1.8.2022

Käytetyt erikoisuudet: Alkuperäismuoveissa oleva Toyota Carina II

Toyota Carina II

Toyota Carina II on käynyt harvinaiseksi näyksi liikenteessä, mutta vielä harvinaisempaa on tavata Carina II alkuperäismuoveissa asti.

Toyota on ollut melko harvinainen näky Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa, ainakin jos sitä peilaa valmistettujen ajoneuvojen määrään. Valtaosa juttusarjassa esitellyistä Toyota-merkkisistä autoista on valmistettu 1970-luvulla tai sitä ennen, mutta tuotokset 1980-luvulta tähän päivään ovat jääneet vähäisiksi.

Tänään juttusarjassa nousee esiin ehta 1980-luvun Toyota, kun kirjaimellisesti autotallien kätköistä on löytynyt Toyota Carina II, eli ”Kaarina Kakkonen”. Valkeakoskella myynnissä oleva Carina II ehti huilata autotallissa 30 vuoden ajan, ennen kuin se palautettiin viime syksynä liikenteeseen.

Toyota Carina II

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Carina, Carina II ja Carina E

Ennen Valkeakosken yksilöön tutustumista on paikallaan muistella hieman Toyota Carinan historiaa. Toyota Carina oli vuosien 1970-1997 välissä Toyotan ratsu keskikokoisten perheautojen luokassa. Ensimmäiseen 14 vuoteen Carinasta tuli neljä sukupolvea, jotka olivat kaikki takavetoisia.

Vuonna 1984 esitelty viides sukupolvi oli siinä mielessä mullistava, että auton vetotapa muuttui etuvedoksi. Muutos oli sen verran merkittävä, että samalla myös auton mallinimi koki pienen muutoksen. Carina sai mallinimeensä roomalaiset numerot II, eli auton virallinen nimi oli nyt Toyota Carina II. Nimestä pidettiin kiinni myös neljä vuotta myöhemmin, kun auto uudistui jälleen.

Toyota Carina II

Vuonna 1992 julkaistiinkin viimeinen Carinan sukupolvi, joka kantoi tällä kertaa nimeä Toyota Carina E. Tälläkin kertaa mallinimen muutoksilla viitattiin auton kokemiin suuriin muutoksiin, sillä Carina E oli ensimmäinen Japanin ulkopuolella valmistettu Carina. Nimen perässä oleva E-kirjain tarkoittaa Eurooppaa, sillä Carina E:tä tehtiin myös Iso-Britannian Burnastonissa.

Kun Toyota Carina E poistui markkinoilta vuoden 1997 päätteeksi, sen seuraajaksi tuli Toyota Avensis.

Toyota Carina II

Käytetty erikoisuus: Toyota Carina II

Viikon käytetty erikoisuutemme on suoraan vuodelta 1987, eli se edustaa Carina II:n ensimmäisen sukupolven viimeistä mallivuotta. Tämän auton kohdalla voidaan sanoa hyvällä omatunnolla auton tulevan suoraan sen valmistusvuodelta, sillä Carina II on 35-vuotiaaksi autoksi lähes ajamaton. Sen mittarissa on vain 26 637 kilometriä.

Auton alkuperäinen ulkoasu on pitänyt näiden vuosien läpi jopa niin hyvin, että ovipahveissa on paikoillaan vielä alkuperäiset suojamuovit. Siistin olemuksen myötä kilometrimittarin paikkansapitävyys on helppo uskoa. Auto ei ole ilmoituksen mukaan museorekisterissä, vaikka kunnon puolesta kriteerit museostatukselle luultavasti täyttyisivätkin. Jopa alkuperäiset peltivanteet pikkukapseleilla ovat vielä paikoillaan.

Toyota Carina II

Harmaa Carina II on Suomi-auto ja se on ruostesuojattu uutena. Auton mukana tulee huoltokirja ja autoon onkin tehty myyjän mukaan mittavat huoltotoimenpiteet vuosi sitten, kun auto herätettiin 30 vuoden mittaisesta unestaan. Takaluukussa ostajaa odottaa vielä uusi takavaimennin.

Toyota Carina II:n konepellin alta löytyy 1.6-litrainen ja 64 kilowattia (86 hevosvoimaa) tuottava bensiinimoottori, jonka kaverina on manuaalivaihteisto. Varustelista on kasari-Toyotan tyyliin varsin ytimekäs, mutta maininnan ansaitsee ainakin lasinen kattoluukku. Toyotaa on myös hemmoteltu c-kasettisoittimella ja penkinlämmittimillä.

Toyota Carina II

Auto on varmasti yksi parhaiten Suomessa säilyneistä Carina kakkosista ja siinä olisi varmasti aineksia museoajoneuvoksi asti. Auton hintalappuun oli raapustettu luku 6900 euroa. Kuten auton myyjäkin ilmoituksessa toteaa, toista samanlaista yksilöä ei luultavasti kävele enää vastaan.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat