23.10.2021

Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz 300 CE 3.4 AMG Brabus Widebody

1992 Mercedes-Benz 300 CE 3.4 AMG Brabus Widebody – RM Sotheby’s

Tiettävästi maailman ainoa Mercedes-Benz 300 CE 3.4 AMG Brabus Widebody on huudettavissa. Siihen nähden alustava hinta-arvio kuulostaa kohtuulliselta.

Tähtimerkin W124 on automaailman legenda ja lähes tuhoutumaton ikiliikkuja. Moottorin Autoilun aikakone -juttusarjassa Timo Turkula kertoo, miksi ei valinnut sellaista muuttoautoksi 80- ja 90-luvun taitteessa. Vaikka korimalli on sama, Mercedes-Benz 300 CE 3.4 AMG Brabus Widebody autona varsin eri.

1992 Mercedes-Benz 300 CE 3.4 AMG Brabus Widebody – RM Sotheby’s

Ei silti haittaa, että pohjana on erinomaiseksi kaikin tavoin todettu W124, jonka kyseessä oleva coupé tosin tunnetaan merkkijonolla C124. Stuttgartin hohtokeula halusi huolehtia myös vauhdinnälkäisistä yhteistyössä Affalterbachin ylpeyden kanssa julkaisemalla mallin AMG 3.4 CE. Tämä oli, tiettävästi vain 25 vasemman puoleisella ohjauksella varustettuun yksilöön rajattu, tappiinsa viritetty versio Mersun 300 CE-24 Coupésta. 

AMG:n virittämä vapaasti hengittävä 3,4-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori tuotti 286 hevosvoimaa moottorin kierrosluvulla 6 500 kierrosta minuutissa. Tätä ylistettiin suorituskyvystä ja isosta harppauksestaan tavanomaisempaan 300 CE -malliin verrattuna. Pitää muistaa verrokkina toimineen ”tavallisen” Mercedes-Benzin olleen itsessään jo varsin hieno auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1992 Mercedes-Benz 300 CE 3.4 AMG Brabus Widebody – RM Sotheby’s

Joka ikinen 300 CE 3.4 AMG lähti tehtaalta erittäin vaikuttavassa asussa, tämä astui ainakin yhden kokonaisen askeleen pidemmälle. Autoa nimittäin yksilöitiin tunnetun saksalaisen tuning-valmistajan Brabuksen leveällä korisarjalla, tästä nimitys Widebody. 

AMG-mallilta odotettavissa olevien kaarilevitysten ja keulan ilmanohjaimen lisäksi tässä on myös Brabuksen merkinnät keulassa, kyljissä ja perässä, 18-tuumaiset alumiinivanteet, uusi putkisto sekä joitakin muutoksia sisätiloissa. Jälkimmäisiin lukeutuu muun muassa Brabuksen polkimet. Kyseessä on tiettävästi maailman ainoa 300 CE 3.4 AMG Brabus Widebody.

Auton uskotaan valmistuneen elokuussa 1992, ja se on tilattu Koblenzin Mercedes-Benz jälleenmyyjäliikkeen kautta. Lisävarustelistalta oli ruksittu viisipykäläinen automaattivaihteisto, himoittu tasauspyörästön luistonrajoitin (ASD), sähköisesti avattava kattoluukku, ilmastointi, sporttialusta sekä AMG Engineering -varustepaketti. Auto valittiin sinimustallaa metallivärillä (Blue Black Metallic) ja mustalla nahkaverhoilulla.

Osin hieman yllättäenkin auton alkuvaiheiden historia on tuntematon, mutta AMG Brabus Widebodyn uskotaan siirtyneen Euroopasta Japaniin vuonna 2002. Se vietti peräti 13 vuotta Japanissa, jossa AMG ja Brabus omaavat kulttimaineen. 

Vuonna 2015 tämä 300 CE 3.4 AMG palasi Eurooppaan nykyiselle omistajalleen Isoon-Britanniaan. Hän on huoltanut autoa yli 5 000 eurolla ja näistä on olemassa myös kuitit todisteena. 

Ehkä olennaisimmat huollot ovat vuonna 2015 vaihdettu kannentiiviste ja muutama muu moottorin tiiviste, uudet moottorin tukikumit sekä tuore vesipumppu. Vielä vuonna 2020 auto sai uudet iskunvaimentimet joka nurkkaan. 

Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 101 419 kilometriä, joten kyseessä ei suinkaan ole lähes ajamaton näyttelykappale. Kaikesta huolimatta, auton harvinaisuuden huomioiden, sen alustava hinta-arvio 60 000 - 70 000 euroa kuulostaa kohtuulliselta. Tiettävästi auto olisi myös haluttaessa palautettavissa AMG-asuun Brabuksen muutokset purkamalla. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: RM Sotheby’s 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat