16.3.2016 Ajoneuvot Erottaudu, jää mieleen – Subarun tie Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru on oman tiensä kulkija, joka pyrkii isommille apajille. Subaru ei ole autonvalmistajana niin suuri, että sen valttina olisi massatuotanto, kyky tuottaa ja myydä maailmanautoja siinä määrin kuin vaikkapa Ford tai Volkswagen.Yksi tapa luoda omille tuotteille uskollinen asiakaskunta on erottautua muista. Siinä Subaru on onnistunut useammastakin eri näkökulmasta.Subarun kannalta ei ole laisinkaan vähäpätöistä, että sen laatumielikuva on vahva. Subarut ovat tyypillisesti osoittautuneet kattavissa ja puolueettomissa katsastus- ja vikaraporteissa (ADAC, Dekra, GTÜ, TÜV) varsin vähävikaisiksi eli käyttövarmoiksi autoiksi. Luontevaa kyllä Subaru-kuskit ovat myös meillä Suomessa hyvin merkkiuskollisia.Subaru ForesterMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetojen taitajaSubaru on nelivetojen uranuurtaja. Japanilainen autonvalmistaja uskoi jo varhain neljästä kulmasta raapivan ratkaisuun – monen muun valmistajan empiessä teknisesti haastavaan ja myös kalliiseen tekniikkaan lähtemistä. Nyt oppirahat on maksettu.Subaru on sisukkaasti kulkenut omia polkujaan myös bokserimoottorin kehittäjänä. Matalarakenteinen moottori mahdollistaa sen, että auton painopiste on mahdollisimman alhaalla. Se taas edesauttaa hyvää ajettavuutta.Vastaiskumoottorin etuja on myös tasainen ja värinätön käynti, kiitos vastakkain liikkuvien mäntien tasapainottavan vaikutuksen. Subaru luottaa myös dieselmoottoreissa bokseritekniikkaan. Valmistuskustannuksiltaan bokserimoottori on tyyriimpi ratkaisu kuin esimerkiksi rivimoottori.Bokseritekniikka on muuten alun perin Karl Benzin keksintö, joka patentoitiin vuonna 1896. Subaru otti sen tuotantoonsa 1960-luvulla, ensimmäisenä se esiteltiin etuvetoisen (!) Subaru 1000:n keulilla lokakuussa 1965.Subaru LevorgUusi virstanpylväsSubaru ryhtyi vuonna 1972 ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa valmistamaan sarjatuotannossa nelivetoisia henkilöautoja. Ensimmäisen nelivetomallin kunnian sai syyskuussa 1972 valmistunut Subaru Leone 4WD Estate.Subaru on kehitellyt nelivetotekniikkaa 40 vuotta eikä suotta: tuotantolinjoilta on valmistunut 15 miljoonaa AWD-nelivetoa. Tuon virstanpylvään Subaru saavutti maaliskuun alussa.Subaru Leone 4 WD Estate vm. 1972Mekaniikasta sähköönSiinä missä kymmenkunta vuotta sitten autonvalmistajat luottivat mekaanisesti hienoihin nelivetoratkaisuihin, vannotaan nyt enemmän sähköisen ohjauksen ja anturitekniikan nimiin. Kyse on aina rakennettavan nelivetotekniikan hinnasta ja myös kulutuksesta, jonka vartiointi on nykyisin autonkehittelyn keskiössä. Neliveto kuluttaa hieman kaksivetoista enemmän, olipa keulilla bensiini- tai dieselmoottori.Subarun pitkä kehitystaival ei sinänsä ole tae siitä, etteivätkö muutkin valmistajat osaa rakentaa autoihinsa nykyaikaisen nopeasti reagoivaa nelivetoa. Subarun erikoisuus on, että sen kaikissa malleissa (BRZ poisluettuna) on jatkuva neliveto.Subarun symmetrinen nelivetojärjestelmäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyProsentin siivu– Meillä on maailmanlajuisesti prosentin siivu automarkkinoista, Subarun markkinoinnista vastaava johtaja David Dello Stritto kertoo.Tahto kasvuun on vahva. Yksi ongelma on ollut tuotanto: kysyntää olisi ollut enemmän kuin autoja on voitu toimittaa halukkaille. Stritto uskoo, että kasvava tuotantokyky avittaa myymään tänä vuonna ennätyksellisesti yli miljoona Subarua.Kilpailijoista eritoten autojätti Toyota uskoo hybrideihin. Stritto lupaa mahdollisista Subaru-hybrideistä vain yhden asian.– Jos Subaru-hybridit tulevat Europpaan, ne ovat nelivetoisia.Subaru ForesterGlobal-mantraaSubarun mallisto on monia kilpailijoita suppeampi ja automallien uusiutumistahti on ollut verkkaisempi. Sama koskee osittain myös moottoreita, joista esimerkiksi dieselbokseri on jo kahdeksanvuotias.Uusi mantra on Global-perusrakenne, joka on yhtiön suurin uudistus kautta aikain.– Uusi rakenne lisää korin ja jousituksen jäykkyyttä 70–100 prosenttia, Stritto hehkuttaa.Uusien rakenteiden kerrotaan vaimentavan ääniä ja värinöitä sekä törmäysenergiaa 40 prosentilla. Uusi jousitusgeometria taas mahdollistaa sen, että tulevien Subarujen painopiste madaltuu nykyisestä viidellä millimetrillä.– Uusi perusrakenne antaa mahdollisuuksia, muttei toisaalta sido käsiämme. Esimerkiksi akseliväliä voidaan muuttaa, joten Globalin päälle voi rakentaa hyvin erilaisia autoja kooltaan ja autoluokaltaan.Subaru Global PlatformTuoko juhlavuosi hybridit?Uutta Global-perusrakenne otetaan ensimmäisenä käyttöön maaliskuun lopulla New Yorkissa esiteltävässä uudessa Imprezassa.Subarut rakentuvat Globalin päälle vuoteen 2025 saakka, onpa auto hybridi, ladattava hybridi tai sähköauto.Mutta tuleeko Subaru vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoille jo ensi vuonna?Ajoitus olisi oiva, onhan tuolloin syytä juhlia yhtiön satavuotista taivalta. Subaru-taru alkaa vuodesta 1917, jolloin toimintansa aloitti Nakajima Aircraft Company. Kokemusta siis on, kuinka nousta siiville.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa