16.3.2016 Ajoneuvot Erottaudu, jää mieleen – Subarun tie Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru on oman tiensä kulkija, joka pyrkii isommille apajille. Subaru ei ole autonvalmistajana niin suuri, että sen valttina olisi massatuotanto, kyky tuottaa ja myydä maailmanautoja siinä määrin kuin vaikkapa Ford tai Volkswagen.Yksi tapa luoda omille tuotteille uskollinen asiakaskunta on erottautua muista. Siinä Subaru on onnistunut useammastakin eri näkökulmasta.Subarun kannalta ei ole laisinkaan vähäpätöistä, että sen laatumielikuva on vahva. Subarut ovat tyypillisesti osoittautuneet kattavissa ja puolueettomissa katsastus- ja vikaraporteissa (ADAC, Dekra, GTÜ, TÜV) varsin vähävikaisiksi eli käyttövarmoiksi autoiksi. Luontevaa kyllä Subaru-kuskit ovat myös meillä Suomessa hyvin merkkiuskollisia.Subaru ForesterMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetojen taitajaSubaru on nelivetojen uranuurtaja. Japanilainen autonvalmistaja uskoi jo varhain neljästä kulmasta raapivan ratkaisuun – monen muun valmistajan empiessä teknisesti haastavaan ja myös kalliiseen tekniikkaan lähtemistä. Nyt oppirahat on maksettu.Subaru on sisukkaasti kulkenut omia polkujaan myös bokserimoottorin kehittäjänä. Matalarakenteinen moottori mahdollistaa sen, että auton painopiste on mahdollisimman alhaalla. Se taas edesauttaa hyvää ajettavuutta.Vastaiskumoottorin etuja on myös tasainen ja värinätön käynti, kiitos vastakkain liikkuvien mäntien tasapainottavan vaikutuksen. Subaru luottaa myös dieselmoottoreissa bokseritekniikkaan. Valmistuskustannuksiltaan bokserimoottori on tyyriimpi ratkaisu kuin esimerkiksi rivimoottori.Bokseritekniikka on muuten alun perin Karl Benzin keksintö, joka patentoitiin vuonna 1896. Subaru otti sen tuotantoonsa 1960-luvulla, ensimmäisenä se esiteltiin etuvetoisen (!) Subaru 1000:n keulilla lokakuussa 1965.Subaru LevorgUusi virstanpylväsSubaru ryhtyi vuonna 1972 ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa valmistamaan sarjatuotannossa nelivetoisia henkilöautoja. Ensimmäisen nelivetomallin kunnian sai syyskuussa 1972 valmistunut Subaru Leone 4WD Estate.Subaru on kehitellyt nelivetotekniikkaa 40 vuotta eikä suotta: tuotantolinjoilta on valmistunut 15 miljoonaa AWD-nelivetoa. Tuon virstanpylvään Subaru saavutti maaliskuun alussa.Subaru Leone 4 WD Estate vm. 1972Mekaniikasta sähköönSiinä missä kymmenkunta vuotta sitten autonvalmistajat luottivat mekaanisesti hienoihin nelivetoratkaisuihin, vannotaan nyt enemmän sähköisen ohjauksen ja anturitekniikan nimiin. Kyse on aina rakennettavan nelivetotekniikan hinnasta ja myös kulutuksesta, jonka vartiointi on nykyisin autonkehittelyn keskiössä. Neliveto kuluttaa hieman kaksivetoista enemmän, olipa keulilla bensiini- tai dieselmoottori.Subarun pitkä kehitystaival ei sinänsä ole tae siitä, etteivätkö muutkin valmistajat osaa rakentaa autoihinsa nykyaikaisen nopeasti reagoivaa nelivetoa. Subarun erikoisuus on, että sen kaikissa malleissa (BRZ poisluettuna) on jatkuva neliveto.Subarun symmetrinen nelivetojärjestelmäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyProsentin siivu– Meillä on maailmanlajuisesti prosentin siivu automarkkinoista, Subarun markkinoinnista vastaava johtaja David Dello Stritto kertoo.Tahto kasvuun on vahva. Yksi ongelma on ollut tuotanto: kysyntää olisi ollut enemmän kuin autoja on voitu toimittaa halukkaille. Stritto uskoo, että kasvava tuotantokyky avittaa myymään tänä vuonna ennätyksellisesti yli miljoona Subarua.Kilpailijoista eritoten autojätti Toyota uskoo hybrideihin. Stritto lupaa mahdollisista Subaru-hybrideistä vain yhden asian.– Jos Subaru-hybridit tulevat Europpaan, ne ovat nelivetoisia.Subaru ForesterGlobal-mantraaSubarun mallisto on monia kilpailijoita suppeampi ja automallien uusiutumistahti on ollut verkkaisempi. Sama koskee osittain myös moottoreita, joista esimerkiksi dieselbokseri on jo kahdeksanvuotias.Uusi mantra on Global-perusrakenne, joka on yhtiön suurin uudistus kautta aikain.– Uusi rakenne lisää korin ja jousituksen jäykkyyttä 70–100 prosenttia, Stritto hehkuttaa.Uusien rakenteiden kerrotaan vaimentavan ääniä ja värinöitä sekä törmäysenergiaa 40 prosentilla. Uusi jousitusgeometria taas mahdollistaa sen, että tulevien Subarujen painopiste madaltuu nykyisestä viidellä millimetrillä.– Uusi perusrakenne antaa mahdollisuuksia, muttei toisaalta sido käsiämme. Esimerkiksi akseliväliä voidaan muuttaa, joten Globalin päälle voi rakentaa hyvin erilaisia autoja kooltaan ja autoluokaltaan.Subaru Global PlatformTuoko juhlavuosi hybridit?Uutta Global-perusrakenne otetaan ensimmäisenä käyttöön maaliskuun lopulla New Yorkissa esiteltävässä uudessa Imprezassa.Subarut rakentuvat Globalin päälle vuoteen 2025 saakka, onpa auto hybridi, ladattava hybridi tai sähköauto.Mutta tuleeko Subaru vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoille jo ensi vuonna?Ajoitus olisi oiva, onhan tuolloin syytä juhlia yhtiön satavuotista taivalta. Subaru-taru alkaa vuodesta 1917, jolloin toimintansa aloitti Nakajima Aircraft Company. Kokemusta siis on, kuinka nousta siiville.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”