21.1.2017

Airbusin vahva ilmailuvuosi

lentokone

Asiakkaille toimitettiin viime vuonna ennätykselliset 688 lentokonetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lentokonevalmistaja Airbus toimitti viime vuonna asiakkailleen ennätykselliset 688 liikennelentokonetta 82 eri asiakkaalle. Edellinen ennätys on vuodelta 2015, jolloin Airbus toimitti 635 konetta. Airbusin toimitukset ovat kasvaneet jo 14 vuotta peräkkäin.

Puolentoista sekunnin välein

Airbusin merkitystä kuvaava tieto on myös se, että jossain päin maailmaa nousee tai laskeutuu Airbus-lentokone joka 1,5 sekunti. Vuonna 2016 Airbus toimitti 545 A320-lentokoneperheen kapearunkokonetta, joista 68 A320 NEO -koneita (New Engine Option). Yli 40 prosenttia kapearunkokoneista oli suuria A321-malleja. Vuonna 2016 kovin kilpailija Boeing toimitti 490 kappaletta Boeing 737 NG -kapearunkokonetta. Airbus oli suurempi kapearunkokoneiden toimittaja kuin Boeing.

lentokone

Parin kuukauden viiveitä

Airbus -laajarunkokoneita toimitettiin 143 kappaletta: 66 A330-, 49 A350- ja 28 A380-tyyppiä. Uuden A350-sarjan toimituksissa oli viime vuonna 1–3-kuukauden viiveitä, joista ensimmäiset asiakkaat, esimerkiksi Finnair, ovat kärsineet. Myöhästymiset ovat johtuneet pääosin sisustuksen alihankkijan Zodiac Aerospacen tuotanto-ongelmista. Boeing toimitti viime vuonna 258 laajarunkokonetta: 9 kpl 747-, 13 kpl 767-, 99 kpl 777- ja 137 kpl 787 -tyyppiä.  Laajarunkokoneissa Boeing on selvästi Airbusia suurempi. Boeing voitti myös vuoden 2016 kokonaistoimitusmäärässä: Boeing 748, Airbus 688 konetta.

Muhkea tilauskanta

Airbus sai vuoden aikana 731 nettotilausta 51 asiakkaalta, joista kahdeksan on uusia asiakkaita. Tilaukset sisältävät 607 kapearunkokonetta ja 124 laajarunkokonetta. Vaikka tilausten määrä supistuikin edellisvuodesta, on Airbusin koko tilauskanta muhkea: 6 874 lentokonetta, joiden arvo listahinnoin on 1 018 miljardia dollaria. Boeingin tilauskanta on 5 715 konetta. Airbus julkistaa vuoden tuotantotavoitteet vasta helmikuussa. Airbus nostanee A350:n tuotannon noin10 koneeseen kuukaudessa viimeistään vuonna 2018. Tilauskannassa on 754 konetta. lentokone

Uusi pihimpi NEO-versio

A350-konetta hiukan pienempi, jo vuonna 1994 markkinoille tullut A330-laajarunkokone porskuttaa vahvasti edelleen upouuden A350-sarjan rinnalla. Koneesta on tulossa uudistettu, polttoainepihimpi ja hiljaisempi A330 NEO-versio, jota on tilattu 214 kappaletta. – Pystyimme toimittamaan koneita haastavassa tilanteessa tavoitteidemme mukaisesti, mikä osoittaa kykyämme pystyä kasvattamaan toimituksia tulevaisuudessakin, Airbusin liikennelento­koneet-yksikön pääjohtaja ja toimitusjohtaja Fabrice Brégier kertoo. – Suorituskykymme on hyvä, ja markkina on valmis kaikenkokoisten lentokoneiden tilaamiseen ja käyttöön ottamiseen. Tästä tilanteesta on hyvä edetä: lisätä toimituksia, hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia ja laajentaa palveluvalikoimaamme globaalisti.  

Kiihtyvä valmistustahti

Vuoden 2016 tärkeisiin merkkipaaluihin kuului 10 000. Airbus-lentokoneen toimittaminen. Juhlakalu on A350-900, joka luovutettiin Singapore Airlines -yhtiölle lokakuussa Toulousessa Ranskassa. Ensimmäinen Airbus-kone, A300 B2, luovutettiin Air France -yhtiölle 10. toukokuuta 1974. Sen jälkeen on edetty hurjaa valmistustahtia! Kuvaavaa on, että ensimmäisen tuhannen koneen valmistamiseen kului 19 vuotta. Viimeisin tuhat valmistui 19 kuukaudessa. lentokone

Onnistunut ensilento

Vuoden toinen merkkitapaus oli A350-konemallin suurimman version A350-1000:n onnistunut ensilento marraskuussa. Isompi A350-1000 on A350-900 -perusversiota seitsemän metriä pitempi ja tarjoaa 41 lisäpaikkaa matkustamoon mukavuudesta tinkimättä. Lentoyhtiöiden luokkajaosta riippuen A350-900:ssä on matkustajapaikkoja 297–325, pidemmässä A350-1000:ssa 338–366 paikkaa. Finnairilla on mahdollisuus vaihtaa tilausoptioita tarvittaessa isompaan 1000-versioon. A350-900-mallista tulee myös erittäin pitkän kantaman ULR (Ultra Long Range) -versio.  Singapore Airlines on tilannut ULR-koneita Singaporen ja Yhdysvaltain New Yorkin väliselle reitille, jonka pituus on 8 700 merimailia (16 112 km) ja arvioitu lentoaika 19 tuntia. Kyseessä on maailma pisin reittilento.

Uudet pihit moottorit

Airbus sai toimituksiin kapearunkokoneista parhaimmin myyvät, uudistetut A320-sarjan NEO -koneet (New Engine Option). NEO-malleissa on uudenaikaiset, polttoainetta säästävät CFM International LEAP-1A tai Pratt & Whitney PW1100G -moottorit, jotka säästävät polttoainetta noin 15 prosenttia nykyisiin A320 CEO-sarjan (Current Engine Option) koneisiin verrattuna. Energiatehokkaiden ja entistä hiljaisempien NEO-mallien kysyntä painottuu A320-sarjaan ja pitempään A321-sarjaan. Sen sijaan lyhyempi A319 NEO ei ole saanut kovin monta tilausta.  Kaikkein lyhyimmästä A318 -mallista ei tehdä NEO-mallia lainkaan. Pratt & Whitneyn moottoreita käyttävä pitkä A321 NEO-malli sai tyyppihyväksynnän, ja Airbusin ensimmäinen Yhdysvalloissa kokoonpantu lentokone, A321, toimitettiin Airbusin Mobilen-tehtailta Alabamasta. kapearunkoiset suihkukoneet

Norwegian luottaa uusilla kaukoreiteillä kapearunkoiseen A321 NEO-sarjan LR -koneeseen

Uskollisena Boeing-koneiden käyttäjänä tunnettu Norwegian tilasi 100 Airbus A320 NEO -konetta. Uusin sopimus vaihtaa 30 A320 NEO-konetta pitempiin A321 NEO LR -koneisiin. Norwegianista tulee konetyypin ensimmäinen halpalentoyhtiöasiakas. A321 LR (Long Range) -koneiden avulla yhtiö voi aloittaa kapearunkoisella koneella kaukolentoja hyvinkin ohuilla reiteillä. Airbus A321LR on viimeisin jäsen A320NEO-koneperheessä. Koneen kantama on 4 000 merimailia (7 408 km), mikä tekee siitä sopivan esimerkiksi Atlantin ylitystä vaativille reiteille. A321 LR:n suorituskyky mahdollistaa uusien lentoyhtiöiden siirtymisen kaukoliikennemarkkinoille sekä pääsyn entistä laajemmille markkinoille kohteisiin joihin voi operoida vain kapearunkoisella koneella. Ensimmäiset toimitukset alkavat vuonna 2019.   Airbus A321 LR iskee markkina-aukkoon, jonka arvostettu Boeing 757 jätti. Boeing 757 oli suosittu kapearunkoinen pitkän kantaman lentokone, jonka valmistus lopetettiin vuonna 2004. Boeing tutkii uutta konetyyppiä keskisuurten koneiden markkinoille MOM-segmenttiin (Middle of the Market), mutta päätöstä ei ole tehty. Boeing 737 ei pysty korvaamaan Boeing 757-konetta mannertenvälisillä pitkillä reiteillä, joten Airbus A321 LR on tällä hetkellä sopivin korvaava kone aikaisemmin Boeing 757:llä lennetyille reiteille.

Lyhyille ja keskipitkille reiteille

Viime vuoden merkkipaalu oli myös ensimmäisen A330 Regional -koneen liikennöinnin aloittaminen. A330 Regional on lyhyille ja keskipitkille reiteille (alle 2 700 merimailia, alle 5 000 km) optimoitu laajarunkokone, joka voi kuljettaa jopa 400 matkustajaa. Matkustajapaikkaa kohden Regional-versio on jopa 25 prosenttia polttoainetaloudellisempi kuin pitkän matkan A330-300. Ensimmäinen kone toimitettiin Saudi Arabian Saudia-yhtiölle. Airbus esitteli uuden Airspace by Airbus -matkustamokonseptin A330 NEO- ja A350 -koneiden matkustuskokemuksen kohentamiseksi. Lisäksi avattiin uusi Ifly A380 -verkkosivu, jonka avulla matkustajat voivat varata lentoja haluamilleen A380-lennoille.
Lähteet: Airbus, www.airbus.com, Airliner World (December 2016, January 2017), www.flightglobal.comwww.lentoposti.fi

Luetuimmat