21.3.2022 Liikenne Autoilijat hamstraavat nyt AdBlue-liuosta – myyntiä joudutaan rajoittamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttoaineiden hinnannousu on vain yksi autoilijoita koetteleva asia. Ukraina ja Venäjä ovat monen autoilun kannalta olennaisen raaka-aineen toimittajia. Yksi näistä on dieselin lisäaine AdBlue. Pelko AdBluen loppumisesta on ajanut suomalaiset hamstraamaan ureasta valmistettua vesiliuosta. Syy on se, että suuri osa uudemmista henkilöautoista ja raskaan liikenteen kalustosta ei suostu käynnistymään, ellei päästöjä laskevaa nestettä ole autossa riittävästi.AdBluen kova menekki on näkynyt autotarvikkeita myyvässä Motonet-ketjussa rajuna kysyntäpiikkinä.– AdBlue on tällä hetkellä meiltäkin loppu. Teemme aktiivista kartoitusta saatavuuden parantamiseksi, mutta kysyntä on juuri nyt erittäin kovaa. Esimerkiksi Motonetin verkkokaupan AdBlue-haut ovat moninkertaistuneet, kertoo Broman Groupin toimitusjohtaja Toni Stigzelius.AdBluen kohdalla on siis käymässä samoin kuin koronan alussa jauhelihalle ja vessapaperille, minkä sitä suomalainen luonnolleen mahtaa. Suurin ongelma on tällä hetkellä hamstraaminen, jonka seurauksena lisäaine on myyty loppuun useasta paikasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet tuontikanavat etsinnässäDieselin lisäaineen tarjontaa seurataan myös Huoltovarmuuskeskuksessa, jonka mukaan saatavuus voi pian olla huonoa. Siksi Huoltovarmuuskeskus selvittelee liuoksen valmistajien kanssa mahdollisuuksia lisätä tuotantoa ja löytää uusia tuontikanavia.Tuotannon tilannetta seurataan tarkkana myös Nesteellä, joka on suuri AdBluen jälleenmyyjä. Neste ei itse valmista myymäänsä lisäainetta, vaan myy edelleen valmista tuotetta.– Tilanteesta johtuen Neste on toistaiseksi joutunut rajoittamaan Adblue-tuotteen myyntiä. Olemme ryhtyneet laajoihin toimenpiteisiin tuotteen saatavuuden varmistamiseksi, ja pyrimme hankkimaan AdBlue-tuotetta vaihtoehtoisilta toimittajilta, selventää Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.AdBluen hinta tulee useiden arvioiden mukaan nousemaan entisestään. Kuten aina, tässä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki.– Arvioimme, että hinnoissa on nousupainetta heikon saatavuuden takia, toteaa Toni Stigzelius.Autoilijoita on myös askarruttanut myös polttoaineiden ja moottoriöljyjen saatavuustilanne. Näistä ei tarvitse Nesteen mukaan huolehtia.–Tällä hetkellä ei ole näkyvissä tilannetta, että polttoaineista tai moottoriöljyistä tulisi pulaa, Pihlström rauhoittelee.Teksti: Tuomas Rajala Kuva: Moottorin arkisto Mikä ihmeen AdBlue? AdBlue on moderneissa dieselmoottoreissa käytettävä lisäaine, joka koostuu urea-vesiliuoksesta. Kun ainetta ruiskutetaan pakokaasun sekaan, katalysaattori (SCR) neutralisoi typenoksideja. SCR-katalysaattori ei toimi ilman AdBlue-lisäainetta ja tämän vuoksi autoissa on erillinen tankki lisäaineelle. Mikäli autossa ei ole AdBlue -ainetta, moottori ei käynnisty. Henkilöautot kuluttavat noin litran AdBlue-ainetta tuhannella kilometrillä. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster