27.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos kerran sähköauton toimintamatka on kireässä pakkasessa lyhimmillään, pääseekö helteellä pisimmälle? Pitkässä testissämme oleva Volkswagen ID.3 osui ajettavakseni rupeaman ollessa lopuillaan, varmastikin kertyneet kilometrit ovat hioneet kulutuksen huippuunsa. Osallistuin samanlaisella uuden karhealla autolla Ecorun-taloudellisuusajokilpailuun viime syksynä, jolloin kulutus karkasi lukemaan 12,1 kWh/100km. ID.3:en ohi menivät Teslatkin painokertoimensa turvin. Tulos oli pieni pettymys, sillä aiemmin ajetussa kisassa Hyundai Ioniqilla pääsi parhaimmillaan alle 10 kWh/100km.Pihtauskilpailu ei tietystikään vastaa normaalia ajosykliä, mutta laajentaa kuvaa auton toimintamatkan venyttämisestä. Kilpailussa ei käytetä varsinaisia kikkoja, jokainen kuljettaja pääsee liki samaan. On vain ajettava kuin polkupyörällä, voimia säästäen alamäet vapaalla, ylämäkeen hitusen vauhtia ottaen ja mäen laella helpottaen. Nopeus säilytetään tasaisena ja alhaisena, jarrujen käyttöä vältetään viimeiseen asti, kallisarvoista liike-energiaa ei kannata muuttaa lämpöenergiaksi.Sähköautolla on jo helpompaa, kun hidastuksista ja alamäistä saa osan energiasta talteen. Energiaa ei tietenkään voi tuhlata ilmastointiin tai sähkölaitteisiin. Nyt ID.3:lla urakka olikin yhtä hikinen kuin polkupyörällä lämpömittarin pysytellessä sitkeästi yli 30 asteen.Onneksi jo ensimmäisellä yrityksellä 50 kilometrin maaseutulenkillä ID.3 ilahdutti lukemalla 9,2 kWh/100km. Myönnettäköön, että saatoin olla hätäisimmille tientukkona, pahoitteluni. Hetkittäinenkin keskinopeuden nostaminen 50:sta 60:een nostaa keskikulutuksen heti 12 kWh:iin, mutta silti toimintamatkaa kertyisi liki 500 kilometriä nettoenergiasisällöltään 58 kWh:n akustolla.Kahdeksan tunnin ajo pikkuteitä paahtavassa kuumuudessa tuskin houkuttaa paatuneintakaan pihtaajaa, talla pohjaan, vilkku päälle moottoritien rampin kohdalla ja ilmastointi päälle. Kulutus tuplaantuu, mutta lataustauoista huolimatta aikaa säästyy.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaVolkswagen ID.3:n kulutus kesäkelissä vaikuttaa kohtalaiselta ja tuulilasi otti osumaa Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: viikon työmatkat akkuja lataamatta – kuinkas sitten kävikään? Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Duster on mökkitiellä kuin kotonaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster