17.9.2020

Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä

Scania sähköauto

Scania laajentaa tarjontaansa nyt sähköistettyjen mallien puolelle. Ensimmäiset sähköistetyt mallit ovat suunnattu kaupunkiympäristön tehtäviin, kuten jakelukuljetuksiin, mutta täyssähköisten kaukokuljetusten uskotaan olevan totta jo muutaman vuoden päästä.

Ruotsalaisen Scanian mallistossa mennään jatkossakin pääsääntöisesti polttomoottoreiden, mukaan lukien Scanialle ikonisen V8:n voimin, mutta jatkossa tarjolla on myös sähkökuorma-autoja.

Scania kertoo pitävänsä kaupallisessa liikenteessä ja ammattiliikenteessä toimivien kuorma-autojen sähköistämistä ratkaisevan tärkeänä, mikäli Pariisin sopimuksen mukaiseen alle 1,5 asteen lämpenemiseen tähdätään tosissaan. Valmistajan mukaan sähköajoneuvot ovat nousseet kiinnostaviksi vaihtoehdoiksi edistyksellisille asiakkaille, ja alkuvaiheessa Scania kehittää sähköisiä ajoneuvojaan yhteistyössä tällaisten yritysten kanssa.

Scania sähköauto
Lataaminen käy henkilöautoista tuttujen CCS-liittimien kautta.

Nyt julkaistut mallit ovat vasta lähtölaskenta, valmistaja lupaa kaukokuljetuksiin soveltuvien kuorma-autojen tulevan markkinoille muutaman vuoden kuluttua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähipäästöttömästi jopa 250 kilometriä

Scanian täyssähköinen kuorma-auto on saatavilla L ja P -ohjaamoilla. P-sarja on tarkoitettu kaupunki- ja aluejakeluun, L-sarja taas erityisesti kaupunkiolosuhteisiin.

Scania sähköauto
Täyssähköinen Scania BEV on saatavilla kaupunkikäyttöön tarkoitetuilla L ja P -ohjaamoilla.

Täyssähkömallin sähkömoottori puhkuu parhaillaan jatkuvasti 230 kilowatin (310 hevosvoiman) teholla. Hetkelliseksi huipputehoksi kerrotaan 295 kW (401 hv). Akustovaihtoehtoja on kaksi, 165 ja 300 kilowattituntia, joista suuremmalla auton luvataan yltävän 250 kilometrin toimintamatkaan. Suurempi akku on saatavissa ainoastaan yli 4 350 millimetrin akselivälin omaaviin malleihin. Lisäksi täyssähkömallissa on 60 kW -tehoinen sähköinen voiman ulosotto.

Yhdistelmämassa BEV-täyssähkömallilla saa olla enintään 29 tonnia. Pienempiakkuisen mallin lataus 80 prosentin varaukseen käy CCS Type 2 -pistokkeesta 130 kilowatin teholla nopeimmillaan noin 55 minuutissa. Suurempiakkuisella 80 prosentin varaus vie vajaat 100 minuuttia.

Taajamassa lähipäästöttömästi

Scanian mallisto täydentyy myös lataushybridikuorma-autolla, joka on saatavilla samoilla ohjaamoilla kuin BEV-mallikin. Tämän mallin sähkötoimintamatkan kerrotaan olevan 60 kilometriä. Lähipäästöttömät kilometrit liikuttaa 115 kW (156 hv) -sähkömoottori. Pidemmillä matkoilla kulkemisesta huolehtii 206–265 kW (280–360 hv) -tehoinen viisisylinterinen DC09 -polttomoottori.

Scania sähköauto
Lataushybridin akusto on 75 kilowattituntia pienempi kuin täyssähkömallin pienempi akusto.

Pistokehybridissä ajoakuston kapasiteetti on 90 kWh ja sen lataaminen 80 prosentin varaukseen vie noin 35 minuuttia 95 kW -latausteholla. Lataushybridin enimmäisyhdistelmämassa on samat 29 tonnia kuin täyssähkömallillakin.

Lähde ja kuvat: Scania

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat