehdas – joka muuntuu minkä tahansa johtotähden valmistamiseen.

Jaa artikkeli

Joustava ja älykäs. Moderni ja ekotehokas. Valmistaja ei säästele sanoja kertoessaan uusimmasta ylpeyden aiheesta eli Sindelfingenin täysin uudesta tuotantolaitoksesta, joka kantaa nimeä Factory 56. Mercedes-Benzin uusi S-sarja, jonka kyvyistä kerroimme jo aiemmin, valmistetaan tässä tuotantolaitoksessa.

Ässän syntysija on rakennettu alusta alkaen äärimmäisen joustavaksi ja muunneltavaksi. Factory 56:n tuottavuuden kerrotaan kasvaneen neljänneksellä. Nykyaikaisuutta kuvaa, että tuotantolaitos saa tarvitsemaansa energiaa aurinkovoimasta ja kierrätetyistä akuista. Yli 12 000 moduulin aurinkopaneelijärjestelmä tuottaa noin 30 prosenttia Factory 56:n vuotuisesta sähköntarpeesta. Järjestelmän huipputeho on 5 000 megawattia. Sähkövarastona puolestaan toimii Mercedes-Benz Energyn toimittama kierrätysakusto, jonka kapasiteetti on 1 400 kilowattituntia.

Factory 56 on rakennettu nollapäästöiseksi. Energian kokonaistarve on noin neljänneksen alhaisempi kuin perinteisissä autotehtaissa.

Mercedes-Benz Factory 56

Tuottavuuden taustalla ovat kaksi niin sanottua TecLine-tuotantolinjaa, jotka pitkälti korvaavat autonvalmistuksen kiinteät asennuspisteet. Lisäksi osa- ja komponenttikuljetuksissa hyödynnetään ilman kuljettajaa liikkuvia AGV-automaattiajoneuvoja, joita tehtaassa on noin 400 kappaletta.

Valmistusprosessi hyödyntää useita moduuliasemia, joiden avulla vältetään pitkät odotusajat ja tuotantokatkokset.

Digitaaliajan tuotantolaitoksena Factory 56 on lisäksi kokonaan paperiton, säästäen arviolta 10 tonnia paperia vuodessa.

S-sarjalaisia – ja monia muita

Alkuvaiheessa tehtaassa valmistetaan S-sarjan normaali- ja pitkäakseliväliset versiot, myöhemmin myös uudet Mercedes-Maybach S -autot sekä täyssähköinen EQS.

S-sarjalaisten synnytyslaitoksen tuotantojärjestelmä on suunniteltu erittäin joustavaksi: linjoille voidaan – kysynnän ja tarpeen mukaan – muutaman päivän varoitusajalla tuoda työn alle mikä tahansa Mercedes-malli olipa se kompaktikokoluokan auto, hybridi tai täyssähkömalli.

Mercedes-Benz Factory 56

Mittava hanke euroissakin

Sindelfingenissä ollaan yhtiön kotirintamailla: siellä alkoi Daimlerin autotuotanto vuonna 1915. Osaksi tehdasaluetta rakennettu Factory 56 on ollut taloudellisesti mittava, noin 730 miljoonan euron suuruinen investointi.

Daimlerilla työskentelee Sindelfingenin alueella 35 000 ihmistä, joista Factory 56 tulee työllistämään 1 500 henkeä kahdessa vuorossa.

Factory 56:n pohjapinta-ala on noin 220 000 neliömetriä, mikä vastaa 30 jalkapallokentän suuruista alaa.Rakennustöihin kului kaksi ja puoli vuotta. Betonia kului 66 300 kuutiometriä, vastaten noin 150 omakotitaloa. Osa betonista on kierrätettyä purkujätettä. Terästä puolestaan kului 6 400 tonnia, ollen lähes Eiffel-tornin veroinen suoritus.

Laitoksen kattopinta-alasta noin 40 prosenttia on kasvien peitossa. Kasvit korvaavat rakennettua maapinta-alaa ja parantavat sisäilman laatua sitomalla sadevettä itseensä. Samalla Factory 56 helpottaa alueen vesistöjen taakkaa erottelemalla sadeveden ja likaisen veden eri järjestelmiin.

Jaa artikkeli

Keskustelu