27.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos kerran sähköauton toimintamatka on kireässä pakkasessa lyhimmillään, pääseekö helteellä pisimmälle? Pitkässä testissämme oleva Volkswagen ID.3 osui ajettavakseni rupeaman ollessa lopuillaan, varmastikin kertyneet kilometrit ovat hioneet kulutuksen huippuunsa. Osallistuin samanlaisella uuden karhealla autolla Ecorun-taloudellisuusajokilpailuun viime syksynä, jolloin kulutus karkasi lukemaan 12,1 kWh/100km. ID.3:en ohi menivät Teslatkin painokertoimensa turvin. Tulos oli pieni pettymys, sillä aiemmin ajetussa kisassa Hyundai Ioniqilla pääsi parhaimmillaan alle 10 kWh/100km.Pihtauskilpailu ei tietystikään vastaa normaalia ajosykliä, mutta laajentaa kuvaa auton toimintamatkan venyttämisestä. Kilpailussa ei käytetä varsinaisia kikkoja, jokainen kuljettaja pääsee liki samaan. On vain ajettava kuin polkupyörällä, voimia säästäen alamäet vapaalla, ylämäkeen hitusen vauhtia ottaen ja mäen laella helpottaen. Nopeus säilytetään tasaisena ja alhaisena, jarrujen käyttöä vältetään viimeiseen asti, kallisarvoista liike-energiaa ei kannata muuttaa lämpöenergiaksi.Sähköautolla on jo helpompaa, kun hidastuksista ja alamäistä saa osan energiasta talteen. Energiaa ei tietenkään voi tuhlata ilmastointiin tai sähkölaitteisiin. Nyt ID.3:lla urakka olikin yhtä hikinen kuin polkupyörällä lämpömittarin pysytellessä sitkeästi yli 30 asteen.Onneksi jo ensimmäisellä yrityksellä 50 kilometrin maaseutulenkillä ID.3 ilahdutti lukemalla 9,2 kWh/100km. Myönnettäköön, että saatoin olla hätäisimmille tientukkona, pahoitteluni. Hetkittäinenkin keskinopeuden nostaminen 50:sta 60:een nostaa keskikulutuksen heti 12 kWh:iin, mutta silti toimintamatkaa kertyisi liki 500 kilometriä nettoenergiasisällöltään 58 kWh:n akustolla.Kahdeksan tunnin ajo pikkuteitä paahtavassa kuumuudessa tuskin houkuttaa paatuneintakaan pihtaajaa, talla pohjaan, vilkku päälle moottoritien rampin kohdalla ja ilmastointi päälle. Kulutus tuplaantuu, mutta lataustauoista huolimatta aikaa säästyy.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaVolkswagen ID.3:n kulutus kesäkelissä vaikuttaa kohtalaiselta ja tuulilasi otti osumaa Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: viikon työmatkat akkuja lataamatta – kuinkas sitten kävikään? Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen