27.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos kerran sähköauton toimintamatka on kireässä pakkasessa lyhimmillään, pääseekö helteellä pisimmälle? Pitkässä testissämme oleva Volkswagen ID.3 osui ajettavakseni rupeaman ollessa lopuillaan, varmastikin kertyneet kilometrit ovat hioneet kulutuksen huippuunsa. Osallistuin samanlaisella uuden karhealla autolla Ecorun-taloudellisuusajokilpailuun viime syksynä, jolloin kulutus karkasi lukemaan 12,1 kWh/100km. ID.3:en ohi menivät Teslatkin painokertoimensa turvin. Tulos oli pieni pettymys, sillä aiemmin ajetussa kisassa Hyundai Ioniqilla pääsi parhaimmillaan alle 10 kWh/100km. Pihtauskilpailu ei tietystikään vastaa normaalia ajosykliä, mutta laajentaa kuvaa auton toimintamatkan venyttämisestä. Kilpailussa ei käytetä varsinaisia kikkoja, jokainen kuljettaja pääsee liki samaan. On vain ajettava kuin polkupyörällä, voimia säästäen alamäet vapaalla, ylämäkeen hitusen vauhtia ottaen ja mäen laella helpottaen. Nopeus säilytetään tasaisena ja alhaisena, jarrujen käyttöä vältetään viimeiseen asti, kallisarvoista liike-energiaa ei kannata muuttaa lämpöenergiaksi. Sähköautolla on jo helpompaa, kun hidastuksista ja alamäistä saa osan energiasta talteen. Energiaa ei tietenkään voi tuhlata ilmastointiin tai sähkölaitteisiin. Nyt ID.3:lla urakka olikin yhtä hikinen kuin polkupyörällä lämpömittarin pysytellessä sitkeästi yli 30 asteen. Onneksi jo ensimmäisellä yrityksellä 50 kilometrin maaseutulenkillä ID.3 ilahdutti lukemalla 9,2 kWh/100km. Myönnettäköön, että saatoin olla hätäisimmille tientukkona, pahoitteluni. Hetkittäinenkin keskinopeuden nostaminen 50:sta 60:een nostaa keskikulutuksen heti 12 kWh:iin, mutta silti toimintamatkaa kertyisi liki 500 kilometriä nettoenergiasisällöltään 58 kWh:n akustolla. Kahdeksan tunnin ajo pikkuteitä paahtavassa kuumuudessa tuskin houkuttaa paatuneintakaan pihtaajaa, talla pohjaan, vilkku päälle moottoritien rampin kohdalla ja ilmastointi päälle. Kulutus tuplaantuu, mutta lataustauoista huolimatta aikaa säästyy. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Volkswagen ID.3:n kulutus kesäkelissä vaikuttaa kohtalaiselta ja tuulilasi otti osumaa Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: viikon työmatkat akkuja lataamatta – kuinkas sitten kävikään? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku