8.6.2021

”Ei Mustang voi olla sähköcrossover” – Sähkö-Mustangin valmistusmäärä ohitti perinteisen

Ford Mustang Mach-e valmistusmäärä

Ford Mustang Mach-E on kirinyt polttomoottorisisarensa ohi alkuvuoden valmistusmäärissä, mutta toisaalta poniauto on ollut eräs puolijohdepulan pelinappuloista.

Fordin sähköinen Mustang Mach-E -crossover ei varmasti lakkaa pärisyttämästä partoja vielä vuosikausiin, mutta uutuus on kuitenkin löytänyt asiakkaita kiitettävällä tahdilla. Ford Motor Company kertoi alkuvuoden tunnuslukujen yhteydessä, että Meksikossa valmistettava Mach-E on noin 1 800 autoa edellä Michiganissa valmistettavaan perinteiseen Mustangiin verrattuna.

Käytännössä Ford on siis alkuvuonna valmistanut 27 816 sähköistä Mustangia ja 26 089 polttomoottori-Mustangia. Kymmenen vuotta sitten olisi tuskin uskottu, että sähköinen Mustang myy enemmän jo ensimmäisenä täytenä vuotenaan.

Viime vuoden lopulla esitelty Ford Mustang Mach-E on käynyt kaupaksi erityisesti Norjan kaltaisilla markkinoilla, jossa auto olikin viime kuussa maan myydyin. Yhdysvalloissa vastaavasti polttomoottori-Mustang myy kolme kertaa sähköversiota paremmin.

– Mach-E on ollut vahvempi kuin odotimme, joten olemme täysin ilman varastoja, Fordin pääjohtaja Jim Farley kommentoi sähköisen F-150 Lightningin esittelyssä viime kuussa. Yhdysvalloissa autoa joutuu jonottamaan kuukausia.

Ford Mustang Mach-e valmistusmäärä

Selityksiä Mustang Mach-E:n menestykseen voi tietysti hakea Fordin alkavasta sähköistymisestä, ensimmäisen tuotantovuoden ostopatoumasta ja crossover-korin käytännöllisyydessä. Fordilla asia on tiedostettu osana maailmanlaajuista puolijohdepulaa, jossa Mach-E ja uusi Bronco on priorisoitu korkeammalle.

Vastaavasti Flat Rockin tehtaalla ei ole rakennettu yhtään Mustangia viime kuussa. Yhtiöllä on 24 päivän myyntivarasto perus-Mustangia, noin kolmannes tyypillisestä.

– Olemme tietoisesti suojanneet tuotejulkistuksiamme Broncoa, Bronco Sportia, Mach-E:tä ja F-150:tä.

– Jos olemme voineet siirtää jonkin moduulin näihin julkistusmalleihin, olemme tehneet niin. Olemme hyvin suojelevia näistä julkistuksista, sillä ne ovat todella tärkeitä liiketoiminnallemme, Farley linjasi.

– Pitäkää mielessä, että perinteinen Mustang ja Flat Rockin tehdas ovat kärsineet ulkopuolisesta tekijästä, eli puolijohdepulasta, kommentoi Fordin oma myyntianalyytikko Erich Merkle.

Lähde: Bloomberg Kuva: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat