20.11.2015 Ajoneuvot Yllätyskäänne: Volkswagen vedättää asiakasta – Sopimus juridisesti mitätön! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin ympärillä vellova päästöjupakka saa hätävarjelun piirteitä. Uuden Volkswagenin ja Seatin ostajalta vaaditaan allekirjoitus paperiin, jonka vaikutusta edes myyjä ei tiedä. Uuden Volkswagenin ja Seatin ostaja joutuu myös Suomessa allekirjoittamaan lomakkeen, jonka mukaan hän on tietoinen siitä, että auton ilmoitetut hiilidioksidin (CO2) päästöarvot ja polttoaineen kulutuslukemat eivät välttämättä pidä paikkaansa. Audin ostajan ei tarvitse allekirjoittaa lomaketta. Asiasta uutisoivat Suomessa ensin Helsingin Sanomat ja Kauppalehti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ŠKODALLA ERI LINJA Škodan ostajalle tällaista lomaketta ei tarjota. – Meillä epäilyksen alaisista malleista tehtävään tarjoukseen lisätään maininta siitä, että ilmoitettu CO2-arvo voi muuttua. Samalla kerrotaan, että Škoda vastaa mahdollisesta ylimääräisestä autoverosta, kertoo markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen Škodaa maahantuovasta Helkama-Autosta. – Asiakkaan on tärkeä tietää, jos CO2-arvo voi muuttua. Yrityksissä on periaatteita, joiden mukaan yrityksen autokaluston on täytettävä tietyt päästöehdot ja yksityisasiakkaalla vuotuinen ajoneuvovero lasketaan hiilidioksidipäästöjen mukaan. Jos CO2-arvo nousee, myös vuotuinen ajoneuvovero nousee, Kostiainen perustelee. Kauppalehden mukaan Volkswagenia, Seatia ja Audia maahantuovan VV-Auto Group Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen ei osaa vastata, vapauttaako allekirjoitus Volkswagenin mahdollisista seuraamuksista. – Tämä on tiedonanto asiakkaalle, enkä pysty ottamaan kantaa lakitekniseen asiaan. Myös autojen tekninen tutkiminen on vielä kesken ja tilanne voi muuttua nopeasti, kertoo Karjalainen Kauppalehdessä. JURIDISESTI MITÄTÖN PAPERI Autoliittoa maahantuojan lomake ihmetyttää. – Tämä paperi ja vaatimus allekirjoituksesta on kuluttaja-asiakkaiden kohdalla juridisesti mitätön, toteaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. – Yritysasiakkaiden osalta sillä saattaisi ehkä olla jotain merkitystä. Toisaalta tuntuu mahdottomalta, että yritysasiakastakaan voitaisiin sitoa asiaan, jonka lopputulosta VW ei itsekään vielä tiedä, Nieminen kummastelee. EURO PER GRAMMA Vaikka maahantuoja maksaisikin autoveron korotuksen niin vuotuiseen ajoneuvoveroon tuleva korotus jää autonkäyttäjän lisäkustannukseksi. Gramma hiilidioksidia maksaa reilun euron vuodessa. Trafin sivuilla olevasta taulukosta voi itse arvioida, millaisia euromääräisiä vaikutuksia CO2-arvon korotuksella olisi vuotuiseen ajoneuvoveroon. Toistaiseksi ei tiedetä, miten isoja muutoksia virallisiin hiilidioksipäästöihin on tulossa. Näin ollen tarkkaa kustannusvaikutusta vuotuisen veron osalta ei myöskään tiedetä. Helkama-Auton Jussi Kostiainen kuitenkin arvioi, että autonostajan kannalta vaikutus voisi olla enimmillään 10–20 euroa vuodessa. Korkeamman hiilidioksidipäästön vaikutus vuotuiseen ajoneuvoveroon on kuitenkin pieni raha verrattuna siihen, mitä autonkäyttäjä voi joutua maksamaan isompina polttoainekustannuksina. – Kuluttajan on voitava luottaa valmistajan ilmoitukseen. Kun valmistaja on ilmoittanut väärän normikulutuksen ja ilmoittaa myöhemmin uuden, suuremman normikulutuksen, silloin kuluttajaa on alkuperäisessä ilmoituksessa harhautettu. Tämä on erittäin mielenkiintoinen juridinen kysymys, Autoliiton Pasi Nieminen pohtii. – Ei ole kysymys siitä, mikä on todellinen kulutus. Kysymys on siitä, että asiakas on valinnut autonsa valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella. Tällöin asiakas on tehnyt esimerkiksi vertailun kilpailevaan merkkiin väärän tiedon pohjalta. Oikeilla tiedoilla asiakas olisi saattanut päätyä ostamaan jonkun muun merkin auton, Nieminen selittää. – Isommasta polttoaineenkulutuksesta aiheutuu kuluttajalle paljon suurempi lasku kuin vuotuisesta ajoneuvoverosta. Vuotuisen ajoneuvoveron määrä hiilidioksidipäästöjen mukaan ratkeaa Trafin verkkosivuilta. Teksti: Eila Parviainen Kuva: Shutterstock Lue myös: Viranomaiset tutkivat Boschin osallisuutta dieselgateen Yhdysvalloissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta