20.11.2021 Ajoneuvot Uusitutuvien polttoaineiden ilmailukerho kasvaa: Embraer kirjoitti jäsenanomuksensa neljällä konseptikoneella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brasilialainen lentokonevalmistaja Embraer julkisti vaihtoehtoisia energianlähteitä laajasti hyödyntävän Energia -konseptilaivueen. Siihen kuuluu liikennelentokoneita yhdeksänpaikkaisesta aina 50-paikkaiseen asti. Neljän eri konseptikoneen koko ja hyötykuormakapasiteetti noudattelevat karkeasti niiden utopia-astetta. Utopistisimmat voimanlähteet kantavat pienimmän kuorman ja jo teknisesti täysin mahdolliset ja käytössäkin olevat ratkaisut suurimman kuorman, ja vievät sen lisäksi pisimmän matkan päähän. Niin se vain menee. Energia-laivueeseen kuuluu täyssähköinen vaihtoehto, hybridivaihtoehto, polttokennovaihtoehto sekä uusiutuvilla polttoaineilla ruokittava potkuriturbiinivaihtoehto. Koneet esiteltiin maanantaina 8. marraskuuta ison mediahuomion kera brasilialaisvalmistajan päämajassa, São José dos Camposissa, São Paulon osavaltiossa. Mielenkiintoisiin, toistaiseksi vielä havainnekuvissa esiintyviin konseptikoneisiin sekä niiden ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin kelpaa tutustua nyt tarkemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköä - E9-FE Tässä samalla pikku hiljaa opimme, mitä ulkoisesti monimutkaiselta näyttävät mallimerkinnät tarkoittavat. Tämä ensimmäinen vaihtoehto on maksimissaan yhdeksänpaikkainen (E9) ja täyssähköinen (Full Electric – FE). E9-FE on futurististisen näköinen ilmestys. Ylätasosiivet ovat Embraerin uusimman E2 -suihkumatkustajakonemalliston tavoin, mutta sitä enemmän, kärjistään voimakkaasti taaksepäin kaartuvat. Sähkömoottorin sijoittelu peräsimeen ei ole aivan tavaton, mutta hyvin harvoin nähty. Tavoitteena on vähentää matkustamoon kantautuvaa melua. Potkurin lavat on muotoiltu erittäin hiljaisiksi, ja tämä ominaisuus yhdistettynä sähkömoottorin äänettömyyteen vähentää koneen melua 80 % verrattuna vastaaviin polttomoottorisiin. Toimintamatkaa Embraer lupaa E9-FE:lle 370 kilometrin verran. Koneessa on vaihdettava akkupaketti, minkä ansiosta akkuja ei tarvitse kääntöajan puitteissa latailla. Akut siis latautuvat ja odottavat lentokentällä, kunnes ne vaihdetaan koneeseen taas uutta lentoa varten. Mistään maailman lentoliikenteen mullistajasta ei tässä ehkä ole kyse – niin kuin ei missään tähän asti nähdyssä sähkölentokoneessa – mutta kone voisi olla erinomainen valinta esimerkiksi saariston sisäiseen liikenteeseen tai vuoristoon, sähkömoottori kun ei pelkää ohutta ilmanalaa ja on käyttökustannuksiltaan edullinen matalan kapasiteetin reiteillä. Liikenteeseen sähköinen Embraer olisi valmistajan mukaan valmis vuoteen 2035 mennessä. Embraer on jo esitellyt toimivan sähkölentokoneen, pienen yksimoottorisen, tyyppimerkinnällä EMB-203 Ipanema. Hybridiä - E9-HE Hybridivaihtoehdossa on niin ikään kyse yhdeksänpaikkaisesta koneesta ja siihen yhdistyvästä Hybrid Electric (HE) -voimalinjasta. Tässä palataan osittain ajassa taaksepäin, kun vanha kunnon mäntämoottori otetaan takaisin liikennelentokoneeseen. Sen tehtävä on jyrähtää käyntiin vasta matkalentokorkeudessa, kahden sähkömoottorin hoitaessa rullauksen, lentoonlähdön ja tavoitekorkeuteen nousun paikallisesti päästöttömästi ja huomattavan vähäisellä melulla. Polttoainetta ratkaisu säästää 50 % vastaavankokoiseen polttomoottorikoneeseen verrattuna. E9-HE:ssä on alatasosiivet, ja sen kaksi potkuria sijoittuvat muidenkin Energia -perheen jäsenten tavoin takarunkoon. Toimintamatkaksi ilmoitetaan reilut 900 kilometriä, mikä riittäisi teoriassa esimerkiksi Helsingin ja Varsovan välille. Tuotannon aloitusta brasilialaisvalmistaja kertoo E9-HE:n kohdalla suunnittelevansa. Se tapahtuisi näillä näkymin vuoteen 2030 mennessä. Vetyä - E19-H2FC Valtiojohdon yksityissuihkarit herättävät toisinaan päästöillään pahennusta. E19-H2FC poistaisi riittävällä kantamalla kerralla tämän ongelman. 19-paikkaisen vetypolttokennokennokoneen tyyppimerkintä alkaa olla jo aika pitkä. H2 Fuel Cell, niin kuin lyhenne auki kirjoitettuna kuuluu, voisi valmistajan mukaan olla valmis liikenteeseen vuoteen 2035 mennessä. E19-H2FC on täyssähkö- ja hybridivaihtoehtoja suurempi. Koon kasvattamisessa valttina on muun muassa se, että nesteyttämällä varastoitu vety on polttoaineena kevyempää kuin esimerkiksi kerosiini ja huomattavasti kevyempää kuin vastaavasti akusto. Vetyversion kantamaksi kerrotaan E9-FE:n kanssa yhteneväiset 370 kilometriä, mutta valmistajan mukaan toimintamatkaa voidaan kasvattaa asiakkaan tarpeista riippuen. E9-FE:tä nopeammalla aikataululla Embraer aikoo saada vetykäyttöisen esittelylentokoneen ilmaan vuonna 2025. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monipolttoainekone - E50-H2GT Energia -perheen suurin jäsen nielee useampaakin eri polttoainetta. E50-H2GT:n voimanlähteenä toimii kaksi potkuriturbiinia, jotka toimivat periaatteessa ihan samalla tavalla kuin mitkä tahansa nykyäänkin käytössä olevat vastaavat. Merkittävin ero nykymoottoreihin on se, että kuten mallimerkinnästäkin voidaan päätellä, tässä polttoaineeksi kelpaa myös vety. Sillä toimintamatkan kerrotaan olevan noin 650 kilometriä. Vedyn ohella voidaan käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta, kuten Neste My:ta tai ihan perinteistä Jet A-1 -kerosiinia, toimintamatkan yltäessä jälkimmäisillä 900 kilometrin paremmalle puolelle. Istuinpaikkoja tulee olemaan 35:stä 50:een, mikä on jo esimerkiksi ATR -koneiden tuntumassa. Perustavanlaatuinen osa taloudellisuutta niin lentokoneiden, kuin minkä tahansa muidenkin suuremmilla nopeuksilla liikkuvien kulkuneuvojen kohdalla on muotoilu. Havainnekuvissa korostuvat tässäkin kärjistään taaksepäin kaareutuvat siivet, joita nähdään Embraer E2-sarjan lisäksi Boeingin uusimmissa laajarunkotyypeissä sekä nykyaikaisimmissa purjelentokoneissa. Siipi on joustava, ja se taipuu lentoonlähdössä perusasennostaan poistaakseen pyörteitä ja parantaakseen näin siiven nostovoimaa. Moottorit on sijoitettu tässäkin taakse, siitä kiittävät matkustajat. Monipolttoainesyöttöliikennekonetta odotetaan liikenteeseen vasta vuodelle 2040, mutta toteutuessaan E50-H2GT:stä on odotettavissa muita esiteltyjä vaihtoehtoja huomattavastikin varteenotettavampi, tärkeämpi ja suositumpi vaihtoehtoisia energianlähteitä hyödyntävä konetyyppi. Nopeammalla aikataululla, vuoteen 2030 mennessä Embraer aikoo saada kaikille konetyypeilleen tyyppihyväksyntään SAF- eli uusiutuvan lentopolttoaineen kelpuutuksen. E195-E2 kaartuvine siipineen ja vielä toistaiseksi kerosiinilla käyvine uusimman sukupolven PW1919G -moottoreineen. Kun sitten mennään kolmenkymmenen vuoden päähän, aina 2050-luvun korville, on Embraerilla suunnitelmissa tuoda markkinoille E2-H2, mikä tarkoittaa vain yhtä asiaa, vetykäyttöistä suihkumatkustajakonetta. Lähteet: Simple Flying, Aviation Today, Embraer S. A. Kuvat: Embraer S. A. Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Airbusin vahva ilmailuvuosi Ahdingosta valoon – Airbus 50 vuotta Finnair harkitsee 19-paikkaisten sähkölentokoneiden hankkimista lyhyille reiteille Ilmailukilvan valtit: kapearunkoiset suihkukoneet yleistyvät Jättikoneiden valtakausi päättyy – korona viimeisteli 747:n ja A380:n kohtalot Sähköä ilmassa – Suomen ensimmäinen sähkölentokone Pipistrel Alpha Electro Taivas salamoi – Rolls-Royce tähtää sähkölentokoneiden nopeusennätykseen Ovatko vaihtoehtoiset polttoaineet vastaus ilmailun päästöihin? Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?