9.9.2020 Ajoneuvot Mercedeksen lippulaivan luksuskoti: ultramoderni ja ekotehokas autotehdas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistaja ilakoi: uuden S-sarjan syntysija on maailman edistyksellisin ja ympäristöystävällisin autotehdas – joka muuntuu minkä tahansa johtotähden valmistamiseen. Joustava ja älykäs. Moderni ja ekotehokas. Valmistaja ei säästele sanoja kertoessaan uusimmasta ylpeyden aiheesta eli Sindelfingenin täysin uudesta tuotantolaitoksesta, joka kantaa nimeä Factory 56. Mercedes-Benzin uusi S-sarja, jonka kyvyistä kerroimme jo aiemmin, valmistetaan tässä tuotantolaitoksessa. Ässän syntysija on rakennettu alusta alkaen äärimmäisen joustavaksi ja muunneltavaksi. Factory 56:n tuottavuuden kerrotaan kasvaneen neljänneksellä. Nykyaikaisuutta kuvaa, että tuotantolaitos saa tarvitsemaansa energiaa aurinkovoimasta ja kierrätetyistä akuista. Yli 12 000 moduulin aurinkopaneelijärjestelmä tuottaa noin 30 prosenttia Factory 56:n vuotuisesta sähköntarpeesta. Järjestelmän huipputeho on 5 000 megawattia. Sähkövarastona puolestaan toimii Mercedes-Benz Energyn toimittama kierrätysakusto, jonka kapasiteetti on 1 400 kilowattituntia. Factory 56 on rakennettu nollapäästöiseksi. Energian kokonaistarve on noin neljänneksen alhaisempi kuin perinteisissä autotehtaissa. Tuottavuuden taustalla ovat kaksi niin sanottua TecLine-tuotantolinjaa, jotka pitkälti korvaavat autonvalmistuksen kiinteät asennuspisteet. Lisäksi osa- ja komponenttikuljetuksissa hyödynnetään ilman kuljettajaa liikkuvia AGV-automaattiajoneuvoja, joita tehtaassa on noin 400 kappaletta. Valmistusprosessi hyödyntää useita moduuliasemia, joiden avulla vältetään pitkät odotusajat ja tuotantokatkokset. Digitaaliajan tuotantolaitoksena Factory 56 on lisäksi kokonaan paperiton, säästäen arviolta 10 tonnia paperia vuodessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy S-sarjalaisia – ja monia muita Alkuvaiheessa tehtaassa valmistetaan S-sarjan normaali- ja pitkäakseliväliset versiot, myöhemmin myös uudet Mercedes-Maybach S -autot sekä täyssähköinen EQS. S-sarjalaisten synnytyslaitoksen tuotantojärjestelmä on suunniteltu erittäin joustavaksi: linjoille voidaan – kysynnän ja tarpeen mukaan – muutaman päivän varoitusajalla tuoda työn alle mikä tahansa Mercedes-malli olipa se kompaktikokoluokan auto, hybridi tai täyssähkömalli. Mittava hanke euroissakin Sindelfingenissä ollaan yhtiön kotirintamailla: siellä alkoi Daimlerin autotuotanto vuonna 1915. Osaksi tehdasaluetta rakennettu Factory 56 on ollut taloudellisesti mittava, noin 730 miljoonan euron suuruinen investointi. Daimlerilla työskentelee Sindelfingenin alueella 35 000 ihmistä, joista Factory 56 tulee työllistämään 1 500 henkeä kahdessa vuorossa. Factory 56:n pohjapinta-ala on noin 220 000 neliömetriä, mikä vastaa 30 jalkapallokentän suuruista alaa.Rakennustöihin kului kaksi ja puoli vuotta. Betonia kului 66 300 kuutiometriä, vastaten noin 150 omakotitaloa. Osa betonista on kierrätettyä purkujätettä. Terästä puolestaan kului 6 400 tonnia, ollen lähes Eiffel-tornin veroinen suoritus. Laitoksen kattopinta-alasta noin 40 prosenttia on kasvien peitossa. Kasvit korvaavat rakennettua maapinta-alaa ja parantavat sisäilman laatua sitomalla sadevettä itseensä. Samalla Factory 56 helpottaa alueen vesistöjen taakkaa erottelemalla sadeveden ja likaisen veden eri järjestelmiin. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?