13.4.2019 Ajoneuvot Erilaiset samanlaiset: hybridijärjestelmän voi tehdä monella tapaa, katsauksessa Hondan ja Toyotan maasturit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybrid-sana löytyy monesta nykyautosta. Vaikka termi tarkoittaakin kahden tai useamman voimanlähteen yhdistelmää, voi järjestelmän rakentaa monella erilaisella tavalla. Hondan ja Toyotan uutuusmaasturien ratkaisut ovat tästä hyvä esimerkki. Moottorissa 5/2019 julkaistaan Toyota RAV4 2.5 Hybridin ja Toyota CR-V Hybrid AT 2WD:n parivertailu. Vaikka vertailun hybridiautojen tavoite on sama, siis polttomoottorin taakan helpottaminen sähköavulla, siihen tähtäävät tekniikat poikkeavat toisistaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota: kaikki yhdessäUudessa RAV4:ssä käytetään Toyotan neljännen sukupolven hybridijärjestelmää. Järjestelmän ytimenä on polttomoottorin perään kytketty hybridiyksikkö, joka koostuu kahdesta sähkömoottorista/generaattorista. Ratkaisu mahdollistaa etenemisen pelkällä sähköllä, sähköllä ja polttomoottorilla, pelkällä polttomoottorilla sekä energian talteenoton rullauksissa ja jarrutuksissa. Ajotilanteessa toinen sähkömoottoreista vastaa polttomoottorin käynnistyksistä. Järjestelmä kuulostaa monimutkaiselta, mutta on käytännössä erittäin yksinkertainen. Se on myös perusfilosofialtaan säilynyt samanlaisena vuonna 1997 esitellystä ykkös-Priuksesta alkaen.Toyotan järjestelmällä peruuttaminen sujuu aina pelkän sähkövoiman turvin – tosin tarvittaessa toinen sähkömoottoreista tuplaa polttomoottorin pyörittämänä generaattorina. Sähköisen peruutuksen johdosta RAV4:n perävaunumassat jäävät alhaisiksi.Toyota käyttää edelleen nikkelimetallihydridiakustoa, jonka kerrotaan olevan 11 prosenttia edeltäjäänsä kevyempi. 204 kennon akuston energiasisältö on valmistajan mukaan 1,6 kilowattituntia.Honda: bensaa kuutosellaMyös CR-V:n voimalinjassa on polttomoottorin ohella erillinen sähkömoottori sekä generaattori, ja järjestelmän toiminta on jaettu kolmeen ajotilaan: sähkö-, hybridi- ja polttomoottoriajotila.Sähkö- ja hybridiajotilassa polttomoottorilla ei ole suoraa yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan eteenpäin vievän voiman toimittaa sähkömoottori. Polttomoottorin tehtävänä on tällöinpyörittää generaattoria, joka syöttää energiaa sähkömoottorille (ajo raskaissa kuormitustilanteissa). Mahdollinen ylimenevä energia varastoidaan korkeajänniteakustoon.Polttomoottoriajotilassa polttomoottorin ja etupyörien välille muodostetaan yhteys suoravetokytkimen avulla (ajo suurella nopeudella, mutta pienillä kuormituksilla). Tällöin bensiinimoottori siis toimittaa käyttövoiman suoraan pyörille. Välitys vastaa kuutosvaihdetta.Jarrutettaessa tai auton rullatessa virtaa tallennetaan korkeajänniteakustoon Toyotan tapaan.CR-V:n järjestelmä on siis perusratkaisultaan tuttu Mitsubishi Outlander PHEV:stä – ja hyperauto Koenigsegg RegerastaHondan akusto on litium-ionityyppinen. Valmistaja ei kerro 72 kennon akuston tarkkaa energiasisältöä, mutta mainitsee sen olevan yli 1 kilowattituntia. Vertailuautojen akusto on siis tuntuvasti pienempi kuin ladattavissa hybrideissä – täyssähköautoista puhumattakaan.Molempien polttomoottorit ovat hybridiautojen yleiseen tapaan vapaasti hengittäviä ja hyödyntävät Atkinson-työkiertoa, jossa työtahti on pidempi – tällä saavutetaan parempi energiatehokkuus yleisesti käytettyihin ottomoottoreihin nähden.Teksti: Jussi Saarinen ja Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa