1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Commandant Charcot pystyy asioihin, joihin todennäköisesti yksikään toinen luksusristeilijä - tai jopa vesillä liikkuva alus ylipäätään - ei pysty. Kuten Moottorikin on jo kertonut, kansainvälinen risteilysesonki on jo tämän vuoden osalta Helsingissä taputeltu, ja nyt täällä vierailleet, toinen toistaan suuremmat alukset ovat pitkälti seilanneet talveksi lämpimämmille vesille, aina Karibialle asti.Vielä sokerina pohjana oli yksi vähemmän jättimäinen, mutta sitäkin kyvykkäämpi ja tasokkaampi alus, joka ei Helsingin joulukuista koleutta säikähdä vähääkään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLe Commandant Charcot vie matkustajansa äärimmäisiin paikkoihinRanskalaiselle Compagnie du Ponant -varustamolle kuuluva Le Commandant Charcot ei ole kuin kolmisen vuotta vanha alus, mutta on jo nyt saavuttanut enemmän kuin itse asiassa mikään muu laiva koko maailmassa. 150 metriä pitkä ja noin 28 metriä leveä alus ei häikäise koollaan Hernesaaren laiturissa, johon on ollut viimeksi kuluneena kesänä kiinnittyneenä kertaluokkia suurempia risteilyaluksia. Aluksen matkustajakapasiteetti on vain 270 henkeä. Sen sijaan Le Commandant Charcot'lla muut meriitit puhuvat puolestaan, ja vahvasti.Le Commandant Charcot luovutettiin pieniin mutta varsin ylellisiin erikoisristeilijöihin erikoistuneelle Ponant'lle norjalaiselta telakalta (joskin peruskokoonpano tapahtui Romaniassa) kesällä 2021 varustamon suurimpana aluksena. Le Commandant Charcot on varustamonsa Polar Exploration -luokan toistaiseksi ainoa alus. Heti tuoreeltaan alus suuntasi Norjasta Huippuvuorille ja edelleen maantieteelliselle pohjoisnavalle. Toisin kuin maantieteellinen etelänapa, sen pohjoinen vastine on keskellä merta, mutta vielä ainakin toistaiseksi jatkuvassa, paksussa jääpeitteessä. Tämän vuoksi vaatii laivalta äärimmäisen paljon päästä tuohon maapallon pohjoisimpaan pisteeseen. Toisella komennuksellaan vuonna 2022 Le Commandant Charcot pääsi avaamaan Etelämantereen vesistöissä tietä eräälle maailman tunnetuimmalle tutkimusalukselle, RRS Sir David Attenborough'lle, joka on Ison-Britannian polaari-instituutin palveluksessa. Sir David Attenborough ei olisi päässyt moisten jäiden läpi ilman Le Commandant Charcot'n tukea. Tämä risteilyalus on sittemmin avustanut muitakin tutkimus- ja pelastusaluksia haastavissa jäissä. Laivaliikenteen historiaa Le Commandant Charcot on tehnyt viimeksi kuluvan vuoden 2024 syyskuussa, jolloin se saavutti ensimmäisenä laivana maailmassa pohjoisen luoksepääsemättömyyden navan.Kyseinen maantieteellinen piste on kaukaisin piste miltään maa-alueelta, jonka Pohjoisella jäämerellä voi saavuttaa. Piste sijaitsee kaukana Alaskan pohjoispuolella, lähellä kansainvälistä päivämäärärajaa. Se on yksi vaikeimmin saavutettavista paikoista maapallolla äärimmäisten olosuhteidensa ja nimensäkin mukaisesti syrjäisyytensä vuoksi. Nyt ensi kertaa ihminen pääsi myös kävelemään jäällä tuossa paikassa. Tämän myötä Le Commandant Charcot on saavuttanut pohjoisnavalla varsinaisen hattutempun. Se on yltänyt niin maantieteelliselle pohjoisnavalle, magneettiselle pohjoisnavalle kuin pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle. Ainoa Polar 2 -luokan alus maailmassaYlhäisessä yksinäisyydessään Le Commandant Charcot ei ollut pelkästään luoksepääsemättömyyden navalla, vaan myös kansainvälisen alusluokitusjärjestön IACS:n listoilla. Järjestön ylläpitämässä Polar Class -jääluokituksessa on monta porrasta, mutta jo luokkaan 5 pääseminen on suoritus, ja siitä numeroita alaspäin mentäessä jääluokitus jatkaa vahvistumistaan. Polar Class 5:een kuuluu muun muassa tutkimusaluksia. Polar Class 4, joka on siis edellisestä pykälää vahvempi jääluokka, pitää sisällään muiden muassa suomalaiset jäänmurtajat Otson ja Polariksen. Edelleen vahvenee, kun tullaan Class 3:een, josta löytyy muun muassa venäläisiä ja kanadalaisia jäänmurtajia sekä Suomen vahvimmat jäänmurtajat Nordican ja Fennican.Le Commandant Charcot'n keula on äärimmäisen vahva. Sen päältä löytyy myös helikopterikansi. Polar Class 2:n edustajana Le Commandant Charcot on toistaiseksi ainoa, ja koska Polar Class 1:ssä ei toistaiseksi ole yhtään alusta, se on melko yksiselitteisesti maailman kyvykkäin alus jäällä. IACS:n Polar Class 2 tarkoittaa muun muassa, että Le Commandant Charcot kykenee kulkemaan jopa 2,5 metriä paksun, monivuotisen jään läpi.Pystyy liikkumaan hetkittäin sähkölläEdellä kuvaillut kyvyt ovat mahdollisia Le Commandant Charcot'lle paitsi rakenteellisten seikkojen, myös tehokkaan voimapuolen ansiosta. Alus on varustettu kuudella Wärtsilän valmistamalla koneella, jotka käyttävät polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, aivan kuten vaikkapa Viking Grace ja -Glory sekä Tallinkin Megastar ja MyStar. Koneiden yhteenlaskettu teho on 41 800 kilowattia. Tämän lisäksi alus on hybridi, eikä tähän lasketa pelkästään ABB:n Azipod -potkureita. Aluksessa on nimittäin viiden megawattitunnin akusto, jonka varassa alus pystyy liikkumaan hetkittäin jopa pelkällä sähköllä. Lisäksi akustosta riittäisi lataamaan täyteen esimerkiksi noin 100 Peugeot E-208:aa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItämeren risteilyitä Helsingistä käsin - ja kohti mertentakaista RanskaaLe Commandant Charcot ajaa joulun alla Helsinki-Helsinki -risteilyitä Itämerellä. 2. joulukuuta 2024 Helsingistä starttaa 9-päiväinen Scandinavian Wonderland & Christmas Markets -luksusristeily, jonka hinnat alkavat 8 690 eurosta per henkilö. Tällä risteilyllä Le Commandant Charcot ajaa Helsingistä Tukholmaan, sieltä Visbyyn, edelleen Puolan Gdanskiin, Latvian Riikaan ja lopulta Tallinnan kautta takaisin Helsinkiin. Tämä reissu myös toistetaan. 20. joulukuuta Le Commandant Charcot lähtee alkaen 11 510 euron jouluristeilylle, joka kulkee Suomen ja Ruotsin rannikkoja pitkin aina Perämeren pohjukkaan Kemiin asti. Kahdeksan yön risteilyllä ajetaan Helsingistä Tukholmaan, Tukholmasta Raumalle, Raumalta Luulajaan, Luulajasta Ouluun ja Oulusta Kemiin, josta lennetään lentokoneella Pariisiin. Matkalla ranskalaisvarustamon risteilyvieraat saavat risteilykuvauksen mukaan kokea pohjoismaisen joulun kaikilla herkuilla ja lisukkeilla. Loppiaisaattona 5. tammikuuta 2025 koittaa puolestaan lähtö Helsingistä kohti laivan kotimaata Ranskaa, ei tosin aivan siten kuin äkkiseltään ajattelisi. Le Commandant Charcot risteilee nimittäin tuolloin kohti uusia haasteita Atlantin toiselle puolelle. Siellä on Ranskalle kuuluva mertentakainen alue, vain muutaman tuhannen asukkaan saariryhmä Saint-Pierre ja Miquelon, joka sijaitsee Kanadan Newfoundlandin rannikon tuntumassa. Sinne alus seilaa 11 yön risteilyllään, joka maksaa alkaen 7 590 euroa per henkilö.Bongattavissa omin silminJos ei ole jo tullut selväksi, Le Commandant Charcot on ennennäkemättömän kyvykäs laiva, ja sitä kautta jo itsessään melkoinen nähtävyys. Mikäli aluksen haluaa itse omin silmin nähdä, on se siis hyvinkin mahdollista joulun 2024 ympärillä Helsingissä. Alus lähtee ensimmäiselle Itämeren risteilylleen tämän artikkelin julkaisuhetkellä huomenna eli maanantaina 2. joulukuuta. Helsingissä alus on mahdollista bongata sen jälkeen vielä 11. joulukuuta ja 20. joulukuuta ja seuraavan vuoden puolella ennen tammikuun 5. päivää, jolloin se lähtee ylittämään Atlanttia. Mainittuina ajankohtina Le Commandant Charcot on siis nähtävissä LHD-laiturissa Helsingin Hernesaaren kärjessä. Lähteet: Compagne du Ponant, Helsingin Satama, Marine Insight Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Laivat Riika ja Visby – suositut erikoisristeilyt viedään käsistä 5.1.2025 Laivat 30 vuotta tragediasta: vähemmän tunnettuja faktoja M/S Estoniasta 1.1.2025 Laivat 30 vuotta Estonian tragediasta – Tallinnan merimuseon erikoisnäyttely avoinna kevääseen asti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla 26.11.2024 Laivat Joulu merellä: Finlandian joulupöydässä kotimaista kirjolohta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa