11.12.2014 Matkailu Erwin Hymer Museo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki alkoi tarpeesta ja ongelmasta – kuten moni hyväksi havaittu keksintö. Arist Detleffs teki paljon työmatkoja. Erossaoloon kyllästynyt vaimo halusi perheen mukaan matkoille. Tästä tarpeesta kumpusi halu kehitellä auton perässä vedettävä vaunu, jossa voisi yöpyä automatkalla ja asutustaajamien välillä.Vuonna 1931 päivänvalon näki valkoinen lähes tasasivuinen kuutio, joka oli miltei 4,4 metriä pitkä ja 1,7 metriä leveä. Alussa tuotanto oli pienimuotoista. Tehdas oli kuin yhtä perhettä, haalariasuisia työntekijöitä oli linjastolla kymmenkunta.Detleffs Tourist -mallia alettiin myydä vuonna 1939. Ostajien kiinnostuksen viriäminen ei ole ihme, sillä puurakenteisen vaunun muodoissa on jo nähtävissä aerodynaamista linjakkuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoja muotoja ja ikkunapintaaNykyajasta taaksepäin katsottuna vaunut ovat muodoiltaan kooltaan pikkuruisia tai hellyttävän omituisia kuten Sportberger Land-Yacht L6 vuodelta 1953, jonk uumeniin mahtuu yöpymään peräti neljä henkeä vaunun kumpaankin päähän, mutta seisomaan vain yksi kerrallaan vaunun keskiosassa.Rakennustaitojen kohentuessa ikkunapinta lisääntyi. Esimerkiksi Detleffs Globetrotter vuodelta 1953 näyttää jo varsin nykyaikaiselta asuntovaunulta, vähemmän umpimaiselta kuin edeltäjänsä. Globetrotterin katto nousee kekseliäästi vaunun kulmien tukitankojen varaan mahdollistaen sisällä seisomisen ja tehokkaan tuuletuksen.Kiinnostus virisi useissa maissaSaksalaiset ottivat karavaanaritouhun omakseen jo varhain, mutta englantilaiset ja yhdysvaltalaiset ehtivät kuitenkin ensin.Caravan Club of Great Britain and Ireland perustettiin vuonna 1907.Hevosvankkuriajasta mallinsa ottanut asuntovaunu näki saarivaltiossa päivänvalon vuonna 1920.Car Cruiser -vaunujen sarjatuotannon alkaminen vuonna 1925. Vaunuissa oli juomavesitankin lisäksi vakiovarusteina myös teekannu ja posliiniastiasto.Uranuurtaja näiden vaunujen tautll oli vaunutehtailija C. Fleming-Williams, joka teki huiman retken ajamalla vuonna 1933 Car Cruiseria perässä kiskoen 21 päivässä Lontoosta Marseillen kautta Kairoon ja takaisin, aikansa kehnoilla teillä.Vaikka brittiyritys Eccles ryhtyi asuntovaunuihin jo vuonna 1919, alkoi ison veden tuolla puolen Yhdysvalloissa tehtailu todistetusti jo vuonna 1910.Alkuvaiheissa Yhdysvalloissa alalle pyrki usea pienyrittäjä, joista moni vaipui kuitenkin pian unholaan: rakennelmat kun eivät ilmeisesti osoittautuneet riittävän kestäviksi tai käyttökelpoisiksi – tai aika ei vain aivan vielä ollut kypsä autokansan omaksua uutta tapaa matkailla.Vaatimustaso nouseeVaunukansan vaatimustaso alkoi nousta vuosien myötä.Sisätilojen petiratkaisut kehittyivät, materiaalit olvat yhä kestävämpiä, rakenteet vedenpitävämpiä ja keittomahdollisuudet kätevämpiä.Laatutietoisten automatkailijoiden toiveisiin vastasivat vuonna 1956 esimerkiksi vankaksi rakennettu teräskuorinen Westfalia Camping 2 ja Mikafa Student Spezial. Näyttelyssä esillä oleva Student-versio maksoi aikanaan enemmän kuin Volkswagenin Kupla, puhumattakaan Prominent ja Präsidant -malleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnakkoluulot murtuvatMuseon 6 000 neliön tiloissa on lähes sata asuntovaunua. Ensikävijän ennakkoluulot murtuvat, sillä esillepano on kaukana tylsästä tai yhden valmistajan erinomaisuuden hehkuttamisesta. Museo on valoisa ja tiloiltaan ilmava. Kierroksen päätteeksi voi aterioida ravintolassa, jonka lista on lyhyt, mutta ruoka maittaa matkalaiselle.Vaunujen ja matkailuautojen kehitys kerrotaan toisaalta aikajärjestyksessä, mutta toisaalta kävijä viedään matkailureiteille ympäri maailman Marokosta Nordkappiin.Esillä on paljon valokuvia, filminpätkiä ja äänitehosteita. Automatkailun historia limitetään teollisiin, poliittisiin ja kulttuurisiin murrosvaiheisiin.Vaunut ja karavaanaritouhuilu ylipäätään esitelllään kekseliäästi, jopa itseironisesti. Kävijä jää äimistelemään esimerkiksi sitä, kuinka itäsaksalainen Trabant-autoklassikko jaksaa kantaa katollaan harjatelttaa ja kahta yöpyjää.www.erwin-hymer-museum.deTeksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.12.2024 Matkailu Budapestin joulumarkkinat, maku- ja näkönystyröiden hemmottelua 14.12.2024 Matkailu Via Appia: pyöräretki pitkin teiden kuningatarta 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 9.12.2024 Matkailu Japanissa luotijunalla jouhevasti 260 km/h 8.12.2024 Matkailu Zagrebin joulumarkkinat, kehujen arvoiset? 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 4.12.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman Svenskt Tenn – kuolemattomia sisustusunelmia 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”