13.3.2023 Ajoneuvot Katsastustilastot kertovat – lähes 30 prosenttia kaikista Suomessa katsastetuista autoista hylätään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin julkaisemista tilastoista käy ilmi, että yleisin syy auton hylkäykseen määräaikaiskatsastuksessa on auton etuakseliston viat. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä katsastuksessa. Yleisin syy, miksi auto hylätään katsastuksessa on etuakseliston viat. Tämä käy ilmi Traficomin ja Tilastokeskuksen julkaisemista katsastustilastoista.Etuakseliston vikojen lisäksi autojen jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä katsastuksessa. Valaisimiin ja sähkölaitteisiin, kuten rekisterikilven valoon tai lähivaloon, liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.– Etenkin valaisimien viat ovat usein sellaisia, että autoilija pystyisi helposti ne havaitsemaan ja hoitamaan kuntoon ennen katsastusta ja näin välttymään korjauskehotuksilta, johtava asiantuntija Teemu Toivanen liikenne- ja viestintävirasto Traficomista toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0,6 prosenttia enemmän hylkäyksiäVuonna 2022 Suomessa katsastetuista kaikista henkilöautoista hylättiin 27,8 prosenttia määräaikaiskatsastuksessa. Luku on 0,6 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että autojen kunto olisi merkittävästi huonontunut.– Uudempien autojen hylkäysprosenttien vaihtelut selittyvät vuoden 2018 katsastusaikavälien muutoksilla. Todellisuudessa ajoneuvojen kunnossa ei ole nähtävissä merkittäviä muutoksia. Nykyään 3-vuotiaina katsastettavat autot ovat pääosin takseja, jotka on katsastettava joka vuosi, Toivanen sanoo.Hylkäysprosentti määräaikaiskatsastuksessa henkilöauton iän mukaan3-vuotias, 7 % 4-vuotias, 4,8 % 5-vuotias, 6,5 % 6-vuotias, 9,6 % 7-vuotias, 10,3 % 8-vuotias, 14,3 % 9-vuotias, 16,6 % 10-vuotias, 19,4 % 11-vuotias, 20,9 % 12-vuotias, 23,6 % 13-vuotias, 26,2 % 14-vuotias, 30,8 % 15-vuotias, 32,6 %Vuonna 2022 katsastetun henkilöauton keski-ikä Suomessa oli 14,7 vuotta, kun vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta.Yhtään sähköautoa ei hylätty akkukotelon vuoksiMerkittävää katsastustilastoissa on myös se, että 1. marraskuuta viime vuonna voimaan tullut määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteiden muutos ei näy katsastustilastoissa. Erityistä jännitystä asiassa aiheuttivat sähköautot, kun katsastuksen arvosteluperusteet muuttuivat siten, että lommo tai kolhu sähköauton akkukotelossa voi olla hylkäysperuste määräaikaiskatsastuksessa.Sähköauton akkukotelon korjaaminen voi tulla myös kalliiksi, esimerkiksi vahinkovakuutuyhtiö Ifistä kerrotaan, että Porsche Taycanin akkukotelon korjaaminen maksoi 80 000 euroa. Traficomin mukaan huolta tässä ei ole, viime vuoden marras-joulukuussa, jolloin uudet arvosteluperusteet ovat olleet voimassa, yhtään sähköautoa ei ole hylätty määräaikaiskatsastuksessa tämän syyn vuoksi.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Traficom, Tilastokeskus Lisää aiheestaTilastot kertovat – sähköautojen akkukoteloviat eivät aiheuttaneet hylkäysvyöryä katsastuksessaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa