19.12.2021 Ajoneuvot Vety vaikka väkisin Eurooppaan – Toyotan tulevaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vety tulee Eurooppaan ja Toyotan tulevaisuus laskee osin senkin varaan. Japanilaisvalmistajan toisen sukupolven polttokennojen valmistus alkaa tammikuussa. Euroopan komission käynnistämä vihreän kehityksen ohjelma, eli Green Deal, vaatii päästöttömiä ratkaisuja. Myös vety on mainittu tässä yhtenä keinona, kun mietitään ratkaisuja pysäyttää ilmastonmuutos vuoteen 2050 mennessä. Toyota Europea luotsaava Matt Harrison vahvistaa, että Toyotan tulevaisuus laskee osin vetyautojen varaan, joten Euroopan suunnitelmat maistuvat takuulla hyvältä.Tulevaisuuden tavoitteissa vetytankkausasemia tulisi löytyä 150 kilometrin välein Euroopan tärkeimmiltä ja keskeisimmiltä väyliltä, joka tarkoittaa konkreettisemmin TEN-T (Trans-European Transport Network) -verkoston vartta. Samaan aikaan vetytankkausasemien vaatimat standardit etenevät.Vetyä tuotetaan jo tällä hetkellä valtavasti, mutta se käytetään muun muassa ruoantuotantoon esimerkiksi lannoitteisiin. Samaan aikaan vedyn tuotannon ympäristöystävällisyyden saralla on vielä iso työsarka.Puhtaan vedyn laajamittaista kaupallista tuotantokapasiteettia ei vielä ole. Euroopan komission julkisten suunnitelmien perusteella EU olisi investoimassa uusiutuvaan vetyyn jotakin 180 miljardista eurosta 470 miljardiin euroon vuoteen 2050 mennessä. Komissio on esimerkiksi valinnut Nesteen vetyhankkeen Porvoon jalostamolla yhdeksi kohteeksi saamaan tukea EU:n innovaatiorahastosta.Nyt näyttää siis siltä, että poliittisilla päätöksillä pakotetaan vety liikennekäyttöön myös Euroopassa. Tämä tarkoittaa Toyotalle, ja muille aiheen parissa työskenteleville merkeille, positiivisia uutisia.Toyotan toisen sukupolven polttokennomoduuli kulkee kuutiomaisessa asussa tunnisteella TFCM2-60-B.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisessa polvessa polttokennoJapanilainen autojätti kertoi tuoreimmista kuulumisistaan vedyn suhteen Toyota Kenshiki -foorumissa, jossa pääsimme myös koeistumaan mielenkiintoiset uutuudet polttomoottorivoimalinjalla liikkuvan Toyota Corolla Crossin sekä täyssähköauton Toyota bZ4X:n. Moottori on jo koeajanut toisen sukupolven Toyota Mirai -polttokennoauton, joka on myynnissä Euroopassa, mutta tällä kertaa kurkistamme laajemmassa kuvassa historiasta tulevaan.Aihe ei ole Toyotalle uusi, sillä se on kehittänyt polttokennoja jo vuodesta 1992 asti. Vetyäpolttoainetta sähköksi muuntavia polttokennoja on jo käytössä monessa paikassa, kuten busseissa, rekoissa ja merellä. Vedyn käyttö on kuitenkin edelleen lapsenkengissä ja kehitys on jatkuvaa.Toyotan voimalinjojen tuotekehityspäällikkö Thiebault Paquet kertoo Toyotan toisen sukupolven polttokennojen valmistuksen alkavan tammikuussa 2022. Ne ovat samaan sekä aiempaa kevyempiä että tehokkaampia. Niin sanotun tehotiheyden, eli voimanlähteen koon ja tehon suhteen, kerrotaan kasvaneen peräti 54 prosenttia.Suorakulmaisen särmiön muotoon suunniteltu Toyotan toisen sukupolven polttokenno on mallimerkinnältään TFCM2-60-F.Toyota on päättänyt tehdä tällä kertaa kaksi eri muotoa erilaisia käyttötarkoituksia silmällä pitäen. Näistä toinen on kuutiomainen ja toinen enemmän pitkulainen suorakulmainen särmiö.Uudet toisen sukupolven polttokennot valmistetaan Belgiassa Brysselin lähellä. Valmistuspaikaksi valittiin Eurooppa, sillä kysynnän uskotaan kasvavan juuri täällä. Ne eivät suinkaan ole vain Toyotan ajoneuvoja varten, sillä Toyota aikoo myös työskennellä kumppaneiden kanssa, jotka voisivat hyödyntää näitä polttokennoja omissa sovelluksissaan.Ensimmäisen sukupolven polttokennoja valmistetiin joitain satoja, mutta tällä kertaa Toyota tavoittelee kolminumeroisia lukemia. Kasvu on kuitenkin vielä jonkin aikaa maltillista.Noin 10 vuoden ajan Prius kattoi koko Toyotan hybridimalliston, mutta sittemmin tarjonta on räjähtänyt sillä saralla. Toyota vihjaa, että jotakin vastaavaa voisi tapahtua myös vedyllä kulkevan Mirain osalta. Ensimmäinen Mirai marssi markkinoille 2015, joten enää ei olisi välttämättä kovin pitkä aika.Toyota kertoo myös syyn vedyllä kulkevien henkilöautojen kehittämiseen näin aikaisessa vaiheessa. Tehokkaiden vetymoottoreiden kehittäminen raskaan kaluston käyttöön vie aikaa, joten on helpompi aloittaa vähemmän tehoa vaativista kevyemmistä laitteista. Tämä ei siis suinkaan tarkoita, että yksityisautoilun vetytarpeet olisivat raskaan liikenteen edellä.Toyotan tulevaisuusTeknologian tulevaisuus on Toyotan mukaan vielä niin epävarmaa, että kaikkea kehitystä ei haluta laittaa yhden asian varaan. Tämä koskee myös vetyä. Monimuotoisuus varmistaa säilymisen ja Toyota onkin juuri julkistanut valtavat panostuksensa täyssähköisyyteen.Ilmastonmuutos on varma, mutta sen ratkaisu ei vielä ole selvillä. Toyota on kaikesta huolimatta vakuuttunut, että tie kohti paikallispäästöttömyyttä ei ole vain ja ainoastaan täyssähköinen. Nollapäästöisyyteen on sen mukaan useita teitä: täyssähkö, polttokenno ja vety polttomoottoreissa.Muutokset eivät japanilaisvalmistajaa huoleta. Tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia.Teksti ja kuvat: Henri Posa, Lähteet: Toyota, Euroopan komissio Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen