16.5.2016 Ajoneuvot Audi Quattro – Tie jolta ei ollut paluuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audille naurettiin, kun se esitteli nelivetoisen ralliauton. Hymy hyytyi, kun ensimmäisessä MM-rallissa Hannu Mikkola johti Quattrolla kuuden erikoiskokeen jälkeen 5 minuutin ja 54 sekunnin erolla seuraavaan. Audin insinööri Jörg Bensinger testasi armeijakäyttöön suunniteltua Volkswagen Iltis -maastoautoa vuonna 1977 ja huomasi, että liukkaalla alustalla nelivetoinen Iltis oli nopeampi kuin mikään muu auto. Riippumatta siitä kuinka tehokkaita vastustajat olivat. Siitä hän sai idean alkaa kehittää nelivetoista henkilöautoa. Bensinger ei vielä siinä vaiheessa aavistanut, että nelivetoinen Audi Quattro tulisi mullistamaan koko ralliautoilun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHannu Mikkola piirsi uudet suuntaviivat rallilleYleisölle Audi Quattro esiteltiin Geneven autonäyttelyssä 3.3.1980. Seuraavan vuoden alussa Audi debytoi Hannu Mikkolan ajamalla Quattrolla Monte Carlon MM-rallissa. Liukkaissa olosuhteissa muut olivat totaalisia vastaantulijoita Mikkolan paukuttaessa minuutin pohja-aikoja erikoiskokeilla. Lopulta Mikkola keskeytti kisan tekniseen vikaan yli kahdeksan minuutin johtoasemasta! Siitä alkoi Audin viiden vuoden kausi rallimaailman huipulla. MM-osakilpailuvoittoja saksalaismerkki keräsi 23 kappaletta, joista yhdeksän ajoi Hannu Mikkola. Muut voittoon ajaneet kuljettajat olivat saksalainen Walter Röhrl, ruotsalainen Stig Blomqvist sekä ranskalainen Michéle Mouton, josta tuli ensimmäinen MM-osakilpailun voittanut nainen. Kaikkiaan Mouton keräsi neljä ykköstilaa MM-ralleissa.Audi Quattrolla ajettiin rallia myös selkeästi katuautoa muistuttavana painoksena.Ensimmäisessä ralli-Quattrossa oli viisisylinterinen 2144-kuutioinen turbomoottori välijäähdyttimellä. Peruskonstruktio pysyi koko ajan samana, mutta tekniikka kehittyi ja alkuperäinen 300 hevosvoiman moottoritehokin tuplaantui viidessä vuodessa. Rallia ajettiin muillakin Audin nelivetoisilla malleilla. Suomessa muistetaan rallipoluilta mm. Petteri Lindströmin huimistelut Audi 200 Quattrolla sekä useat menestyksekkäät Audi 80 Quattrot.Hurjimpien versioiden aerodynaamiset kokeilut peittivät linjakkaan coupe-korin täysin.Ralleja 80-luvulla seuranneiden verkkokalvoilta tuskin koskaan häviää viimeisimpien Sport Quattro S1 E2-mallien pauke, pakoputkesta lyövät lieskat ja monta ämpärillistä ilmassa roiskuvaa soraa. Silloin ralleja mentiin katsomaan yön pimeyteen, jotta Audin pakoputkesta lyömät liekit näkyisivät paremmin. Kilpailu B-ryhmässä tasoittui, kun Peugeot tuli mukaan 205 T16 -mallillaan ja Lancia Delta S4:llä. Koko ajan kasvavat tehot ja lisääntyvä vauhti toivat mukanaan myös riskejä, jotka myöhemmin johtivat näiden superautojen kieltämiseen.Hiilikuitua ja 600 hevosvoimaaSport Quattro S1:n viimeisimpien kehitysversioiden tehoksi ilmoitettiin 600 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Paikaltaan se kiihtyi satasen vauhtiin 3,1 sekunnissa. A2-Quattroon verrattuna akseliväliä oli lyhennetty 320 milliä ja koria oli kevennetty käyttämällä hiilikuitu- ja Kevlar-osia. Ripustusten tukivarsiakin sai alumiinista ja titaanista valmistettuina. Audi toi ralliautoihin massiiviset etuspoilerit ja takasiivet saadakseen downforcea. Vaihteistona kokeiltiin erilaisia DSG-vaihteiston esiasteiksi luokiteltavia ratkaisuja. Viimeisen B-ryhmäläisten MM-kauden Audi lopetti kesken sen jälkeen, kun Portugalin MM-rallissa paikallisen kuljettajan auto syöksyi katsojien sekaan aiheuttaen kolmen katsojan kuoleman ja 33 katsojan loukkaantumisen.Kun B-ryhmän autot kiellettiin rallissa vuoden 1986 lopussa, jatkoivat Audin yksityiskuljettajat kilpailemista MM-ralleissa A-ryhmän Audi Coupe Quattroilla.Kuvien Audi Quattrot olivat esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä toukokuussa 2016.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?