22.5.2022

Automatkailija: kansainvälinen ajokortti voi pelastaa harmeilta – ja rahanmenolta

On matkailumaita, jotka eivät virallisesti kansainvälistä ajokorttia vaadi, mutta joissa esimerkiksi autovuokraamo saattaa sitä edellyttää.

Moni ihmettelee, mihin kansainvälistä ajokorttia nykyisin enää tarvitaan, koska suomalainen ajokortti on EU:n ajokorttidirektiivin mukainen. Ajokortin kielet ovat otsikkoa lukuun ottamatta kuitenkin vain suomi ja ruotsi, millä ei maailmalla pitkälle pötkitä. EU-maissa toki suomalainen ajokortti riittää.

– Suomalaiset matkustavat yhä enemmän kaukomaille ja haluavat tutustua kohteeseen itsenäisesti jollain ajoneuvolla. Tämä näkyy kansainvälisen ajokortin suosion lisääntymisenä, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo.

Kortin puuttumisesta voi koitua tuntuvia seurauksia.

– On käynyt esimerkiksi niin, että suomalainen autoilija sai Australiassa 600 euron sakot, kun tällä ei ollut kansainvälistä ajokorttia. Poliisi käsitteli asian ajokortitta ajamisena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autovuokraamo voi edellyttää korttia

On maita, jotka eivät virallisesti kansainvälistä ajokorttia vaadi, mutta joissa esimerkiksi autovuokraamo saattaa sitä edellyttää. Jos korttia ei ole, jää auto vuokraamatta.

Ajokortin voimassaololle on rajoituksia.

– Jotkut maat rajoittavat sekä kansallisen että kansainvälisen ajokortin voimassaoloa erityisesti silloin, jos ulkomaille mennään muussa kuin turistimatkatarkoituksessa. Monissa maissa on hankittava paikallinen ajokortti, jos niissä oleskellaan pitempään kuin 3 tai 6 kuukautta, Suokonautio-Hynninen huomauttaa.

Vain Autoliitto voi myöntää

Kansainväliset ajokortit ovat suosittuja. Niitä kirjoitetaan – koronapandemian jälkeisen hiljaisemman matkailujakson jälkeen – nyt tiuhaan tahtiin. Ajokortteja on parhaimmillaan kirjoitettu reilusti yli 10 000 kappaletta vuodessa.

Kansainvälisen ajokortin suursuosio johtuu siitä, että suomalaiset matkustavat aiempaa enemmän ja yhä kaukaisempiin ja eksoottisempiin maihin, joissa halutaan myös ajaa autoa tai vaikka skootteria.

Kansainvälisten ajokorttien kirjoittamisoikeus on valtioneuvoston määräyksellä Suomessa Autoliitolla, joka tarkistaa hakijan ajo-oikeuden Traficomilta ennen kortin kirjoittamista.

Kansainvälinen ajokortti on virallinen, maailman valtakielille tehty käännös kansallisesta ajokortista. Kortin sisällön ja ulkonäön määrittelevät kansainväliset tieliikennesopimukset. Kortti on aina perinteinen pahvinen malli eikä sitä ole saatavana digitaalisessa muodossa.

Suomessa asuva Suomen kansalainen ei voi korttia muuta kautta saada. Toisessa EU- tai ETA-maassa asuvan suomalaisen, jolla on suomalainen ajokortti, tulee hakea kansainvälinen ajokortti vakinaisen asunmaansa korttia myöntävältä taholta.

Kansainvälinen ajokortti

Näin sujuvasti se onnistuu mobiilisti!

Kansainvälinen ajokortti on kätevää tilata itselleen mobiilisovelluksella kotiisi helposti ja nopeasti. Kansainvälisen ajokortin voi maksaa ja tilata, kun on suomalainen ajokortti ja vakinainen asuinpaikka on Suomi. Sovelluksen voi ladata sekä App Storesta että Google Play -kaupasta veloituksetta. Sovellus toimii Android- ja iOS-ympäristöissä.

Näin otat sovelluksen käyttöön

  • Lataa ja asenna ilmainen Autoliiton kansainvälinen ajokortti -sovellusiPhone(iOS)-puhelimeen App Storesta, Android-puhelimeen Google Play -kaupasta.
  • Voit tarkistaa muun muassa, kumpi kansainvälinen ajokortti – vuoden 1968 vai 1949 -tieliikennesopimuksen mukainen – kohdemaassa käy vai käykö kumpikaan tai tarvitaanko korttia lainkaan.
  • Valokuvaamossa ei tarvitse käydä, sillä sovelluksessa voi ottaa korttiin kelpaavan valokuvan tai liittää jo valmiiksi digitaalisessa muodossa olevan kuvan mukaan. Sovelluksessa on valmiiksi kehys kasvokuvaa varten, joka helpottaa vaatimukset täyttävän valokuvan ottamista.
  • Lopuksi voi valita, haluaako kortin toimitettuna kotiin postitse vai noutaako sen itse Autoliitosta.
  • Kortin maksu onnistuu suoraan sovelluksesta verkkopankin kautta.

Teksti: Marko Jokela Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat