1.7.2019

Vanha kaarti kasaan: saako Mitsubishi Lancer Evolution sittenkin jatkoa?

Mitsubishi Lancer Evolution

Matka on vielä pitkä, mutta brittilehti Autocar raportoi japanilaisten puhuvan uusista suunnitelmista Mitsubishi Lancer Evon paluuksi.

Mitsubishin viime vuodet ovat kuluneet melko vaisuissa merkeissä ainakin Vanhoihin Hyviin Aikoihin verrattuna. Kovia kokenut japanilaisvalmistaja siirtyi 2016 Nissanin suojelukseen osaksi Renault–Nissan-Mitsubishi-liittoumaa, jolla puolestaan on ollut ryppyjä rakkaudessa kuluneen vuoden aikana.

Niin tai näin, allianssin voimaa ollaan Autocarin saamien tietojen mukaan hyödyntämässä uuden Mitsubishi Lancer Evolutionin ja mahdollisen uuden perus-Lancerin kanssa. Pohjalevynä nähtäisiin Renault-Nissan-Mitsubishin CMF-C/D F4, jota kehitellään par'aikaa konsernin keskikokoisten autojen perusrakenteeksi. Moottoripuolella apua löytyisi puolestaan Renault Megane RS:stä, jonka seuraavaan versioon uumoillaan jopa 350 hevosvoiman kevythybridiversiota nykyisestä 300 hevosvoiman MR-moottorista. Kaksoiskytkinvaihteisto ja Mitsubishin S-AWC-nelivetojärjestelmä viimeistelisivät voimalinjan.

Näillä eväillä Mitsubishi Lancer Evolutionin yhdestoista mallipolvi pystyisi, ainakin suoritusarvojen perusteella, kamppailemaan arkkivihollisensa Subaru WRX STi:n uusimpien versioiden kanssa.

Mitsubishi Lancer Evolution

Vaikka Lancerin paluuseen massamarkkinoille on vielä matkaa, on joitain merkkejä nähty vuosien varrella. 2017 Lancer poistui globaaleilta markkinoilta, mutta perusrakenne jatkaa elämäänsä kiinankielisten markkinoiden Grand Lancerissa. Aiempi suunnitelma uudesta Lancer Evolutionista jäi Mitsubishin talousvaikeuksien varjoon 2016 päästöskandaalissa, jossa yhtiö havaitsi vääristelleensä Japanissa myytävien Kei-pikkuautojen kulutuslukemia vuosikymmenten ajalta.

Mitsubishin toimitusjohtajuudesta luopuva Osamu Masuko on pyrkinyt palauttamaan Mitsubishin aiempien vuosikymmenten asemaan ja osana suunnitelmaa on Lancerin palauttaminen harrasteautomarkkinoille. Masuko on kuitenkin jäämässä taloon vielä eläkepäivilläänkin hallituksen puheenjohtajana. Uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Takao Kato.

Jäämme odottamaan liittyykö Lan Evo esimerkiksi Toyotan Supran seuraan paluuta tekevien automallien joukkoon.

Lähde: Autocar Kuvat: Mitsubishi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat