19.12.2021

Vety vaikka väkisin Eurooppaan – Toyotan tulevaisuus

Matt Harrison CEO Toyota Europe – Toyota Kenshiki Forum 2021

Vety tulee Eurooppaan ja Toyotan tulevaisuus laskee osin senkin varaan. Japanilaisvalmistajan toisen sukupolven polttokennojen valmistus alkaa tammikuussa.

Euroopan komission käynnistämä vihreän kehityksen ohjelma, eli Green Deal, vaatii päästöttömiä ratkaisuja. Myös vety on mainittu tässä yhtenä keinona, kun mietitään ratkaisuja pysäyttää ilmastonmuutos vuoteen 2050 mennessä. Toyota Europea luotsaava Matt Harrison vahvistaa, että Toyotan tulevaisuus laskee osin vetyautojen varaan, joten Euroopan suunnitelmat maistuvat takuulla hyvältä.

Tulevaisuuden tavoitteissa vetytankkausasemia tulisi löytyä 150 kilometrin välein Euroopan tärkeimmiltä ja keskeisimmiltä väyliltä, joka tarkoittaa konkreettisemmin TEN-T (Trans-European Transport Network) -verkoston vartta. Samaan aikaan vetytankkausasemien vaatimat standardit etenevät.

Vetyä tuotetaan jo tällä hetkellä valtavasti, mutta se käytetään muun muassa ruoantuotantoon esimerkiksi lannoitteisiin. Samaan aikaan vedyn tuotannon ympäristöystävällisyyden saralla on vielä iso työsarka.

Puhtaan vedyn laajamittaista kaupallista tuotantokapasiteettia ei vielä ole. Euroopan komission julkisten suunnitelmien perusteella EU olisi investoimassa uusiutuvaan vetyyn jotakin 180 miljardista eurosta 470 miljardiin euroon vuoteen 2050 mennessä. Komissio on esimerkiksi valinnut Nesteen vetyhankkeen Porvoon jalostamolla yhdeksi kohteeksi saamaan tukea EU:n innovaatiorahastosta.

Nyt näyttää siis siltä, että poliittisilla päätöksillä pakotetaan vety liikennekäyttöön myös Euroopassa. Tämä tarkoittaa Toyotalle, ja muille aiheen parissa työskenteleville merkeille, positiivisia uutisia.

Toyota Fuel Cell Module 2 60 B
Toyotan toisen sukupolven polttokennomoduuli kulkee kuutiomaisessa asussa tunnisteella TFCM2-60-B.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toisessa polvessa polttokenno

Japanilainen autojätti kertoi tuoreimmista kuulumisistaan vedyn suhteen Toyota Kenshiki -foorumissa, jossa pääsimme myös koeistumaan mielenkiintoiset uutuudet polttomoottorivoimalinjalla liikkuvan Toyota Corolla Crossin sekä täyssähköauton Toyota bZ4X:n. Moottori on jo koeajanut toisen sukupolven Toyota Mirai -polttokennoauton, joka on myynnissä Euroopassa, mutta tällä kertaa kurkistamme laajemmassa kuvassa historiasta tulevaan.

Aihe ei ole Toyotalle uusi, sillä se on kehittänyt polttokennoja jo vuodesta 1992 asti. Vetyäpolttoainetta sähköksi muuntavia polttokennoja on jo käytössä monessa paikassa, kuten busseissa, rekoissa ja merellä. Vedyn käyttö on kuitenkin edelleen lapsenkengissä ja kehitys on jatkuvaa.

Toyotan voimalinjojen tuotekehityspäällikkö Thiebault Paquet kertoo Toyotan toisen sukupolven polttokennojen valmistuksen alkavan tammikuussa 2022. Ne ovat samaan sekä aiempaa kevyempiä että tehokkaampia. Niin sanotun tehotiheyden, eli voimanlähteen koon ja tehon suhteen, kerrotaan kasvaneen peräti 54 prosenttia.

Toyota Fuel Cell Module 2 60 F
Suorakulmaisen särmiön muotoon suunniteltu Toyotan toisen sukupolven polttokenno on mallimerkinnältään TFCM2-60-F.

Toyota on päättänyt tehdä tällä kertaa kaksi eri muotoa erilaisia käyttötarkoituksia silmällä pitäen. Näistä toinen on kuutiomainen ja toinen enemmän pitkulainen suorakulmainen särmiö.

Uudet toisen sukupolven polttokennot valmistetaan Belgiassa Brysselin lähellä. Valmistuspaikaksi valittiin Eurooppa, sillä kysynnän uskotaan kasvavan juuri täällä. Ne eivät suinkaan ole vain Toyotan ajoneuvoja varten, sillä Toyota aikoo myös työskennellä kumppaneiden kanssa, jotka voisivat hyödyntää näitä polttokennoja omissa sovelluksissaan.

Ensimmäisen sukupolven polttokennoja valmistetiin joitain satoja, mutta tällä kertaa Toyota tavoittelee kolminumeroisia lukemia. Kasvu on kuitenkin vielä jonkin aikaa maltillista.

Noin 10 vuoden ajan Prius kattoi koko Toyotan hybridimalliston, mutta sittemmin tarjonta on räjähtänyt sillä saralla. Toyota vihjaa, että jotakin vastaavaa voisi tapahtua myös vedyllä kulkevan Mirain osalta. Ensimmäinen Mirai marssi markkinoille 2015, joten enää ei olisi välttämättä kovin pitkä aika.

Toyota kertoo myös syyn vedyllä kulkevien henkilöautojen kehittämiseen näin aikaisessa vaiheessa. Tehokkaiden vetymoottoreiden kehittäminen raskaan kaluston käyttöön vie aikaa, joten on helpompi aloittaa vähemmän tehoa vaativista kevyemmistä laitteista. Tämä ei siis suinkaan tarkoita, että yksityisautoilun vetytarpeet olisivat raskaan liikenteen edellä.

Toyotan tulevaisuus

Teknologian tulevaisuus on Toyotan mukaan vielä niin epävarmaa, että kaikkea kehitystä ei haluta laittaa yhden asian varaan. Tämä koskee myös vetyä. Monimuotoisuus varmistaa säilymisen ja Toyota onkin juuri julkistanut valtavat panostuksensa täyssähköisyyteen.

Ilmastonmuutos on varma, mutta sen ratkaisu ei vielä ole selvillä. Toyota on kaikesta huolimatta vakuuttunut, että tie kohti paikallispäästöttömyyttä ei ole vain ja ainoastaan täyssähköinen. Nollapäästöisyyteen on sen mukaan useita teitä: täyssähkö, polttokenno ja vety polttomoottoreissa.

Muutokset eivät japanilaisvalmistajaa huoleta. Tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia.

Teksti ja kuvat: Henri Posa, Lähteet: Toyota, Euroopan komissio

Luetuimmat