28.6.2020 Ajoneuvot Citroënin mukavuuspainotteinen historia: omilla ratkaisuilla parempaan ajomukavuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistajat ovat halunneet kautta aikojen panostaa ajamisen mukavuuteen, sillä kuka nyt epämukavalla autolla haluaisi ajaa? Ranskalaisvalmistaja Citroën kertoo vuosien saatossa käyttämistään ratkaisuista, joilla matkantekoa on mukavoitettu. Citroën korostaa pitäneensä ajomukavuutta keskeisenä käsitteenä kaikissa valmistamissaan autoissa ja pyrkineensä järjestelmällisesti luomaan uudenlaisia ideoita eristääkseen auton matkustamon ulkopuoliselta hälyltä.Heti alussa ranskalaisvalmistaja kertoo tarjonneensa muita enemmän varusteita ja korkeampaa mukavuustasoa. Vuonna 1919 debytoineessa Citroën Type A:ssa oli myös valmistajan mukaan ylellisyyksiä, kuten käynnistin, pehmustetut istuimet ja sähkövalot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuuden kautta kansainväliseksiMuutama vuosi myöhemmin Type C:ssä André Citroënin tavoitteena kerrotaan olleen muuttaa auto entistäkin mukavammaksi. Hänen kerrotaan halunneen matkustajien voivan nousta autoihinsa helposti ja laskeutua mukaviin istuimiin koville penkeille kiipeämisen sijaan.Mukavuus näkyi auton suosiona Ranskan ulkopuolellakin, 1920-luvun alkupuolella Citorëneja kerrotaan olleen takseina myös Lontoossa.Vuosien varrella Citroën kertoo esitelleensä ajomukavuutta parantavia innovaatioita jokaisessa mallissaan: esimerkiksi rautarungon, jarrutehostimen ja itsekantavan korin.Citroën Traction Avantissa esiteltiin maailman ensimmäinen massatuotettu itsekantava kori etuvetoisessa autossa. Ratkaisun kerrotaan parantaneen auton jäykkyyttä, turvallisuutta, käsiteltävyyttä ja ajomukavuutta.Traction Avantin etupäässä mukavuutta haettiin erillisjousituksella. Matkustajien ergonomian parantamiseksi autossa oli kardaanitunnelin puuttumisen mahdollistama tasainen lattia.Mikä muu muka?Ehkä Citroënin tunnetuin innovaatio, kaasunestejousitus esiteltiin Citroën DS 19:ssa Pariisin autonäyttelyssä 1955. Sama tekniikka otettiin myöhemmin käyttöön muussa Citroën-mallistossa rakenteen tuoman pehmeyden ansiosta.Kaasunestejousitusta käytettiiin Citroëneissa vielä 2010-luvullakin, mutta sitemmin siitä on luovuttu. Enemmän kaasunestejousituksesta ja sen historiasta voi lukea erillisestä jäähyväisjutustamme. Riippumattoa ja ministerisohvaaAvaintekijänä mukavuuteen Citroën mainitsee myös istuimensa. 2CV:n riippumattomaiset istuimet oli suunniteltu riippumattomaisiksi, mukaviksi ja paikaltaan irroitettaviksi. DS:ssä esiteltyjen istuintyynyjen materiaalin tiheyden ja kimmoisuuden kerrotaan säädetyn soveltumaan jousituksen luonteeseen.DS 19:n seuraajissa, GS-, CX-, SM- ja BX -malleissa otettiin käyttöön vaahtomuovi-istuimet, joissa oli pehmeät istuintyynyt, reisi- ja jalkatuet ja sivutuet. Samassa yhteydessä valmistaja kertoo myös tuoneensa tarjolle ylellisen Jersey-verhoilun, jonka kerrotaan tyylikkyyden lisäksi olleen erittäin mukava materiaali istumiseen.Lisää ylellisyyttä takaistuimille tarjosi CX Prestige, jossa esiteltiin lepotuella varustetut lounge-istuimet. Vuosina 2006–2012 valmistettu C6 Grand Luxe tarjosi puolestaan sähköisen ohjaimen kautta kallistettavat takaistuimet, joita pystyi myös liu’uttamaan eteenpäin ministeriautojen tapaan.Tämän päivän istuininnovaatioksi ranskalaisvalmistaja kertoo advanced comfort -mukavuusistuimet, jotka henkivät valmistajan mukaan muotoilullaan vanhaa aikaa, mutta takaavat silti mukavan asennon.Lähde: Citroën Kuvat: Citroën ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Mukavat muistot: jäähyväiset Citroënin kaasunestejousitukselle Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Citroënin kaasunestejousitus on kuollut – miksi sitä pitää kaivata jo nyt Citroën-pomo Meyer tulevasta: Haastamme edelleen muotosääntöjä Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”